Problemen met Keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ceesp

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2016
Berichten
12
Goedemorgen.

Ik ondervindt problemen met het besturingselement die ik NAAM heb genoemd. Dit is een keuzelijst met invoer vak. Ik gebruik hem in een adressen bestand.

Het probleem:
Als ik een formulier gemaakt heb en het keuzelijst met invoer vak NAAM ook heb gemaakt werkt het allemaal perfect.
Het is een met een ingesloten [Ingesloten macro].

Na dat ik de database heb gesloten en later weer opstart moet ik de een keuzelijst met invoer vak opnieuw gaan maken om het weer te laten werken.

="[Id] = " & Str(Nz(Screen.ActiveControl;0)) deze regel is aanwezig in de [ingesloten macro].


Vraag wat gaat er fout om dat deze macro niet werkt.
 
Ik weet niks van macro's, dus dit zou mijn aanpak al niet zijn, maar zonder voorbeeldje is er niks van te zeggen. De opdracht Screen.Activecontrol kijkt naar het object dat als laatste actief was, in dit geval moet dat dus de keuzelijst zijn. De naam ervan doet er dan niet toe. Maar voor hetzelfde geld is de focus naar een ánder object gelegd, en dan gebeuren er rare dingen. Vandaar dat ik het zo nooit zou doen. Maar doe er een voorbeeldje bij, dan kunnen we meer zien/zeggen.
 
Ik weet niks van macro's, dus dit zou mijn aanpak al niet zijn, maar zonder voorbeeldje is er niks van te zeggen. De opdracht Screen.Activecontrol kijkt naar het object dat als laatste actief was, in dit geval moet dat dus de keuzelijst zijn. De naam ervan doet er dan niet toe. Maar voor hetzelfde geld is de focus naar een ánder object gelegd, en dan gebeuren er rare dingen. Vandaar dat ik het zo nooit zou doen. Maar doe er een voorbeeldje bij, dan kunnen we meer zien/zeggen.

Hoe kan ik je het laten zien? Het bestand meesturen?
 
Ik weet niks van macro's, dus dit zou mijn aanpak al niet zijn, maar zonder voorbeeldje is er niks van te zeggen. De opdracht Screen.Activecontrol kijkt naar het object dat als laatste actief was, in dit geval moet dat dus de keuzelijst zijn. De naam ervan doet er dan niet toe. Maar voor hetzelfde geld is de focus naar een ánder object gelegd, en dan gebeuren er rare dingen. Vandaar dat ik het zo nooit zou doen. Maar doe er een voorbeeldje bij, dan kunnen we meer zien/zeggen.

Zou ik het bestand mee kunnen sturen???
Hoe zou je het dan doen? met een Gebeurtenisprocedure?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het bestand, als het is gezipt (eventueel nog comprimeren) uploaden met de Upload knop in het Geavanceerd scherm. Ik zou de code inderdaad zelf schrijven, en op basis van een harde codering.
 
Goedemorgen. Of het allemaal goed gaat weet ik niet. Ik wil nog even een opmerking maken.
De kans bestaat dat er 2 elementen bestaan met de zelfde naam. dit is als de originele niet werk dan maar ik een 2e er bij dan werkt de originele wel weer.

Groetjes en ik hoor wel Cees
 

Bijlagen

  • Jumbo zip.zip
    1 MB · Weergaven: 44
Ik zie een keuzelijst, en ik zie een veld NAAM. De keuzelijst is niet gekoppeld aan dat veld. Wat ik niet snap: het formulier is gekoppeld aan de tabel [Debiteuren] en de keuzelijst ook! Dat is een ongebruikelijke combinatie. Meestal gebruik je een keuzelijst met Klanten om een Bestelling o.i.d. te vullen. De keuzelijst is dus (ik zal niet zeggen 'per definitie', maar het komt er erg dicht bij) gekoppeld aan een andere gegevensbron.
 
Heb je misschien een voorbeeld hoe dit te doen. Ik heb alles al geprobeerd.
 
Ik snap niet helemaal wat je wilt bereiken. Je hebt een formulier ([Invoer boeking]) dat m.i. aan de tabel [Database] gekoppeld zou moeten zijn, en niet aan [Debiteuren]. Je keuzelijst voor je klantnamen koppel je wél aan [Debiteuren]; hiermee kies je de debiteur voor het record in [Dtabase]. Althans: zo zou het moeten zijn in mijn ogen.
 
Ik zie een keuzelijst, en ik zie een veld NAAM. De keuzelijst is niet gekoppeld aan dat veld. Wat ik niet snap: het formulier is gekoppeld aan de tabel [Debiteuren] en de keuzelijst ook! Dat is een ongebruikelijke combinatie. Meestal gebruik je een keuzelijst met Klanten om een Bestelling o.i.d. te vullen. De keuzelijst is dus (ik zal niet zeggen 'per definitie', maar het komt er erg dicht bij) gekoppeld aan een andere gegevensbron.


Ik heb het gedeeltelijk opgelost. Ik heb de keuzelijst met invoer vak gewisseld tegen een invoer vak (zonder keuzelijst). Ook ben ik bij Microsoft bezig geweest om het opgelost te krijgen maar ik krijg daar niets als Engels sprekende medewerkers aan de lijn en ik kan niet zo goed Engels en vooral dat technisch Engels niet.
 
Ik heb het gedeeltelijk opgelost. Ik heb de keuzelijst met invoer vak gewisseld tegen een invoer vak (zonder keuzelijst).
Dat is toch geen oplossing? Wat helpt dat nou? Tenzij je het formulier anders hebt gekoppeld, zoals ik heb aangegeven dat zou moeten, en dan kun je gewoon een keuzelijst met invoervak blijven gebruiken. Maar leg eerst eens uit wat je nu eigenlijk probeert te doen met het formulier, want ik kan er nog weinig mee.
 
Dat is toch geen oplossing? Wat helpt dat nou? Tenzij je het formulier anders hebt gekoppeld, zoals ik heb aangegeven dat zou moeten, en dan kun je gewoon een keuzelijst met invoervak blijven gebruiken. Maar leg eerst eens uit wat je nu eigenlijk probeert te doen met het formulier, want ik kan er nog weinig mee.

Ik heb het geprobeerd maar de eerste keer werkt het wel maar krijgt de naam een nummer van de naam doe je hebt in gevuld. Verder na het afsluiten en opnieuw opstarten heb ik opnieuw het probleem.
 
Je herhaalt nu wat je al eerder hebt geschreven, dus dat helpt nog niet erg. Ik zie een formulier dat aan dezelfde bron is gekoppeld als de keuzelijst, en dat is een (in mijn ogen) nutteloze werkwijze. Daarnaast denk ik dat je het formulier aan de verkeerde tabel hebt gekoppeld (wat e.e.a. zou verklaren) maar omdat ik niet weet wat de bedoeling is van je formulier, kan ik er verder weinig zinnigs van zeggen. Ik zie in ieder geval dat je in je tabel ongelooflijk veel velden hebt verborgen, en dat die tabel heel slecht genormaliseerd is. Ik kan er in ieder geval weinig chocola van maken. Dus vandaar mijn vraag: wat moet het geheel nu precies doen?
 
Je herhaalt nu wat je al eerder hebt geschreven, dus dat helpt nog niet erg. Ik zie een formulier dat aan dezelfde bron is gekoppeld als de keuzelijst, en dat is een (in mijn ogen) nutteloze werkwijze. Daarnaast denk ik dat je het formulier aan de verkeerde tabel hebt gekoppeld (wat e.e.a. zou verklaren) maar omdat ik niet weet wat de bedoeling is van je formulier, kan ik er verder weinig zinnigs van zeggen. Ik zie in ieder geval dat je in je tabel ongelooflijk veel velden hebt verborgen, en dat die tabel heel slecht genormaliseerd is. Ik kan er in ieder geval weinig chocola van maken. Dus vandaar mijn vraag: wat moet het geheel nu precies doen?

De bedoeling van mij met het formulier is dat ik de diverse invul velden kan invullen en toevoegen aan de DATABASE. In de DEBITEUREN staan de onderdelen die ik vas heb staan en als ik de als vast onderdeel in de invul velden staan bij het aanroepen van een bepaalde naam in de debiteuren.
 
Even een opmerking: wil je niet meer quooten als het niet nodig is? Als je op een bericht reageert, staat het oorspronkelijke er gewoon boven, en dat is voor iederen prima leesbaar. Iets wat je van een quote niet kan zeggen. Bovendien is een compleet bericht quooten al helemaal zinloos.
Back to business: je onderschrijft nu wat ik inderdaad al vermoedde: dat je het formulier wilt gebruiken om de tabel [Database] te vullen. De tegenvraag is dus: waarom heb je het formulier niet aan die tabel gekoppeld?
 
in het verre verleden ben ik er mee begonnen en deze manier is het mij het beste resultaat gebleken. en zo ben ik altijd doorgegaan.
 
Ik heb dus maar niks aan je db veranderd, maar wel een nieuwe keuzelijst gemaakt die volgens mij doet wat je wilt doen.
 

Bijlagen

  • Jumbo.zip
    111,5 KB · Weergaven: 44
Goedemorgen.
Sorry dat ik zo laat contact opneem maar had het even druk.
Ik moet vertellen dat zoals je het veranderd had niet werkte.
ik ben zelf aan het proberen gegaan en ben tegen gekomen dat er (misschien) invoeg toepassingen niet automatisch geladen worden.
Ik heb geprobeerd om een fotootje toe te voegen ik weet niet of het gelukt is.
de uitleg:
- Op optie- invoegtoepassingen staan 4 opties waar niets bij staat.

- onder bij beheer staan:
- COM-invoegtoepassingen
- Access-invoegtoepassingen
- Uitgeschakelde items.

als ik via Com Invoegtoepassingen aanklik krijg ik dat het opnieuw opgestart moet worden waarna een scherm ver schijnt waar ik Invoegtoepassingen kan toevoegen.
dit gebeurt idem met de Access-Invoegtoepassingen
bij uitgeschakelde items staat niet vermeld.

ik weet niet of dat het je misschien verder helpt.
sorry dat ik je met dit probleem lastig val.
Cees
 

Bijlagen

  • 20170730_094611.jpg
    20170730_094611.jpg
    880,3 KB · Weergaven: 65
Even voor de duidelijkheid: werkt mijn bestandje niet bij jou, of werkt de oplossing niet als je hem in jouw db namaakt? Want ik weet 100% zeker dat mijn code in dit voorbeeld werkt, en dat moet bij jou dan ook lukken. Het plaatje dat je laat zien, doet niets terzake overigens. Als er een probleem is, dan zit dat in het VBA venster in niet in de Access instellingen.
 
Het bestandje werkt helemaal niet.
Als je een naam invult voegt hij het niet toe en een andere naam krijgt een nummer.
Ik werk nu met een keuzelijst. is wat meer werk maar het werkt. ik weet niet waar de fout zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan