• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst zoeken in kolommen; makkelijkere manier van formule maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dstuijvenberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jul 2017
Berichten
4
Kan iemand mij helpen?

Ik heb een bestand met veel kolommen waar in 1 van die kolommen een waarde staat; om het te versimpelen wil ik dus 1 kolom maken die de waarde weergeeft die in 1 van die vele kolommen aanwezig is. Hiervoor heb ik een lange formule gebouwd, maar de formule wordt te lang als ik alle kolommen toevoeg. Een voorbeeld van de formule:

=ALS(ISTEKST(P3);P3;(ALS(ISTEKST(Q3);Q3;(ALS(ISTEKST(R3);R3;(ALS(ISTEKST(S3);S3;(ALS(ISTEKST(T3);T3;(ALS(ISTEKST(U3);U3;(ALS(ISTEKST(V3);V3;(ALS(ISTEKST(W3);W3;(ALS(ISTEKST(X3);X3;(ALS(ISTEKST(Y3);Y3;(ALS(ISTEKST(AA3);AA3;(ALS(ISTEKST(AB3);AB3;(ALS(ISTEKST(AC3);AC3;(ALS(ISTEKST(AD3);AD3;(ALS(ISTEKST(AE3);AE3;(ALS(ISTEKST(AF3);AF3;(ALS(ISTEKST(AG3);AG3;(ALS(ISTEKST(AH3);AH3;(ALS(ISTEKST(AI3);AI3;(ALS(ISTEKST(AJ3);AJ3;(ALS(ISTEKST(AL3);AL3;(ALS(ISTEKST(AM3);AM3;(ALS(ISTEKST(AN3);AN3;(ALS(ISTEKST(AO3);AO3;(ALS(ISTEKST(AP3);AP3;(ALS(ISTEKST(AQ3);AQ3;(ALS(ISTEKST(AR3);AR3;(ALS(ISTEKST(AS3);AS3;(ALS(ISTEKST(AT3);AT3;(ALS(ISTEKST(AU3);AU3;(ALS(ISTEKST(AV3);AV3;(ALS(ISTEKST(AW3);AW3;(ALS(ISTEKST(AX3);AX3;(ALS(ISTEKST(AY3);AY3;(ALS(ISTEKST(AZ3);AZ3;(ALS(ISTEKST(BA3);BA3;(ALS(ISTEKST(BC3);BC3;(ALS(ISTEKST(BD3);BD3;(ALS(ISTEKST(BE3);BE3;(ALS(ISTEKST(BF3);BF3;(ALS(ISTEKST(BG3);BG3;(ALS(ISTEKST(BH3);BH3;(ALS(ISTEKST(BI3);BI3;(ALS(ISTEKST(BJ3);BJ3;(ALS(ISTEKST(BK3);BK3;(ALS(ISTEKST(BL3);BL3;(ALS(ISTEKST(BM3);BM3;(ALS(ISTEKST(BN3);BN3;(ALS(ISTEKST(BP3);BP3;(ALS(ISTEKST(BQ3);BQ3;(ALS(ISTEKST(BR3);BR3;(ALS(ISTEKST(BS3);BS3;(ALS(ISTEKST(BT3);BT3;(ALS(ISTEKST(BU3);BU3;(ALS(ISTEKST(BV3);BV3;(ALS(ISTEKST(BW3);BW3;(ALS(ISTEKST(BX3);BX3;(ALS(ISTEKST(BY3);BY3;(ALS(ISTEKST(BZ3);BZ3;(ALS(ISTEKST(CA3);CA3;(ALS(ISTEKST(CB3);CB3;(ALS(ISTEKST(CC3);CC3;(ALS(ISTEKST(CD3);CD3;(ALS(ISTEKST(CE3);CE3;"")))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Ik mis nu nog een stuk of 10 kolommen, maar Excel kan geen langere formule maken. Weet iemand hoe dit simpeler kan?

Alvast dank!
 
ALs er echt maar 1 waarde in rij 3 staat dan kan je die met MIN of Max eruit halen.

Code:
=MIN(3:3)
 
Mij lijkt een voorbeeldbestand wel handig.

Code:
=LOOKUP("zzzz";P3:CZ3)
zou kunnen werken.
 
Die van VenA werkt (zeer vermoedelijk) ook en is nog veel korter.
Aangezien je met de NL-versie werkt is het =Zoeken("zzzz";P3:CZ3)
 
Als het om zoveel kolommen gaat dan zou ik ipv tekst.samenvoegen een UDF gebruiken. Minder kans dat je een cel vergeet.

Code:
Function VenA(r As Range) As String
  ar = r
  For j = 1 To UBound(ar, 2)
    VenA = VenA & ar(1, j)
  Next j
End Function
 
Laatst bewerkt:
Eventueel zonder loop:
Code:
Function ZoekInRij(rRng As Range) As String

ZoekInRij = Trim(Join(Application.Transpose(Application.Transpose(rRng))))

End Function

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Deze vraag had je ook in een nieuwsgroep gesteld maar daar heb je niet gereageerd op het antwoord...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan