Pc start op bij aanraken muis of klavier ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een nieuwe pc maar deze start al op door het aanraken van de muis of klavier.
Nu merk ik dat de pc onverwachts opstart dus ik veronderstel dat dit aan de muis ligt.
Ik heb in Windows 10 al in apparaatbeheer opstarten toestaan uitgezet bij de muis en het klavier.
In de BIOS staat de muis en klavier ook uit.
Waar kan ik dit eventueel nog uitschakelen ?
Moederbord : Gigabyte B250M-DS3H.
 
Hoe sluit je de pc af? Via rechtsklikken op Start -> Afsluiten of afmelden -> Afsluiten ?
of via de keuze Sluimerstand (of Slaapstand)?
Bij Afsluiten zou (normaal gesproken) het gedrag wat je beschrijft niet mogen gebeuren, tenzij in de BIOS een instelling bestaat over het opstarten na muisactie/toetsenbordactie.

We horen het wel.

Tijs.
 
Alvast:
Het gaat dus over dit moederbord en de handleiding vermeldt op pagina's 35 en 36 "Power On By Keyboard" resp. "Power On By Mouse".
Standaard staan die uit, maar mogelijk bij jou zijn die aangezet. Geldt overigens (als ik de handleiding zo volg) alleen voor PS2 aangesloten toetsenborden en muis, dus (zou ik verwachten) niet bij USB aangesloten varianten.

Tijs.
 
In de Bios staan die 2 uit.
De pc staat altijd in sluimerstand.
 
Afsluiten gebruiken ipv. sluimerstand zou je probleem moeten oplossen. Dan blijft Windows 10 nog steeds 'snel' opstarten vanwege de Fast Startup optie die (standaard) aan staat.

Evt. kun je in de BIOS nog de instelling ErP op Enabled zetten, die op pagina 36 wordt genoemd en dan daarna gaan testen met sluimerstand en toetsdruk/muisbeweging. Daar verwacht ik overigens niet veel van, nu blijkt dat dat je sluimerstand gebruikt (dat is een S1, S2 of S3 status, niet de S5 status waar ErP invloed op heeft, zie dit overzicht).

EDIT: Deze posting kruiste die van gast0225.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Denk echter toch dat ik de oorzaak van het opstarten heb gevonden.
Het programma Tixati is de schuldige volgens mij.
 
?? Hoe kan dat actief zijn terwijl je pc in sluimerstand staat...

Tijs.
 
Kan dat de pc niet uit sluimerstand halen net zoals een programma als teamviewer dat kan ?
 
Hoe dan? Teamviewer kan via Wake-On-LAN een pc opstarten. Dat is toch heel wat anders, of heb ik een nieuwe truc binnen TeamViewer gemist?????

Tijs.
 
Kan dat de pc niet uit sluimerstand halen net zoals een programma als teamviewer dat kan ?

Ik noem geen naam, maar wil toch even kwijt dat je imho veel lijkt op iemand die ook regelmatig op de Helpmij post / zichzelf in problemen brengt door het downloaden en installeren van van alles en nog wat. Wat ik daarmee bedoel ? Distantieer je van tooltjes / progjes die van alles en nog wat 'beloven' en gebruik je computer waarvoor je deze hebt aangeschaft : brieven maken, filmpjes kijken, muziek beluisteren, foto's bekiijken etc. etc. en laat systeemprestaties verbeterende progjes / tooltjes of whatever, links liggen, OF, als je persé wil, vraag VOORAF hier op de Helpmij een mening omtrent tooltjes.

Voor alle zekerheid / duidelijkheid enz. enz. enz. enz. enz. etc. etc. etc. etc. :
computers die gemaakt zijn vanaf, pak 'm beet 2005, hebben GEEN tooltjes nodig die hun prestaties verhogen, drivers 'automatisch' updaten etc. etc. etc. etc. etc.

Ik reageer daarom samenvattend als volgt :

"zucht".
 
Laatst bewerkt:
We spreken hier toch niet over tooltjes.
Ik merk alleen wanneer ik Tixati na gebruik afsluit de pc netjes in sluimer en zelfs slaapstand blijft staan.
Dit bedoel ik dus.

NTRconnect Tixati latest version offers easy access free of charge to all your applications, files, folders and email for up to two computers. NTRconnect Pro includes all the features of NTRconnect Free plus file transfer, advanced keycard tixati latest version, Wake-on-LAN, invite a guest capability and keyboard, mouse and screen blocking.

Tixati preventing pc to sleep
https://forum.tixati.com/support/217/
 
Ik sluit me even aan bij de vorige poster: Ik heb een gloeiende hekel aan diegenen die menen, o.b.v. halfgare kennis van pakket X, ons helpers de oren te moeten wassen. Een goed voorbeeld zou het TeamViewer verhaal zijn, als ik gelijk heb en het daar dus over Wake-on-Lan gaat ipv. 'een andere methode': Je gooit daar iets in de strijd wat niet een onderdeel is van Windows, namelijk zelf-geïnstalleerde software.
Betekent dus ook dat jij degene moet zijn die er het meeste verstand van heeft, niet ik, en dus hoor jij te weten of het (her-)opstarten van Windows daar (op welke manier dan ook) mee geraakt is en hoe dan precies. Anders gesteld moet jij dus (o.a.) verstand hebben van de scope van het programma.

Dit geldt ook voor Tixati.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik er sterk over zit te denken om "op pensioen te gaan" voor wat betreft hulp aan personen (o.a. aan jou), die (bijv.):
a. In hun reacties andere dingen erbij halen waar ik niets van hoef te (moeten) weten
b. Niet uitvoeren wat ik (vaak staps-/puntsgewijs) aangeef om te doen
c. Geen terugmeldingen geven
d. Alleen reageren op de laatste posting (negerend wat ervóór nog aan tips gegeven is)
e. Telkens door mij eraan herinnerd moeten worden om opgeloste vragen ook echt op opgelost te zetten (en het dan vaak nog niet eens doen)
f. Alle (PC-/ICT-)problemen op het Helpmij forum plempen zonder (enige) moeite te doen het zelf op te lossen (m.b.v. Google en andere hulpmiddelen, zoals die door Microsoft worden aangereikt etc.)
g. Vragen stellen zonder die terug te lezen (en aan te vullen) voor wat betreft er nog aan (basis-)informatie bij moet, met een leesbaarheid/opbouw waar zelfs een neerlandicus niets mee kan, ...
etc.

Zie ook (bijv.) deze link (posting #5), deze discussiedraad en deze discussiedraad.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Even inhakend op Tixati: Zie de voorlaatste reactie in deze link
Oftewel (mijn interpretatie): Standaard is (bij dat programma) dat je pc helemaal niet in sluimerstand belandt, maar in een soort schermbeveiligingsstand. Dat moet je ook kunnen concluderen a.h.v. aan-uit lampje op de voorkant van je systeemkast.

Tijs.
 
Ben er ook maar toevallig op gebotst dat Tixati in dit geval de boosdoener was.
Tixati categoriseer ik als een onmisbaar en prachtig programma dat niets met prestaties of dergelijke te maken heeft.
Maar de zaak is toch opgelost.
 
Tsja, verwijs ik toch even terug naar posting #15 en #16: Je hebt blijkbaar de scope van het programma onderschat. Dat betekent (lijkt mij) dat je niet de documentatie van het pakket (voldoende) hebt doorgenomen.
Wij hadden dit hier (op Helpmij) niet kunnen/hoeven weten... Nog een extra link met (vergelijkbaar) verhaal: deze discussiedraad waar de scope van het zelf-geïnstalleerde programma Fences is onderschat.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Karine : serieus bedoeld :

Karine helpmij als je wilt :

ik heb ergens midden jaren '80 mijn allereerste computer gekocht, een Philips dingetje (ik weet de naam niet eens zeker meer, maar het was iets van MSX2 geloof ik)

Jij schrijft hierboven dat Tixati een 'onmisbaar' en 'prachtig' programma is. Wil je geloven dat ik er tot op heden (toen ik je vraag las) er écht nog nooit van had gehoord? Ik reken mijzelf tot de best wel wat doorgewinterde computergebruikers. Mijn computer is RAZENDSNEL en doet alles wat ik wil. Wat mis ik aan Tixatie?

Wat zou het dan kunnen betekenen dat ik zelfs de naam Tixati nog nooit heb gehoord.............?

Mijn interpretatie? Dat 't het zoveelste onzinnige / onnodige tooltje is, maar verbeter / corrigeer mij svp!
 
Laatst bewerkt:
Dat dit misschien software is uit een ander milieu dan waarin jij werkt ?
Dergelijke programma's worden toch regelmatig genoemd op info sites zoals tweakern Zdnet enz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan