• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 klantendatabases samenvoegen op basis van kolom e-mailadres

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarkStick

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
2
Hi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:
Ik heb 2 databases die ik wil samenvoegen. Het gaat om een nieuwe en een oude database. Beide databases zijn dus anders o.a. door gebruik van verschillende kolommen: Een van de dingen waar ze wel in overeen komen is het e-mailadres. Deze is uniek per rij.

Op basis van de kolom e-mailadres wil ik de twee databases samenvoegen. Dat wil zeggen: ik wil een kolom ‘X’ van de oude database in de nieuwe database toevoegen. Die nieuwe kolom zou dan het e-mailadres moeten koppelen aan de data onder de nieuwe kolom ‘X’.

Is er een manier om dit gemakkelijk te doen?

Mvg,

G van Belzen
 
Laatst bewerkt:
Een database in Excel?
 
ik bedoel klantengegevens in Excel. Die twee databases/gegevens overlappen elkaar enigszins dus die wil ik koppelen aan de hand van de kolom emailadres. Zodat ik één groot klantenbestand krijg.
 
Je gebruikt het verkeerde gereedschap voor je doel. Waarom geen Acces? Dan kan je relaties leggen.
 
Helemaal mee eens.

Echter, toen ik een jaar of wat geleden voor een vereniging met 240 leden de leden -en betalingsadministratie bijhield én geen Access tot mijn beschikking had (goedkoop Officepakketje), ging dat prima in Excel.

Enige waar ik behoefte aan had / wat ik deed, was van tijd tot tijd betalingsgegevens muteren, adressen / personen etc. etc. muteren, samengevoegde brieven versturen en meer van dat soort simpele bewerkingen. Ging uitstekend in Excel.
 
Maar dan zou ik het geen database noemen omdat het niet flexibel te lezen is. Misschien als draaitabel, maar een goede database bestaat uit relaties en goede indeling in entiteiten.
 
Is er een manier om dit gemakkelijk te doen?

Je informatie is vrij beperkt, maar ik zou zeggen: m.b.v. vertikaal zoeken?

Plaats anders even een uittrteksel van beide databases (ZONDER "gevoelige" info)
 
Zelf zou ik er een CSV van exporteren en de boel naar Access brengen. Dan kan je meteen op nieuwe voet doorgaan i.p.v. aanmodderen met fout gereedschap die later niet flexibel genoeg schijnt te zijn.
 
Maar dan zou ik het geen database noemen omdat het niet flexibel te lezen is. Misschien als draaitabel, maar een goede database bestaat uit relaties en goede indeling in entiteiten.

Zal wel door het warme weer komen (mijn eerste berichtje) : ik leg(de) een database (voor mijzelf altijd) als volgt uit :

een bestand (vroeger ergens in het Dos en Win 95 tijdperk, misschien een 'bak' genoemd) dat gegevens bevat.

Zelf zou ik er een CSV van exporteren en de boel naar Access brengen. Dan kan je meteen op nieuwe voet doorgaan i.p.v. aanmodderen met fout gereedschap die later niet flexibel genoeg schijnt te zijn.
Kan, maar wij weten (nog) niet hoe complex / uitgebreid de data is die in beide bestandjes staan én wat TS ermeee van plan is / wat voor output hij verwacht. Zolang we dat niet weten kan het zijn dat Access veel handiger is voor TS, maar het zou ook zomaar kunnen dat Excel voor hem (net zoals voor mij toen) voldoende is.

@MarkStick : ik heb persoonlijk niet voldoende kennis van VBA, maar gelet op je vraagstelling in je openingsbericht ga jij denk ik snel 'echt' advies krijgen over je concrete vraag, als je idd. even een voorbeeld bestandje bijvoegt. Het hoeft bijv. maar een stuk of 5 personen per bestand te bevatten.
 
Laatst bewerkt:
De vraag gaat over het korrekt samenvoegen van 2 gegevensverzamelingen die nagenoeg dezelfde opbouw hebben.
Daarmee heeft MS in Excel rekening gehouden door de functionaliteit Advancedefilter in te bouwen.
Daarmee is de integratie van dit soort niet-relationele gegevensverzamelingen eenvoudig te realiseren.
Het gebruik Access hiervoor is onnodig en moeizaam.
De vraag wordt in het Excel subforum gesteld omdat de gegevens zich in Excel bevinden.
Vele traditionele Accessgebruikers zijn onvoldoende op de hoogte van de gegevensbeheermogelijkheden van Excel.

Als de vraagsteller een klein voorbeeldbestand plaatst met in 2 werkbladen voorbeelden van de opbouw en wat gegevens die geïntegreerd moeten worden kan deze draad uiterst kort blijven.
 
Laatst bewerkt:
Teneinde voor TS mogelijk een eerste Excel 'truukje' te laten zien (voor zover die nog onbekend was / is ?) :

@MarkStick : kijk in bijgevoegd bestandje 'voor de grap' eens naar de geel gearceerde velden op blad 2. Kijk wat voor formule in elke cel staat. Kijk vervolgens naar blad 1 en vul daar zelf op rij 4 en 5 nog eens 2 personen in. Kijk wat er gebeurt op blad 2, waarbij dan wellicht nog de opmerking dat blad 2 géén kolom mailadressen bevat(te). Dit is maar een uiterst simpel voorbeeldje zonder VBA, maar met wat leuke VBA instructies kan de eventuele samenvoeging van de dbases redelijk geavanceerd in elkaar worden gedraaid. :d
 

Bijlagen

  • klein voorbeeldje.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Mannetjeskoe-poep!

Ik heb 7 jaar lang een Excel database voor ruim 200 man prima kunnen draaien en als er een verzoek kwam om alleen de mannen aan te mailen, dan lukte dat net zo goed als alleen de vrouwen of personen van een bepaalde leeftijd mergen. Daar had / heb je geen Access voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan