• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

filtering draaitabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Folkert220

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2015
Berichten
14
Hallo,

Ik heb een aantal draaitabellen gemaakt op basis van een tabel met een reeks formules ('datasheet') die de data weer uit een andere tabel haalt, de zogenaamde 'input' tabel.
Als ik nu het filter gebruik in de draaitabel moet dan moet ik eerst alle lege records en #REF deselecteren om er wat zinnigs van te maken. Het lijkt er op dat het probleem veroorzaakt wordt doordat in de 'datasheet' tabel verwijzingen zijn naar lege regels in de 'input' tabel. De 'datasheet' heeft dus lege records in de tabel en deze komen vervolgens terug in de draaitabel. Logisch natuurlijk.

Diegene die met de draaitabellen moeten werken vinden het vervelend dat ze hier alert op moeten zijn en de betreffende records moeten deselecteren in het filter. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze op voorhand verborgen worden? Een 'work around' zou volgens mij zijn door simpelweg de lege regels te verwijderen, echter is de de wens om deze er in te houden in verband met eventuele toekomstige data import.

groet
Folkert
 
Laatst bewerkt:
Snap jij je vraag als je hem doorleest ?
 
Ja. Maar ik zou het fijn vinden als dat voor jou ook zo is. Kan ik ergens toelichting op geven?

filter.png

Ik wil dus graag dat de lege regel helemaal niet in het filter voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Is mijn voorbeeldbestand niet goed of reageerden we toevallig tegelijkertijd?
 
Het bestand is inderdaad een afbeelding. De sheet zelf kan ik helaas niet opsturen.
 
zonder voorbeeld wordt het lastig goed te helpen. Filters in draaitabellen blijven in principe behouden als je de onderliggende gegevens vervangt, op voorwaarde dat de waarden ook weer terugkomen in de nieuwe gegevens. Bij gegevens zoals artikelnummers of afdelingen is dat zelden een probleem. Bij datums is dat anders want datum wijzigen nu juist regelmatig en dus vraagt dat wel een beetje logisch nadenken over hoe je de filters instelt.

Een draaitabel bestaat uit 4 elementen Filters, Kolommen, Rijen en Waarden
Het meestal niet handig om datums in de Filterssectie te hebben als je daar op wilt filteren omdat je dan telkens 1 voor 1 moet aan en uit vinken. Plus als je onderliggende data verwijderd en een bijv een nieuwe maand op de datasheet zet dan verdwijnen dus die filters.

Als je echter de datum in de rijen zet kun je ook filteren met datum filters met criteria zoals "groter dan of kleiner dan" op die manier kun je dus eenvoudig instellen dat alleen datums na 1 januari 2017 of desnoods 1 januari 1900 getoond moeten worden op die manier zullen lege rijen en fouten nooit getoond worden en als je de onderliggende data vervangt zal de filter behouden blijven.

De echte oplossing is natuurlijk je onderliggend databereik zo inrichten zodat er geen lege regels of foutwaarden in voorkomen.
 
Dankje Roel, ik was na jullie reacties eigenlijk van plan om een voorbeeld te maken maar je hebt het antwoord al gegeven. Het probleem is inderdaad dat het filter op een onhandig veld is toegepast, ik zet het nu op een veld waarvan de waardes wel terugkeren als de onderliggende data wijzigt waardoor ik het filter nog maar een keer hoef in te stellen.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan