• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding '#DEEL/0!' opgelost, stap 2: 0 niet van invloed laten zijn op berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

SVDW

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2017
Berichten
22
Hoi allemaal,


Momenteel ben ik bezig met een overzicht waarin gemiddelden (in %) voorkomen.
Indien 1 van de 2 rijen een 0 bevat, komt #DEEL/0! tevoorschijn.
De oplossing is dan een ALS.FOUT te gebruiken, met als resultaat 0%.
Dit is correct, maar nu wil ik dat die 0 geen invloed heeft op het gemiddelde.

De bijlage verhelderd hopelijk. Zie daarom de bijlage voor mijn gewenste resultaat.

Welke formules heb ik nodig in de oranje velden om tot de gewenste ingevoerde invoer te komen?

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeldsheet.xlsx
 
Deze geeft het cumulatieve gemiddelde, zonder rekening met de 0-waarden te houden:
Code:
H10: =GEMIDDELDE.ALS($H$9:I9;">0")
Kun je zo naar rechts slepen.
 
Laatst bewerkt:
Deze geeft het cumulatieve gemiddelde, zonder rekening met de 0-waarden te houden:
Code:
H10: =GEMIDDELDE.ALS($H$9:I9;">0")
Kun je zo naar rechts slepen.

Hi AlexCEL, bedankt voor de reply! De formule werkt met marge 0 of hoger.:thumb:

Helaas niet indien de marge negatief is. Hoe is dat op te lossen? Ik heb de sheet geupdate en als bijlage toegevoegd. Zie rijen 10 en 11
 

Bijlagen

  • Voorbeeldsheet2.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Helaas niet indien de marge negatief is.
Dit wilde je ook niet! Daar moest 0 komen te staan, en die moest niet meegenomen worden bij de berekening van het cumulatieve gemiddelde.

Je bent me dus even kwijt. Wat is nu het verschil tussen de 3 cases in je voorbeeld? Er staan exact dezelfde cijfers, je hebt alleen handmatig de marge veranderd. Wordt die niet berekend ergens? Waarom moet bij de één een gewoon gemiddelde berekend worden, en bij de andere een gemiddelde onder voorwaarden (GEMIDDELDE.ALS).

Edit:
- zie in je voorbeeld bij de eerste case "marge<0" de cumulatieve brutomarge (blauwe balkje)
- bij de waarde voor februari moet de 0 NIET meegenomen worden (anders is de uitkomst geen -10%)
- terwijl bij de berekening voor maart de 0-waarde WEL meegenomen moet worden (anders is de uitkomst geen 13,3%)

Wat is nu de logica?
 
Laatst bewerkt:
Dit wilde je ook niet! Daar moest 0 komen te staan, en die moest niet meegenomen worden bij de berekening van het cumulatieve gemiddelde.

Wat ik graag wilde is dat indien omzet (€) of marge (€) niet door elkaar te delen zijn omdat 1 van de 2 ontbreekt, dat er 0 komt te staan. En dat dit niet wordt meegenomen in het gemiddelde. Dat probleem is opgelost.:thumb:

Maar indien ze allebei wél aanwezig zijn en de uitkomst negatief (<0) is, moet die negatieve uitkomst wel meegenomen worden in het gemiddelde. Dat lukt (nog) niet met de aangedragen oplossing, enkel bij 0 en >0.


Je bent me dus even kwijt. Wat is nu het verschil tussen de 3 cases in je voorbeeld? Er staan exact dezelfde cijfers, je hebt alleen handmatig de marge veranderd. Wordt die niet berekend ergens? Waarom moet bij de één een gewoon gemiddelde berekend worden, en bij de andere een gemiddelde onder voorwaarden (GEMIDDELDE.ALS).

Edit:
- zie in je voorbeeld bij de eerste case "marge<0" de cumulatieve brutomarge (blauwe balkje)
- bij de waarde voor februari moet de 0 NIET meegenomen worden (anders is de uitkomst geen -10%)
- terwijl bij de berekening voor maart de 0-waarde WEL meegenomen moet worden (anders is de uitkomst geen 13,3%)

Wat is nu de logica?

De 0 moet inderdaad niet worden meegenomen. Het gemiddelde zou dus (+50 -10)/2 = 20 moeten zijn. Excuus voor die verwarring.
 
en wat doet dit:
Code:
H10: =GEMIDDELDE.ALS($H$9:I9;"<>0")
 
@Haije,
waarschijnlijk wat gevraagd wordt... dit was ook mijn volgende stap.
 
Tip: Vermijdt als.fout (sowieso) en al helemaal als je met die uitkomst weer doorgaat rekenen
Je berekent nu het gemiddelde van een gemiddelde, dat is de bedoeling?
cumulatieve marge / cumulatieve omzet zou ook kunnen..
Negatieve marge bij geen omzet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan