• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken naar afwijkingen in bepaalde periode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer44

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Berichten
224
Hallo,

een excel uitdaging:
vanuit een export van de salarisadministratie krijg ik alle medewerkers met afdeling en hoofdafdeling met de gewerkte uren per dag.
Nu heb ik een totaal van de gewerkte uren per afdeling.

Het kan zijn dat iemand gemuteerd wordt in de salarisadministratie, de afdeling wordt gewijzigd. als ik dan opnieuw de export draai is de afdeling in de historie niet meer correct.
om dit te omzeilen wil ik een hulptabel maken waarbij de personeelsnummers, afdeling en hoofdafdeling worden genoteerd en de periode van tot.

De import zet ik om met een tabblad (gecorrigeerde Import) met verwijzingen naar het import blad.
nu ben ik opzoek naar een formule die eerst bekijkt of er voor de betreffende persoon wijzigingen beschikbaar zijn in de hulptabel, zo niet dan de data uit de import nemen, anders de afdeling / hoofdafdeling uit de hulptabel overnemen, met als voorwaarde in de juiste periode, er kunnen meerdere malen per jaar wijzigingen plaatsvinden. zie voorbeeld geel gekleurde kolommen moeten dus gaan werken op de beschreven manier...

ik heb het nu met vert.zoeken uitgevoerd maar dit zal lastig worden als het hele bestand is gevuld met +/- 50.000 regels
zou graag met index en vergelijken werken maar daar kom ik niet verder mee....

:confused:Bekijk bijlage 303421
 

Bijlagen

  • Map3.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
nu ben ik opzoek naar een formule die eerst bekijkt of er voor de betreffende persoon wijzigingen beschikbaar zijn in de hulptabel, zo niet dan de data uit de import nemen, anders de afdeling / hoofdafdeling uit de hulptabel overnemen, met als voorwaarde in de juiste periode, er kunnen meerdere malen per jaar wijzigingen plaatsvinden.
En hier verwacht je nu dus een correct antwoord op? We moeten maar gokken hoe je sheet eruit ziet?

Ik zou beginnen met het plaatsen van een representatief voorbeeldbestand (excel). Misschien dat je dan verder komt.
 
Graag gedaan. Het is niet verkeerd bedoeld hoor, maar de vraagstelling is dermate vaag dat je nooit (of niet snel) een correct antwoord zult krijgen.

Dus nogmaals de tip: kleed je eigen excelsheet een beetje uit, anonimiseer het, en geef goed (handmatig) aan wat je verwacht als uitkomst. Je zult dan snel geholpen worden denk ik. Expertise genoeg hier...
 
Ok heb het nog wat aangepast hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel blijft lastig te omschrijven.
 
Zo... zonder voorbeeld was dit inderdaad niet op te lossen.

Ik waag een poging, volgens mij zoek je zoiets:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Hulptabel Wijziging'!C:C;1/(1/SOMPRODUCT(('Hulptabel Wijziging'!$A$2:$A$4=$A2)*('Hulptabel Wijziging'!$E$2:$E$4<=$F2)*('Hulptabel Wijziging'!$F$2:$F$4>$F2)*RIJ($2:$4))));INDEX(IMPORT!D:D;SOMPRODUCT((IMPORT!$A$2:$A$11=$A2)*(IMPORT!$F$2:$F$11=$F2)*RIJ($2:$11))))

Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • Map3 (AC).xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 26
Dat lijkt inderdaad wat ik bedoel, nu nog proberen te snappen wat er gebeurd. bedankt ga er mee aan de slag:D
 
Korte toelichting:
1) middels de SOMPRODUCT kan je per regel checken of deze aan de voorwaarden voldoet. Resultaat is een matrix met waarden 0 en 1. Door met het RIJ-nummer te vermenigvuldigen krijg je de locatie (rijnummer).
2) de INDEX functie zoekt met het rijnummer de bijbehorende waarde op uit een kolom.
3) als er geen overeenkomst is dan komt er 0 uit de somproduct. Dan wordt de uitkomst van het "1/(1/..)" deel een foutmelding en wordt in de andere tabel gezocht middels de ALS.FOUT
4) de tweede zoekfunctie werkt identiek met een combinatie van INDEX en SOMPRODUCT.

Je zult nog de bereiken aan je eigen situatie aan moeten passen, maar dat gaat vast lukken.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan