partitie weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

frin

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2005
Berichten
259
van de ene op de andere dag is een partitie met 1,5 GB data niet meer zichtbaar (ook niet in opdrachtprompt is de D: niet meer aanwezig)

het betreft een harde schijf die een jaar geleden heb opgesplitst in c: voor windows 10 en d: voor data

probleem is dat ik vanaf april geen backup meer heb

ben ik dat verloren ??? hoe komt dit ???
 
Ga eens naar het configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, schijfbeheer en maak daar een of meerdere screenshots van hetgeen je ziet en plaats die bij je volgende bericht.

Wat trouwens ook wel handig is om te weten :

- heb je ooit een partitiemanager gebruikt (anders dan partities aanmaken via Windows zelf)?
- gebeurde het probleem dat je nu aantreft 'onverwacht' en 'plotsklaps', of is er de één of andere actie (lees: gerommel in Windows) aan voorafgegaan?
 
Laatst bewerkt:
Uitleg erbij zou wel handig zijn.

Ik zie namelijk óók een I, een E en een G. Wat is daar het verhaal / de uitleg van?

Daarnaast mis ik een stukje van de onderzijde van je scherm (zie schuifbalk) én kan ik bovenin de grootte van de schijven niet zien.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar zo valt het e.e.a. lastig in te schatten.

Met uitleg bedoel ik het volgende :

hoeveel 'echte' harde schijven zitten er IN de machine?
hoeveel schijven hangen er middels een kabeltje AAN de machine?

Anders verwoord : WAT zijn die E, I en G voor dingen?

Hoe groot was de schijf die je onderverdeeld hebt in een C en een D?
 
Laatst bewerkt:
wel 1 HDD serd opgesplitst in C: en D:
c: is uitsluitend windows en D: data is weg
I: is data backup
E: is data
G: is data
 
Da's een leuk begin, maar als je de gestelde vragen niet volledig beantwoordt, dan wordt dit een érg lang topic.

Je hebt dus min of meer nog 0 vragen beantwoord die ik stelde in bericht 6.

hoeveel 'echte' harde schijven zitten er IN de machine?
hoeveel schijven hangen er middels een kabeltje AAN de machine?

Anders verwoord : WAT zijn die E, I en G voor dingen? (Externe hdd's?)

Hoe groot was de schijf die je onderverdeeld hebt in een C en een D?
 
allemaal harde schijven

C: en D: is 1
rest is allemaal primair
 
Ik wil niet rot doen, maar WAAROM antwoord je niet volledig op de gestelde vragen?:

hoeveel 'echte' harde schijven zitten er IN de machine?
hoeveel schijven hangen er middels een kabeltje AAN de machine?

Anders verwoord : WAT zijn die E, I en G voor dingen? (Externe hdd's?)

Hoe groot was / is de schijf oorspronkelijk die je onderverdeeld hebt in een C en een D?
 
En nu gebruik je Windows 10? Want op de schijf waar C: op staat is helemaal geen ruimte om (ook) een D: partitie op te hebben.
Anders gesteld: Ik neem dus aan dat je nu dus niet Windows 10 draait en dat de hele harde schijf met erop de partitie voor Windows 10 en partitie "Data" niet te zien is (niet in Schijfbeheer en (dus) ook niet in Verkenner).

De vraag van gast0225 is dus 100% legitiem: Hoeveel fysieke schijven zijn er in je computer aangesloten, nu? Ik zie er 4 genoemd in Schijfbeheer, dus zijn het er (in werkelijkheid) 5?
Indien inderdaad 5: Wat zie je van die schijven terug in de BIOS? En heb je in de BIOS niet lopen klungelen met (bijv.) het uitzetten van een SATA poort, zodat de fysieke schijf die daar aan hangt niet meer te zien is danwel dat je stekkers bent gaan lostrekken van 1 fysieke schijf?

Dezelfde vragen dus als die gast0225 zojuist stelde (mijn posting kruiste die van hem).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Frin : daarmee slaat dnties de spijker op zijn kop, want als je in het bovenste schermpje naar je C schijf kijkt (en ook in het onderste schermpje) dan zie je dat de volledige capaciteit (148,6 Gig) van die interne schijf aan C is toebedeeld en er dus geen tweede partitie (D) is.

Ik hoor je nu denken: "Ja, maar dat is toch ook mijn vraag"

klopt, maar...........imho is het hoogst onwaarschijnlijk dat de ruimte / grootte van een ingestelde partitie 'zomaar' aan C wordt toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
schijf C: interne hdd = 160 MB
schijf I : interne hdd = 2 TB
schijf E : interne hdd = 2 GB
schijf G : interne hdd = 320 MB

ik weet het niet meer wof het de hdd C: of G: is die in een partitie werd opgedeeld
ik weet alleen dat ik gisteren nog een D: had met al mijn mp3's
 
Zie dat alle 4 fysieke schijven die je in Schijfbeheer ziet volledig zijn gepartitioneerd én "In orde". De D: partitie zal (dus) niet op 1 van die 4 fysieke schijven hebben gestaan, tenzij je gisteren partities bent gaan weghalen etc. op 1 of meerdere van die 4 schijven [daar heb je het niet over gehad in je postings.]

Dus nogmaals: Hoeveel fysieke schijven zitten er in de computerkast? [Uiteraard, voordat je gaat kijken, de pc helemaal afsluiten, de stroomstekker eraf en dan pas het deksel eraf halen.]

Alternatief zou het kunnen zijn dat je een externe harde schijf (of USB-stick) hebt/had voor die MP3's. Is niet waarschijnlijk, maar denk er wel even over na of dat mogelijk toch waar is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
schijf C: interne hdd = 160 MB
schijf I : interne hdd = 2 TB
schijf E : interne hdd = 2 GB
schijf G : interne hdd = 320 MB

Dat is wat in pc zit
Gisteren heb ik nog naar de MP4 van Helene Fischer gekeken op de D
 
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik het (visuele) spoor een beetje bijster ben. Volgens schijfbeheer / opslag is er niets mis met je systeem. Ik verbaas mij overigens wel over de gigantische hoeveelheid GB's / interne schijven die je in de kast hebt hangen.

Mijn laatste idee is dat je gewoon eens 1x linksonder op het Windowslogo klikt en dan de naam van een bestand intypt waarvan je zeker weet dat het op die 'verdwenen' partitie staat. Als er ergens een misverstand zou zijn ontstaan en de vindplaats wordt gevonden, dan ben je weer helemaal bij als Windows je 'vertelt' waar die vindplaats dan is.

Enigste dat mij wat 'vreemd' overkomt, is dat er op de C schijf een 9 MB niet toegewezen is. De grootte van die niet toegewezen ruimte is totaal niet interessant / belangrijk, maar (voor mij) wel intrigerend.
 
Laatst bewerkt:
Ssst. Denk om de buren, want ik lees alles hardop. Moet nu echter steeds harder gaan schreeuwen.

Als het alleen wat mp3tjes waren, dan kunnen ze gestaan hebben in de 450 Mb herstelpartitie na C:, die geen schijfletter heeft. Vooruitlopend: weet niet hoe de status daarvan kan worden veranderd maar denk met een rechts klik hierop. Daarnaast: wat is het voor backup en herstelprogramma of virusscanner die daar herstelinformatie zal opslaan? Heeft u deze veel te kleine D: partitie eerst gebruikt voor een paar muziekbestanden en daarna bij de virusscanner/Windows aangewezen voor "restore" of iets dergelijks?

Een melding gehad van een herstel mogelijkheid waarbij de gekozen partitie zou worden leeggemaakt? Deze kan van afmetingen zijn veranderd, ik weet ook niet.

Bij mij verdwenen partities nadat ik het partitioneer programma verwijderde.

Wanneer de partitie te zien is in Schijfbeheer maar niet in Verkenner dan is er een kans dat alleen de partitie tabel missende is of corrupt. Gebruik hiervoor het programma Testdisk zoals beschreven op de volgende pagina: http://www.techsupportforum.com/for...rtition-or-files-in-your-computer-194492.html

Een andere weg is de verdwenen partitie waarvan de ruimte (zijnde niet de herstelpartitie) dan kennelijk netjes door de kabouters is toegevoegd aan C: terug te halen met een partitie recovery hulpprogramma. Dit is meestal betaalde software. Hier een voorbeeld wat tot 1 Gb terug haalt om uit te proberen: https://www.powerdatarecovery.com/power-data-recovery.html Hier nog zoiets wat gratis zou zijn: http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
 
Laatst bewerkt:
We kunnen hier niet toveren op het forum, dus (met de informatie tot nu toe) alleen maar gissen/speculeren en jij moet helpen scenario's uit te sluiten.
Zo een paar vragen/scenario's:
a. In je startposting praat je over de D: partitie alsof die 1,5 GB is geweest. Is dat een typefout, dus dat je bedoelde dat D: 1,5 TB groot was? Indien ja, dan vallen alvast Schijf 0 en Schijf 3 af, want die zijn niet groot genoeg voor een partitie van 1,5 TB.
b. Ik zie dat I: de partitienaam "NieuwVolume" heeft. Dat is een naamgeving die standaard wordt voorgesteld door Windows als je de partitie formatteert. Je hebt gisteren niets geformatteerd en ook geen partities uitgebreid, dus ook I: niet? Dan kan dat (alvast) niet (ooit) de D: schijf zijn geweest.
c. Enige wat dan nog overblijft is partitie E:. Ook daar ben je (gisteren) niet aan geweest, dus niet vergroot danwel geformatteerd? Dan kan dat ook niet (ooit) D: zijn geweest.
d. Zoek eens op de hele computer naar *.mp4 en kijk of je die MP4 van Helene Fischer ergens tegenkomt. Indien ja, vraag je je dan af of je misschien een fout hebt gemaakt m.b.t. je startposting of dat je misschien een map op de partitie waar je die MP4 terugvond (ooit) gekoppeld had alsof het een (virtuele) D: partitie/schijfletter betrof.
Stel dat dit het geval kan zijn dan kan dat alleen m.b.v. subst bereikt worden, en die instelling is weer weg na een volgende herstart van Windows ook nog.
Voorbeeld:
subst D: E:\MP4s
Hiermee koppel ik de (vrije) schijfletter D: aan de map E:\MP4s, zodat, als ik D: open, ik (eigenlijk) de map E:\MP4s gepresenteerd krijg.
Alle andere opties (junction points etc.) zie ik geen mogelijkheid voor indien de D: partitie/schijfletter niet al ergens bestond.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik zie wel een raar bestand op de C: service.log (tekstbestand) van vandaag
hierin staat

Just before processing loop...
init Error!!
Bye Bye!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan