• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevensvalidatie alleen met tekst intikken gelijk als bij een filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Berichten
429
Kan je bij gegevensvalidatie ook je zoekargument intikken net als bij een filter.

In mijn voorbeeld bestand heb ik een aantal regels als artikelnummer ingegeven. In het oorspronkelijke bestand staat er echter duizenden. Het zou heel mooi zijn als ik dat gewoon bijvoorbeeld het woord sleutel in kan tikken en dan al een veel beperktere selectie op mijn scherm krijg.
 

Bijlagen

  • Keuzelijst.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 59
Hallo,

Zonder VBA is het lastig maar er is wel e.e.a. mogelijk.
Met bijvoorbeeld dynamische validatie: Bekijk bijlage KeuzelijstDynamischGijs.xlsx
Tik maar in de gevalideerde cel (B3) het woord "moer" in en klik dan op het pijltje.

Om dit voor elkaar te krijgen zijn er 2 extra kolommen aangemaakt in het tabblad "Artikelbestand".
Er zijn ook 2 dynamische reeksen aangemaakt.
Vervolgens een dynamische rteeks als validatie aan de cel toegewezen en de meldingen uitgeschakeld als er een fout wordt getypt.

Als de lijst in het tabblad "Artikelbestand" langer wordt moeten de formules in de kolommen A en L evenredig doorgevoerd worden.
Ik weet niet of dit met "duizenden" regels nog wel snel zal werken, maar dat moet je maar even zelf testen.

Groet Gijs
 
Goedemorgen Gijs,

Het werkt super. Alleen zit nog hoe ik verder kan uitbreiden naar meerdere regels. Ik heb het bestand KeuzelijstDynamisch daarom iets aangepast. Het moet een soort bestelformulier worden waarbij de omschrijving zo ingevuld kan worden als in uw file.

Zou u misschien kunnen uitleggen hoe die verschuiving formule werkt. Dan kan ik hier in de toekomst ook mijn voordeel mee doen.
 

Bijlagen

  • KeuzelijstDynamisch_WIMLIN.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 52
Hallo,

Een uitleg van een dynamisch bereik met verschuiving kunt u bijvoorbeeld hier vinden:
http://www.jkp-ads.com/Articles/ExcelNames07NL.asp

Helaas zal deze methode niet werken als er meerdere regels gebruikt gaan worden.
De formules in kolom A van "Artikelbestand" verwijzen specifiek naar die ene gevalideerde cel en dus werkt het niet bij andere gevalideerde cellen.
Het Artikelbestand kan uiteraard wel uitgebreid worden.
 
Jammer dat het niet kan. Misschien nog andere tips hoe ik dit op een andere manier kan oplossen? Het is altijd zo lastig om door 300 artikelen heen te scrollen vooral als je dan 10 artikelen wil bestellen. Daarom dacht ik aan een manier waar de tekst automatisch wordt aangevuld.
 
Kan ik dat userform dat in de exel file in kolom B op elke regel toevoegen?

In het voorbeeld van Gijsbert 1 werkt het prima.

Maar in mijn excel bestand wil ik in kolom B per rij artikelomschrijvingen in kunnen geven waardoor ik makkelijker een bestelformulier in kan vullen.

Zal zo eens gaan googlen op userform voorbeelden.
 
Laatst bewerkt:
De oplossing van Gijsbert kan wel uitgebreid worden voor meerdere regels, door gebruikmaking van de functie
Code:
=CEL("inhoud")
Zie de uitwerking in bijlage. Let op dat deze oplossing taalafhankelijk is door het argument van de functie CEL. De variant met "inhoud" werkt alleen in de NL-versie van Office. Als je bijvoorbeeld een Engelstalige versie hebt wordt het argument "contents".
 

Bijlagen

  • KeuzelijstDynamischGijs++.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 58
bestelformulier

SNB maar bij die formulieren kan ik wel nieuwe input ingeven maar dan kan ik toch niet kiezen uit mijn artikellijst?
 
bestelfomulier

Dit werkt nu super! Alleen als ik nu regels ga toevoegen in het artikelbestand (ik heb er nu 413 maar dit kan nog uitbreiden) na regel 13 krijg ik een foutmelding. Moet ik dan die formulie =cel(ïnhoud") wijzigen?
 
Met een combobox kun je prima zoeken/kiezen uit je lijst met artikelen.
 
... na regel 13 krijg ik een foutmelding. Moet ik dan die formule =cel("inhoud") wijzigen?
Ik denk niet dat het aan die formule ligt. Laat graag aan de hand van een voorbeeldbestand zien waar het fout gaat.
 
Ik heb nu de file zo origineel mogelijk gemaakt. Als ik nu A15 en K15 toevoeg krijg ik te maken met een kringverwijzing.
 

Bijlagen

  • KeuzelijstDynamischGijs++ 0.1.xlsx
    16 KB · Weergaven: 45
Die foutmelding kringverwijzing zul je altijd krijgen als je het artikelbestand aanpast, maar kun je wegklikken en negeren.
Als je vervolgens bestellingen invoert zul je zien dat het goed werkt.
 
Heren, Echt super fijn dat jullie mij zo verder wilde helpen. Mijn complimenten! Super jaloers eigenlijk op jullie kennis!!!
 
Of ?
 

Bijlagen

  • __Keuze snb.xlsb
    25,8 KB · Weergaven: 58
Mooi Timshel :thumb:

Ik heb vandaag even geknutseld met deze vraagstelling en een formulier-methode van gast0660 als oefening voor mezelf.
Daar is het volgende uitgekomen: Bekijk bijlage KeuzelijstGijsFormulier.xlsm
1. Dubbelklik op B7 (en verder t/m B10000) in tabblad Bestelformulier om een formulier te openen met filter functie.
2. Vul bij "zoek artikel" het zoekargument in.
3. Selecteer het juiste artikel en klik op "Gebruik gereedschap"
4. Aantal invullen en klaar.
 
Mensen ik vind dit echt ongelofelijk. Gijsbert 1 was prachtig dit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan