• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

trendline

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaxfruit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jul 2017
Berichten
4
trendline.JPG

In bijgaande file zijn 2 colommen:
1 graden (koers)
2 fout (deviatie)

Beide grafieken (Horizontaal en vertikaal) zijn identiek en verkrijgen de informatie vanuit dezelfde kolommen.

In beide grafieken is een trendline met exact dezelde instelling geplaatst, maar de vertikale grafiek geeft een andere trendline weer dan de horizontale (de juiste trendline).

Hoe verkrijg ik in de vertikale grafiek een zelfde trendline?
 
Welkom op het forum,

Door gelijke instellingen voor de trendlijnen te gebruiken.
Maar ik kan met goed voorstellen dat b.v. een derdegraads vergelijking horizontaal en verticaal wiskundig niet hetzelfde te krijgen is.
Maar met een voorbeeldbestandje wordt je sneller er beter geholpen.
 
De ene trendlijnen is een polynoom van de derde graad, de andere van de tweede graad.
Maar dat lost jouw probleem niet op.
De enige trendlijn die zowel horizontaal als verticaal dezelfde vorm heeft is de meest eenvoudige, een lineaire trendlijn.

Er zijn mogelijk met matrixformules nog wat truuks uit te halen zodat je zelf een extra trendlijn toevoegt aan de grafiek.
Naar wat wil je met de trendlijn bereiken en hoe "precies" moet die dan zijn.
 
Laatst bewerkt:
De trendlijn zou voldoen als het overeenkomt met de horizontale grafiek.
Echter voor het formulier waar deze grafiek geplaatst word is in portait style, en daarin voldoet een vertikale grafiek.

De grafiek geeft de deviatie aan van een kompas op een schip. De waardes zijn gemeten waardes over een bepaalde tijd voor elke 10 graden koersverandering, en de trendlijn geeft daarin het gemiddelde verloop aan bij diverse koersen tussen 0 en 360 graden.

Nu kan ik wel de horizontale grafiek knippen en plakken en 90 graden draaien, maar dat is nou net wat ik probeer te vermijden.
 
Hier een oplossing met de "LIJNSCH"-functie.
Met deze functie kan je zelf de coeffienten van een polynoom berekenen volgens het principe van de "least squares curve fitting".
Met deze coefficienten kan je dan zelf je eigen trendlijn tekenen in plaats van dat excel dat doet.
Als je de horizontale en verticale trendlijn vergelijkt zie wat kleine verschillen in de coeffiecenten.
Maar ik denk dat deze verschillen verwaarloosbaar zijn.

Bron: http://people.stfx.ca/bliengme/ExcelTips/Polynomial.htm
 

Bijlagen

  • helpmij jaxfruit trendline issue.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. hartstikke bedankt.
Ik zal deze manier in mijn huidige project adopteren.

Vind het alleen nog steeds vreemd dat de trendlijn niet dezelfde curve aangeeft in vertiale/horizontale orientatie.

Maar ik ben uit de brand geholpen en zal de topic sluiten.

Nogmaals bedank.

Jaxfruit
 
Excel kan veel maar heeft op sommige vlakken zijn beperkingen.
Een goed statistisch pakket zal met dit soort problemen beter kunnen omgaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan