• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch de prijs krijgen wanneer een artikel wordt ingetikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ptpb

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2017
Berichten
21
Bij het invoeren van de naam van een artikel en de prijs zou ik automatisch de prijs ingevuld willen krijgen de volgende keer dat ik de naam van het artikel nog eens intik.
Probleem is dat ik de artikelnamen niet op voorhand ken.
Tijdens het intikken komen er telkens nieuwe artikelen bij.
Er zijn teveel facturen om op voorhand een unieke lijst aan te leggen met de prijs.
De prijs kan stijgen en die nieuwe prijs zou dan ingevuld moeten worden wanneer de artikelnaam nog eens ingetikt wordt zonder dat de vorige gewijzigd worden naar de nieuwe prijs.

Nu tik ik artikel en prijs manueel in totdat ik voldoende prijzen en artikelnamen heb en kopieer die naar een ander tabblad ( voorbeeldje in bijlage).
Met duplicaten verwijderen verkrijg mijn tabel met de unieke artikelen en prijzen.
In mijn input tabblad staat op de cel met de prijs de formule om verticaal te zoeken naar de artikelnaam in het andere tabblad en zo krijg ik de prijs uit die lijst.
Verandert de prijs dan kan ik die nieuwe prijs niet in mijn lijst in het andere tabblad aanpassen want anders wijzigen ook de prijzen van vroeger ingetikte zelfde artikelnamen.
Dan moet ik weer manueel verder doen voor dat artikel zolang die oude prijs niet terugkeert.
Bekijk bijlage excel.xlsx

Kan dit binnen excel nog opgelost geraken?
Of is dit iets voor acces waar ik nog minder mee vertrouwd ben maar wel wil proberen.
 
Als je automatisch de prijzen ingevuld wilt hebben zul je toch een tabel moeten maken en deze consequent moeten bij houden.
Zet daar ook een datum in.
Zo kun je een prijs van een artikel aan een datum koppelen.

Als je de bereiken een dynamische naam geeft gaat alles ook een stukje eenvoudiger.
Hier een voorbeeldje.
 

Bijlagen

  • excel_2.xlsx
    13 KB · Weergaven: 103
Datums voer ik ook in dus jouw formule kan ik misschien gebruiken in mijn huidige methode.
Bedankt voor de tip.
Ik hoop dat er nog iets meer uit de bus komt
 
Eventjes weg geweest ...
Ideaal voor mij zou zijn dat ik de data van de facturen intik zonder vooraf een tabel te moeten aanmaken met alle artikels en prijzen.
Zodat ik meteen kan beginnen inputen en bij de prijscel de vorige prijs krijg die ingetikt werd en dat die eventueel mag vervangen worden door een nieuwe prijs.
Daarbij mag de nieuwe prijs de vorige ingetikte prijzen niet meer veranderen.
Het einddoel is dus niet meer tikwerk dan zelf manueel de prijs intikken.
 
Of het slim is weet ik niet aangezien er bij elke tikfout een nieuw artikel wordt aangemaakt maar met VBA kan je eind komen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Row = 1 Or Target.Column > 2 Or Target.Count > 1 Then Exit Sub
  Dim f As Range
  Application.EnableEvents = False
  If Target.Column = 1 Then
    Set f = Sheets("producten en prijs").Columns(1).Find(Target.Value, , xlValues, xlWhole)
    If Not f Is Nothing Then Target.Offset(, 1) = f.Offset(, 1).Value Else Sheets("producten en prijs").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1) = Target.Value
   Else
    Set f = Sheets("producten en prijs").Columns(1).Find(Target.Offset(, -1).Value, , xlValues, xlWhole)
    f.Offset(, 1) = Target.Value
  End If
  Application.EnableEvents = True
End Sub
 

Bijlagen

  • Zelflerendprijzenboek.xlsb
    16,3 KB · Weergaven: 68
Mijn uitleg was misschien niet duidelijk genoeg.
Het resultaat van mijn input is een lange lijst van aankopen met oa volgnummer van input, datum, artikelnaam, leverancier, de eenheidsprijs die kan veranderen maar meestal dezelfde blijft, het aantal stuks en de kostprijs.
Ik ken niet de artikelnamen en prijzen op voorhand, teveel facturen van verschillende leveranciers.
Met die lijst filter ik dan om totalen te krijgen per leverancier, per artikel, of op datum, enz. ...
Het is enkel die terugkerende prijs die ik graag vooraf gepresenteerd had gekregen en die ik met enter kan aanvaarden of overtikken zonder dat de vorige gewijzigd worden.
Al de vorige input heb ik dus nodig en niet enkel de laatste met de recentste prijs.
Alleszins bedankt iedereen om te helpen
 
Je kan dat toch makkelijk doen mbv ingebouwd formulier.
 

Bijlagen

  • Zelflerendprijzenboek(cobbe).xlsb
    17,9 KB · Weergaven: 66
Dat formulier ziet er goed uit maar geeft toch meer tikwerk.
Elke letter en getal moet nu ingetikt worden terwijl ik dat net wou verminderen.
Ik heb last van ontstekingen en hoe minder tikwerk hoe beter.
Nu selecteer ik een ruim aantal rijen, zet mijn cursor zodat die automatisch naar rechts gaat.
Dit gaat vlot, met enter ga ik telkens naar de volgende cel en bij terugkerende namen en artikels hoef ik slechts de eerste letters in te tikken.
Die prijs dus niet en daar hoop ik op een oplossing.
Ik ben wel blij dat ik kan bijleren met de concrete antwoorden van jullie.
 
Je kan overwegen om een relevant voorbeeld te plaatsen.
 
Een vereenvoudigd voorbeeldje heb ik al geplaatst en dat van jouw is ook relevant zonder het input formulier.
Alleen zijn het 500 tot soms 1000 rijen waarop mijn vorige uitleg van toepassing is.
Rij per rij invoeren dus, wat vlot gaat met de automatische herkenning van excel voor terugkerende tekst in dezelfde kolom zoals artikelnaam, en leverancier maar niet met de prijs.
 
Piet,

kijk eens of je hier wat mee kan....
 

Bijlagen

  • excel (hs).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 65
Super, dat lijkt te lukken.
Mijn probleem is opgelost, bedankt iedereen om mee te helpen zoeken naar een oplossing.
 
Fijn dat te lezen.

Markeer je deze vraag dan nog even als "opgelost"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan