Een query met gegevens uit meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hkram

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2007
Berichten
15
Hallo,

Ik heb een database met meerdere query's en formulieren. Zolang ik een query maak met gegevens uit een kolom levert dat geen problemen op. Op het moment dat ik in de query 4 kolommen probeer te selecteren, dan verschijnen er geen gegevens in de query. Het gaat hier om de waarde ja/nee.

Graag uw hulp a.u.b.

M.v.g. Hkram
 

Bijlagen

  • Access.png
    Access.png
    8,2 KB · Weergaven: 67
Lijkt mij dat er geen enkel record voldoet aan alle 4 tegelijk op Ja, dus dat er daarom 'niets uit komt'.

Tijs.
 
Zonder voorbeeld db kunnen we uiteraard niet controleren of je gegevens kloppen of niet. Als velden ook leeg mogen zijn i.p.v. Ja/Nee, dan heb je daar ook een probleem mee in je filter.
 
Database

Kan die db niet uploaden. Is iets meer dan 8mb en dan is ie al afgeslankt. Is er een andere oplossing om jullie de db toe te sturen. Met you sent it of zo?
 
Een db kun/moet je ook comprimeren en herstellen; daar wordt hij vaak al een stuk kleiner van. En daarnaast kun je hem nog zippen. Als hij erg groot blijft, dan zitten er wellicht afbeeldingen of bijlagen in, of heel veel records. Dat laatste is niet nodig; genoeg records om het probleem te reproduceren. Het eerste natuurlijk ook niet; afbeeldingen en bijlagen kun je rustig wissen.
 
Database

Hierbij de dbase. Gaat vooral om de query en formulier "Overige bezetting". Hoop dat iemand kan helpen.
 

Bijlagen

  • Planning.zip
    1.018 KB · Weergaven: 40
Even voor het begrip (overigens snap ik best dat je filtering 0 records oplevert; er is maar één record waarbij Kraan=Ja wat oplevert, en als ik er zelf een paar aanvink, dan zijn de overige velden 0. Dus levert je qury zo niks op. Da's hartstikke logisch. Maar ik krijg hele andere vragen als ik je tabel zo bekijk, want met deze opzet kun je voor één persoon alle vinkjes aanzetten; dat zal Access helemaal prima vinden. DUs iemand kan inderdaad op de kraan zitten, of de rigger of vlager zijn. Is dat wel de bedoeling? Ik ken wel mensen met een gespleten persoonlijkheid, maar het lijkt mij dat daar ook grenzen aan zijn... En dan hebben we het niet eens over de verschillende tanks gehad.
 
Database

OctaFish,

Inderdaad zou elk vinkje uniek moeten zijn. Maar zover was ik nog niet. Als jij iedeën hebt dan hou ik me aanbevolen.

Ik denk dat deze site ook daarom "Helpmij" heet.:D

Bij voorbaat dank.
 
Even voor mijn beeldvorming: Je wilt weergeven Nummer, Naam, Functie en Werkzaamheden indien óf Kraan=Ja óf Rigger=Ja óf Vlagger=Ja óf Magazijn=Ja?
Dan moet je de laatste 3 Ja criteria plaatsen in de Of lijn en de huidige weghalen uit de Criteria lijn, zodat getest wordt op óf Kraan=Ja óf Rigger=Ja óf Vlagger=Ja óf Magazijn=Ja

Zoals het er nu nog staat lees ik het zo dat én Kraan=Ja én Rigger=Ja én Vlagger=Ja én Magazijn=Ja moeten zijn, en dat is niet het geval (maar 1 van die velden is Ja, nooit allemaal tegelijk)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet precies weet hoe je de db en tabellen gaat inrichten, is het laatste dat je moet doen al gelijk beginnen met bouwen. Een bouwondernemer zal nooit alvast de fundering gaan storten als hij niet weet welk gebouw er komt te staan; 10 tegen 1 dat het gebouw er anders niet op past. Eerst nadenken, dan pas gaan bouwen.

Laten we jouw laatste opmerking dus even nader beschouwen:
Inderdaad zou elk vinkje uniek moeten zijn. Maar zover was ik nog niet.
Je bedoelt dus dat iemand maar één functie kan hebben? Dus ofwel Kraan, rigger, vlagger, magazijn of Snipper? Dan moet je de tabel heel anders opzetten, want dit is dus niet de juiste manier omdat je nu bij iedereen alle vinkjes aan kan zetten. En dat lijkt dus niet te mogen. En geldt datzelfde dan voor Tank 581 t/m Tank 586? Dus dat je maar bij één tank werkt? Dan geldt daar hetzelfde voor.
Daarnaast vraag ik me af wat de bedoeling is van deze tabel; gebruik je hem om personeel in te delen, of om een planning te maken? In het laatste geval ontbreken er wat datumvelden.

Kortom: hoe ziet een normale tabel er dan uit? Die bevat m.i. dan de volgende velden:
1. Nummer
2. Werknemernaam
3. Functie
4. Lokatie (Tank 1 t/m tank 600 bijvoorbeeld); hiervoor heb je een aparte tabel Lokatie nodig
5. Selectievakjes voor de velden [Avond] en [Zaterdag]. Staan er, en zijn dus goed: je geeft hier aan of iemand een zaterdag of avonddienst draait
6. Taak. Hier gebruik je een aparte tabel voor met daarin dus in ieder geval Kraan, Rigger, Vlagger, Magazijn en Snipper. En wellicht nog meer. Per persoon maar één taak

De velden Vakantie en Ziek horen hier ook niet in thuis, maar in een aparte tabel. Waar je dus ook de overige activiteiten in moet opslaan.
 
Database

Hallo Tijs,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Eigenlijk is deze query bedoeld om de kraanmachinisten, riggers, vlaggers en
de magazijnbezetting op een formulier te krijgen omdat dit de kleinste groep is en
er geen aparte query's en formulieren voor hoeven te worden gemaakt.

Ik hoop dat dat te realiseren is. Ben leek op dat gebied.

Hoor graag van je.
 
@hkram: Ik heb me gebaseerd op jouw query in de startposting. Als je de hele database op de schop neemt, zoals OctaFish voorstelt, dan wilde ik alleen maar even aangeven dat je je query zo moet bouwen dat niet énénénén van toepassing is maar ófófófóf voor wat betreft het weergeven van Nummer, Naam, Functie en Werkzaamheden bij gebruik van functieomschrijving v.d. medewerker als criterium.

Tijs.
 
Database

OctoFish,

Bedankt voor je reactie. Het is alleen om personeel in de delen maar ik heb het planning genoemd. De datum wordt automatisch toegevoegd in het formulier.
De indeling wordt elke ochtend gedaan voor aanvang van het werk. Door het aan te vinken gaat het sneller en de formulieren worden dan uitgeprint en aan
de voormannen verstrekt zodat ze weten wie zijn ter beschikking hebben.
Het zou uiteraard fijn zijn als men een vinkje maar een keer kan plaatsen, maar mijn (access) kennis gaat dit te boven.

Alvast bedankt voor elke suggestie tot dusver, ik ben er zeker blij mee.:thumb:

gr. Harald
 
Je moet dus niet met vinkjes werken, of, als je dat toch wilt, met een groepsvak voor elke combi. Dat kan ook. Hoe dan ook: in de database sla je dus de werkindeling niet op? Hoe hou je dan de historie bij?
 
Database

Goedemorgen OctoFish (Michel),

Hier hoeft geen historie van worden bijgehouden. Dit is alleen een dagelijkse lijst, vandaar dat ook de datum in het formulier automatisch wordt ingevuld.
Het gaat er alleen om dat er voor het begin van de werkzaamheden bekend is wie waar naar toe moet. Dus als je mensen toewijst aan een tank d.m.v.
een vinkje dan zie je ze op het formulier staan. En dat werkt zover goed m.u.v. dat je ze per ongeluk op een 2e locatie kan invullen.
De kraan, vlagger, rigger en magazijngroep is zo klein, dat ik ze graag op een formulier zou willen hebben. Anders moet ik voor 4 mensen(kraan) een
aparte query en een apart formulier maken.
Nu moet ik zeggen dat jij en Tijs heel diep gaan en ik wil hier graag van leren, want de dingen die jullie omschrijven zijn voor een professionele oplossing.

Ik zou al blij zijn als ik de groep zoals omschreven op een formulier zou krijgen. misschien hebben jullie een voorbeeld waaruit ik zou kunnen starten.

bij voorbaat dank.

Gr. Harald
 
De kraan, vlagger, rigger en magazijngroep is zo klein, dat ik ze graag op een formulier zou willen hebben. Anders moet ik voor 4 mensen(kraan) een aparte query en een apart formulier maken.
Huh? Dit snap ík dan weer niet! Net als voor de lokatie (tank #) kun je voor de functies één keuzelijst maken waar ze allemaal instaan. Bij het indelen kies je dan uit de keuzelijst cboTank één tanknummer, en één functie. Kan absoluut niet fout gaan.

En of je dat nou een 'professionele oplossing' wilt noemen, of gewoon een oplossing vanuit boerenverstand (mijn voorkeur ;) ) mag je dan zelf weten, maar bij het ontwerpen van een database/formulier ga je uit van bepaalde functie-eisen. Bij jou is de eis: je mag per dag maar op één locatie worden gezet en één functie uitoefenen. Dan mag je dus nooit met selectievakjes werken, (althans: niet zoals jij dat doet) maar moet je dus naar een oplossing kijken waarin het uitgesloten is dat je meer dan één optie invult. Nogmaals: gewoon je verstand gebruiken.

Op basis van jouw tabel gaat mijn oplossing dus niet werken; daarvoor zul je de database eerst moeten aanpassen. Dat begint dan met het aanmaken van minstens twee tabellen: [Locaties] (met voor elke locatie één record) en een tabel [functies] (idem). Zet daar ook een ID veld in (autonummer) zodat je de nummers kunt gebruiken op het formulier, waarin je dan een groepsvak maakt met alle opties (die je dan uit de tabellen haalt). Op je formulier selecteer je dan één locatie en één functie.
Of, een stuk makkelijker om te maken, gebruik twee keuzelijsten voor de twee opties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan