Prullenbak van bureaublad verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
Ik ben mijn prullenbak kwijt.
Het icoontje is verdwenen. Hoe waarom en hoezo is mij een raadsel.
Ik heb internet afgestruind en wat oplossingen geprobeerd als verborgen pictogrammen terug zetten etc.
Het laatste wat ik probeerde https://www.startpagina.nl/v/comput...588547/windows10-prullenbak-kwijt-icoon-terug leverde een foutmelding op:
C:\$Recycle.bin\S-1-5-18 - Toegang geweigerd.
C:\$Recycle.bin\S-1-5-~1 - Toegang geweigerd.

Ik tast in het duister.:cool:
Heeft iemand een zaklamp?
 
Er ging bij mij wel een lichtje branden ;)
DT.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zelden zoveel bizarre tips bij elkaar gezien als in die link (sommigen wel enige geldigheid, maar 90% gewoon onzin).

Zie gewoon even deze video
Dus:
Rechtsklik Start-knop -> Instellingen -> Persoonlijke Instellingen -> Thema's -> Instellingen voor bureaubladpictogrammen -> Klik op Standaardwaarden herstellen en dan op OK.
Zie je ze dan nog niet, weer terug naar hetzelfde, vink uit Prullenbak, klik Toepassen, vink het weer aan en klik op OK.

EDIT: Ik zie dat edmoor ook zojuist had gereageerd, onze postings hebben elkaar gekruist.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Da's nu jammer, dit bedoelde ik met verborgen pictogrammen terug zetten.
Werkt helaas niet.
In de map bureaublad wordt de prullenbak ook niet vermeld, ook niet op een systeem waar alles in orde is.

Had gedacht aan systeemherstel, maar dat bleek uitgeschakeld. :eek: maar nu niet meer.
Dan maar gewoon wat proberen. Op iedere drive heb ik een $Recycle.Bin staan.
Als ik daar op klik zag ik wel een prullenbak icon staan.
Wat van C: niet lukte lukte bij D: wel. Rechter muis klik op die prullenbak en dan in het Engels(?) "Show this folder on the desktop"
Klaar!
Gôh, dat dat nergens met googlen te vinden was.
Heren wederom bedankt voor het meedenken en daardoor mij aan te zetten verder te zoeken (eh, op goed geluk te proberen):thumb:

Hmm, iets te vroeg gejuicht. Prullenbak geeft niet visueel aan dat er wat in zit. Als je er op klikt zie je wel dat er wat inzit.
Er zijn toch nog wel wat meer verschillen. Die beschrijf ik morgen wel.
 
Laatst bewerkt:
[...]In de map bureaublad wordt de prullenbak ook niet vermeld, ook niet op een systeem waar alles in orde is.[...]
Bij mij (ook een systeem waar alles in orde is) staat de Prullenbak er gewoon bij (zowel in het gewone Windows scherrm als in de map-weergave):
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> shell:desktop
Staat Prullenbak er via die methode wél bij? En staan de andere aangevinkte icoontjes er bij, zoals Deze pc (=Computer) etc.?

Verder wil ik weten of er misschien geklungeld is aan register-instellingen van Bureaublad/Desktop.
Maak een CMD.EXE venster en doe daarin het volgende:
reg.exe query "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders"
Kijk wat er gemeld wordt bij Desktop.
Is bij mij: C:\Users\gebruiker\Desktop
Is dat vergelijkbaar bij jou? Of staat daar wat 'vreemds'?

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
:eek:
Na het aantal iconen geteld te hebben op de desktop en in shell: desktop kwam ik op een verschil uit. (hoe krijg je dat aan elkaar geschreven zonder dat er een pictogram verschijnt?)
Nu, ik gebruik fences, al jaren en met zeer grote tevredenheid:
fences 1.JPG
Hier worden de iconen ondergebracht in fences, aparte windowtjes
Een onvolkomenheid is dat zo af en toe een pictogram uit een fences verdwijnt en ergens anders terecht komt. Dat zie te dan direct, TENZIJ....
Soms maak ik een fences kleiner omdat ik niet alles zo vaak nodig heb en dan is het niet te zien en als je er dan ook nog niet aan denkt dat dat het geval is.......Normaal kun je met een scrollbalk dan de inhoud scrollen.
Hier vond ik hem, voor dit geval de fences even wat groter gemaakt:
fences 2.JPG
Nu was het nog een kwestie van verplaatsen en klaar.
Pff, wat een gedoe om niks, als ik maar wat beter nagedacht had.

Met je voorstel reg.exe query "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" kwam er dit uit. Niet dat het nog nodig was, maar toch een vraag:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
!Do not use this registry key REG_SZ Use the SHGetFolderPath or SHGetKnownFolderPath function instead
AppData REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming
Local AppData REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local
{1B3EA5DC-B587-4786-B4EF-BD1DC332AEAE} REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Libraries
My Video REG_SZ E:\Videos
My Pictures REG_SZ H:\Pictures
Desktop REG_SZ D:\Systeem files\Desktop
History REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local\Microsoft\Windows\History
NetHood REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts
{56784854-C6CB-462B-8169-88E350ACB882} REG_SZ C:\Users\Boven\Contacts
{00BCFC5A-ED94-4E48-96A1-3F6217F21990} REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local\Microsoft\Windows\RoamingTiles
Cookies REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCookies
Favorites REG_SZ C:\Users\Boven\Favorites
SendTo REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo
Start Menu REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu
My Music REG_SZ F:\!MP3 muziek
Programs REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Recent REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Recent
CD Burning REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local\Microsoft\Windows\Burn\Burn
PrintHood REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Printer Shortcuts
{7D1D3A04-DEBB-4115-95CF-2F29DA2920DA} REG_SZ C:\Users\Boven\Searches
{374DE290-123F-4565-9164-39C4925E467B} REG_SZ F:\Downloads
{A520A1A4-1780-4FF6-BD18-167343C5AF16} REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\LocalLow
Startup REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
Administrative Tools REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Administrative Tools
Personal REG_SZ D:\Systeem files\Documents
{BFB9D5E0-C6A9-404C-B2B2-AE6DB6AF4968} REG_SZ C:\Users\Boven\Links
Cache REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache
Templates REG_SZ C:\Users\Boven\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Templates
{4C5C32FF-BB9D-43B0-B5B4-2D72E54EAAA4} REG_SZ C:\Users\Boven\Saved Games
Fonts REG_SZ C:\Windows\Fonts

Voor zover ik hier wat van begrijp valt alleen de eerste regel op.
!Do not use this registry key REG_SZ Use the SHGetFolderPath or SHGetKnownFolderPath function instead

Bedankt voor de tips en het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Check de BBcode om, op een BBcode gebaseerd forum zoals Helpmij, (bijv.) een URL niet als een klikbare URL te laten weergeven, :d of :D of :\ of :) niet als smiley te laten weergeven etc.
Ik gebruik die BBcode regelmatig, dus ook in mijn vorige posting.

Tsja, programma's zoals Fences, dat kunnen wij op het forum natuurlijk niet zien. Wel goed dat onze hints/tips je op het juiste spoor hebben gezet over die onderliggende oorzaak waarom het icoontje van de Prullenbak niet 'normaal' zichtbaar was en ook mooi dat je je niet met die (IMHO) waardeloze tips m.b.t. de recycle bin bestandsmappen hebt hoeven bezig te houden.

Wellicht begrijp je nu ook waarom ik (als systeembeheerder) een flinke hekel heb aan docks en andere programmatuur die zich bemoeit met het weergeven van programma's en snelkoppelingen en bureaublad aan de gebruiker en "Taakbalk verbergen" etc. Volgens mij had ik het daar in een andere vraag van jou ook al kort over gehad, trouwens.

Graag nog deze vraag de status opgelost geven, ajb.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
M.b.t.
Voor zover ik hier wat van begrijp valt alleen de eerste regel op.
!Do not use this registry key REG_SZ Use the SHGetFolderPath or SHGetKnownFolderPath function instead

Dat zijn programmeerfuncties die Windows programma's kunnen gebruiken om (bijv.) het pad naar Bureaublad (=Desktop) te achterhalen.
Wat dus met de melding wordt bedoeld is dus dat (liefst) niet rechtstreeks in de registry deze waarden uitgelezen moeten worden maar dat (liefst) de genoemde programmeerfuncties voor dat doel gebruikt moeten worden.
Voordeel ervan is dat als (ooit) de registersleutel wijzigt of verdwijnt (*) de functie nog gewoon zijn werk goed doet, terwijl rechtstreeks lezen in de registry dan faalt.

Reden van deze opmerking in de registry is dat het gebruik/uitlezen van die registersleutel 'depricated' is t.o.v. het uitlezen van zijn recentere 'broertje'
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders

(*) Zie hier dat de Shell Folders sleutel slechts wordt gehandhaafd vanwege backward compatibility met programma's die rechtstreeks deze (verouderde) sleutel uitlezen(!)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de uitleg.
Was ik maar systeembeheerder geworden, dan had ik hier véél meer van geweten.
Anderzijds ik doe mijn werk graag.
 
Ik had me er al eens eerder in verdiept waarom er 2 registersleutels waren voor hetzelfde doel, dus toen je er de vraag over stelde was het allemaal niet al te ingewikkeld om het even op papier te zetten.

Dat niet iedereen systeembeheerder wil zijn is prima. Per slot van rekening wil ik geen loodgieter zijn, bijvoorbeeld, dus ben ik blij dat iemand anders dat wel graag is.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan