• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren vanuit willekeurige volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

krkl

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
Berichten
105
Beste alle,

Is het mogelijk om 3 verschillen producten met het laatste uur naast elkaar te krijgen zoals in de bijlage.
De gekleurde cellen zijn vergelijkbare producten heel, half en kwart
De te selecteren producten staan op verschillende regels.
De regel begint altijd met locatie en de producten die naast elkaar staan dienen gekoppeld te zijn aan de locatie.
Het gaat bij om meer dan 50 locatie en per locatie om meer dan 60 artikelen.
De nummers van de producten zijn gelijk dus per locatie kan gezocht worden op nummer.
Komt een product niet voor in een bepaalde locatie moet niet verder gezocht worden bij een ander locatie.
Ik kom er met index en vergelijken niet uit.

Groeten

krkl
 

Bijlagen

  • Heel half kwart.xls
    401 KB · Weergaven: 43
Ik snap helaas niets van het verhaal en de sheet. Ik neem aan dat de rood omlijnde items met elkaar te maken hebben maar ik zie geen enkele relatie. Ik denk dat het beter is om een voorbeeld te maken met iets minder gegevens en dan met uitleg wat je input is en wat je wilt bereiken.
 
Beste Peter,

Ik heb het bestand wat opgeschoond, de enigste relatie is de locatie. Locatie nummer moet gevolgd door de aantallen heel, half en kwart.
Als ik de nummer in een formule moet verwerken is dat geen probleem als er maar een koppeling te maken is met de locatie.
ik zoek dus op locatie en dan de genoemde (artikel) nummer zodat heel, half en kwart naast elkaar komen en uur

De gekleurde cellen staan nu willekeurig onder elkaar en moeten inderdaad naast elkaar
Ik hoop de de bijlage nu overzichtelijker is, zag er inderdaad rommelig uit.

Groeten,

krkl
 

Bijlagen

  • Heel half kwart 2.xls
    317,5 KB · Weergaven: 41
Is een draaitabel niet de allersimpelste en gemakkelijkste manier om de gegevens te analyseren?

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Heel half kwart 2 (AC).xls
    315 KB · Weergaven: 29
Ik snap nog steeds niet wat je wilt bereiken. Wat is heel/half/kwart. Ik zie dit niet terug in het voorbeeld. Is dit af te leiden uit de nummers? Zo ja, hoe dan?
Is heel in het voorbeeld kolom G, half kolom K en kwart kolom O?
En moet dan, op de regel dat heel wordt gevonden heel, half en kwart daar achter?
 
Peter,

Wat betreft je tweede en derde vraag in je antwoord, dit is inderdaad de bedoeling

Alle producten zijn verkrijgbaar als heel, half en kwart maar hebben verschillende artikel nummers en deze zijn ook niet opvolgend.
Ik importeer één keer alles uit een extern programma waar alles op volgorde staat van artikel nummer, heel, half en kwart staan dus door elkaar en zijn niet te sorteren vanwege de verschillend artikel omschrijvingen.
Omdat de artikel nummers willekeurig zijn bepaald moet ik dus op een of andere manier de artikel nummers aan elkaar koppelen maar dit moet wel binnen de locatie gebeuren.
"B" heel, "B"half en "B"kwart staan nu onder elkaar maar niet opeenvolgend, ik wil deze dus naast elkaar hebben met nummer en uur artikel naam mag er bij maar hoeft niet.
De nummers zijn uniek net als de locatie nummers.

Volgorde zou moeten zijn locatie nummer (heel), verkocht, uur / nummer (half), verkocht , uur / nummer (kwart), verkocht , uur.

Ik hoop dat een en ander nu duidelijk is.

Groeten,

krkl
 
Een totaal ondoorzichtig bestand met dito onderliggende database. Een product is een product en heeft dus één artikelcode. Uit wat voor extern programma kan je de onzin downloaden die jij beschrijft?
 
@V&A, Binnen een goed opgezette artikeldatabase zorg je er voor dat artikelvarianten zijn te herleiden naar het bronartikel. Ik herken helaas ook de situatie van diverse varianten die niet in relatie met elkaar staan. Wij hebben dit opgelost door een koppeltabel aan te maken, waarmee wél de relatie duidelijk gemaakt kan worden. Maar zo te zien is de TS nog niet zover en dan is en blijft het héél lastig...
 
Zoals ik een en ander lees is niet mogelijk wat ik vraag. Helaas. Dank voor het meedenken.

Groeten,

krkl
 
Tsja. Excel kan niet verzinnen welke willekeurige artikelcodes aan elkaar gekoppeld horen te zijn. Als je echter, zoals Ginger aangeeft, een koppeltabel kunt maken dan kan het natuurlijk wel.

Zo weet jij kennelijk dat 980536 en 962880 en 962881 bij elkaar horen. Als je deze gegevens in een tabel zet kun je natuurlijk wel e.e.a. achter elkaar zetten. Of dit dan echt de weergave is waar je op zit te wachten weet ik niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan