Op zoek naar een laptop voor school: wie kan me helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArjanHier

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2014
Berichten
35
Hallo allemaal,

Na de vakantie begin ik op een nieuwe school en daar ben ik voornamelijk bezig met alles omtrent video, geluid, animatie, et cetera. Ik werk dan dus veel met Adobe programma's.
Nu is het verplicht zelf een laptop aan te schaffen en zelf heb ik alleen een basis kennis wat betreft specificaties en dus ben ik hier beland. Wie kan mij helpen met het vinden van een goede laptop?

Ik kreeg van de school een brief met dat hij minimaal (dus het liefst nog beter) aan de volgende specificaties moet voldoen:
- Intel i5 processor
- 6 Gb Ram, 128 Gb HD
- WiFi met 802.11 ac
- Windows (het liefst de nieuwste versie)
- (ik las dit ook nog ergens: daarnaast is het aan te raden een laptop aan te schaffen met een 2 Gb onboard videokaart)

Ook stond er in dat het aan te raden is de laptop aan te schaffen bij een winkel waar je goede service krijgt wanneer de laptop defect is, omdat je hem elke schooldag nodig hebt.
Ik heb eigenlijk geen budget vastgesteld, maar het liefst rond de 700-1000 euro. Ik zoek dus 1 van de beste in die prijsklasse die aan de genoemde specificaties voldoet. Ik neem aan dat een 3D animatie programma best veel van een laptop vraagt, dus het is belangrijk dat hij dat aankan en dat hij de komende jaren nog mee gaat. Het zou ook leuk zijn als je er op kunt gamen.

Alvast bedankt! :)

Met vriendelijke groet,
Arjan
 
Zie hier de resultaten op basis van jouw specificaties en budget, ik zou zeggen: maak je keuze.
Overigens is gamen op een laptop met dit budget meestal beperkt tot "medium"-instellingen, een echte game-laptop begint rond de € 1200.
 
Meestal ben ik het met Scrapheap volledig of in grote lijnen wel eens, dit keer echter ben ik het zelfs tot op moleculair niveau oneens.

Reden :

Ook stond er in dat het aan te raden is de laptop aan te schaffen bij een winkel waar je goede service krijgt wanneer de laptop defect is, omdat je hem elke schooldag nodig hebt.

Als dit idd. écht belangrijk is (en dat lijkt mij van wel gezien het feit dat je dat ergens las) dan kom ik uit bij het 'merk' dat ikzelf heb. Als jij de service belangrijk vindt en wellicht nóg belangrijker : als de machine onverhoopt ooit defect zou raken en je wil 'm binnen 5 werkdagen gerepareerd terug hebben, dan "roep" maar even, dan klik ik op de website van "mijn fabrikant" wel een leuke machine voor je bij elkaar.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat merken zoals Lenovo, Medion, HP, MSI, Asus, Acer en verzin nog maar wat 'grote' merknamen, er GEEN van alle in slagen een defecte machine binnen 5 werkdagen gerepareerd te hebben. (Eerder MINIMAAL 5 werkweken..........) Ik kan je daarentegen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garanderen dat, als je het 'merk' zou kiezen dat ik heb, dat wel gaat lukken en als het onverhoopt een keer tegen zou zitten, mogelijk een uitloop tot een werkdag of 8, maar zéér zeker niet langer.

Hint? Klik op de 'wandelende vingertjes' of op mijn naam en "bekijk systeem" van gast0225".

Btw1 : schermdiagonaal voorkeur van je / vereist is?
Btw2 : 3D animatieprogramma's en dan 'slechts' een onboard videokaart?
Btw3 : al bijna 4 jaar werkt mijn machine probleemloos en zelfs de accu is nog 90% !!!
Btw4 : Objectief : dat merk dat ik heb is qua service natuurlijk niet uniek. Als jij bij een 'lokale' "pc-boer" een door hem gefabriceerd 'eigen' merk koopt, zal je ongetwijfeld dezelfde service gaan krijgen als bij mijn 'merk'.
 
Laatst bewerkt:
Als je die laptop echt elke dag nodig hebt is er geen alternatief, ook BTO niet want die repareren ook niet binnen 24 uur maar wat je wel kunt en moet doen is dagelijks een backup maken van je data of een complete schijf-image zodat je, in geval van reparatie en / of vervanging je schijf-image terug kunt zetten en derhalve geen data verliest.
Op die manier kun je, zelfs bij een vervangende laptop, na een klein uurtje verder waar je was gebleven, met behoud van je data.

gast0225 heeft overigens wel gelijk, vrijwel alle webshops in mijn overzicht repareren zelf niks, het toestel wordt opgestuurd naar een reparatie-centrum en je bent het dus in de meeste gevallen weken kwijt, BTO o.a. is daar een uitzondering op.
Backups maken dus als die laptop en je data zo belangrijk is.
 
Hallo, bedankt voor de reacties! Ik weet dat service vaak ontzettend slecht is, dus laat ik me nu maar vooral focussen op de laptop.

@Scrapheap, van die site die je stuurde; in welke richting zou ik moeten kijken? Er staan er zoveel op dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat is bijvoorbeeld een betrouwbaar merk (welk doet het over het algemeen goed)?

@gast0225, bedankt voor je bericht. Ik zal er naar kijken. Maar, wat bedoel je precies met 'slechts een onboard videokaart'? Wat houdt dat precies in en waar moet je daarbij op letten?

Groetjes
Arjan
 
Een onboard videokaart (deel uitmakende van de processor) is veelal toereikend voor een simpel Word document, het beluisteren van muziek, het bekijken van een fotootje, wat surfen op het WWW, het bekijken van een filmpje, maar meestal NIET voor 'zwaardere' programma's waaronder foto / video / 3D bewerkingen.

En vooruitlopend op een reactie van Scrapheap : neem een Asus, Medion, Lenovo of (mijn keuze) een BTO en laat de overige merken 'liggen'.

Maarre, gelet op jouw opmerking over kennis van hardware : moet ik nu een leuke BTO bij elkaar klikken of niet en indien ja, 15 of 17 inch?
 
Laatst bewerkt:
Ah, waar moet je dan op letten bij de videokaart wil je wat zwaardere dingen aan kunnen zoals edit programma's?

Van Asus heb ik best vaak gehoord en dat lijkt me ook wel wat. Zelf hebben wij thuis een laptop van Lenovo die ontzettend sloom is terwijl hij nieteens zo goedkoop was, maar misschien hadden we destijds het verkeerde model aangeschaft en is het merk wel betrouwbaar? En was Medion geen goedkoop Aldi merk? :eek: Misschien heb ik wel teveel vooroordelen, hahaha

Scherm maakt mij eigenlijk vrij weinig uit. We hebben thuis zowel 15 inch als grotere laptops en ik merk vrij weinig als ik erop zit. Misschien dat er bij video-editen et cetera wel voordelen zijn als het gaat om de grote? Wat raadt jij aan?

Nogmaals bedankt voor het helpen. :)
 
Trouwens, als de schermgrootte niet uitmaakt lijkt me 15 inch misschien wel fijner omdat je hem overal mee naar toe moet nemen?
 
Een 15,6" scherm vind ik persoonlijk groot genoeg om goed mee te kunnen werken.
Daarbij is de laptop iets lichter dan een 17" model en heeft veelal een betere accuduur.
Naar mijn mening zou je met een Core i5 processor prima uit de voeten kunnen.
Ik zou dus met name kijken naar modellen met zo'n processor, i.c.m. 8 Gb werkgeheugen, een SSD i.p.v. een reguliere HDD ( komt de prestaties ten goede ) en een "losse" videokaart met het oog op het 3D en foto- / videogebeuren en een full HD-scherm..
Mijn gedachten gaan dan uit naar een Asus, Lenovo / Medion, BTO en mogelijk een HP, de rest vergeten.......Acer moet je niet willen ( beetje als vloeken in de kerk ).
 
Take it or leave it :
 

Bijlagen

  • Offerte-BTO.docx
    23,6 KB · Weergaven: 66
@Scraphead
Dat is duidelijk, bedankt. Uit eigen ervaring merk ik het verschil nieteens zo snel als ik ergens druk mee bezig ben wanneer het om een paar inch gaat dus een wat kleiner scherm lijkt me inderdaad een goede optie. Ik heb nu wel een idee waarop ik moet letten dus ik zal morgen eens intensief gaan kijken naar de opties met jullie berichten in mijn achterhoofd. Dan moet het wel goed komen denk ik zo!

@gast0225
Ik zit momenteel op mijn mobiel dus ik kan geen bestanden bekijken. Ik zal morgen even kijken naar wat je gestuurd hebt. :)

Fijn weekend!
 
@ gast0225: nette prijs voor deze setup met een i7 / GTX 1050 en 16 Gb ram...
Ben benieuwd waar de prijs op zou uitkomen met een i5 en 8 Gb wat naar mijn idee ook prima zou volstaan.

@ Arjan: Zou de setup van gast0225 echt serieus overwegen, deze setup voor deze prijs is keurig en behoorlijk scherp.
Je zult echter wel je budget ietsje moeten oprekken maar dan heb je wel een toestel waar je de komende 4-5 jaar probleemloos mee vooruit kunt :thumb:

Jij ook een fijn weekend :thumb:
 
@ArjanHier : voordat je een definitief besluit neemt omtrent merk en type, adviseer ik (en ik neem aan dat Scrapheap dat met mij eens is) om eerst nog even die brief van school GOED door te lezen en indien je twijfelt aan de systeemspecs, scan die brief dan even in en plaats 'm als bijlage in een volgend bericht.

Verder ben ik het met Scrapheap eens dat een i5 ook wel toereikend zal zijn, maar............ in jouw eerste bericht had je het over een aantal systeemspecs waaraan de toekomstige laptop MINIMAAL moet voldoen. Daar las ik i5 dus vandaar dat ik gekozen heb voor de samenstelling zoals ik deze in bericht 11 plaatste.

Ik weet niet waar je woont, maar het 'leuke' van BTO is dat je telefonisch een afspraak kunt maken om je eventuele toekomstige laptop te gaan zien / bevoelen, zonder koopverplichting. Hun pand bevindt zich in IJsselstein, dus midden in het land.

Wat je budget betreft : als je nog een aantal tientjes erbij zou kunnen doen, dan adviseer ik je om een iets grotere SSD te nemen ipv. de door mij in de bijlage genoemde. 128 Gb is nu niet direct 'ruim bemeten'. Als je namelijk Windows, Office en het een of andere 3d progje op de machine zet, dan zit je al snel aan 30 tot 50% van de opslagcapaciteit. Tel daarbij op dat wanneer je 'projecten' gaat draaien, ic. met het een of andere progje 'dingen' gaat maken en die wil gaan opslaan, de MB-tjes en GB-tjes je om de oren gaan vliegen zodat je in no time tegen het plafond van je opslagcapaciteit aanzit.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Thanks voor de moeite!
Ik heb nog even gekeken en er staat verder echt niks in de brief. Alleen de bovengenoemde specificaties waar hij minimaal aan moet doen.

Ik woon in het oosten van de provincie Utrecht dus IJsselstein is wel te doen. Leuk dat ze zulke service bieden. :)

Hoeveel zou dat gaan kosten als je een grotere SSD neemt? Mijn huidige PC heeft namelijk 1TB, ookal gebruik ik maar een klein deel daarvan, zie ik wel in dat een grotere misschien wel handig is bij deze opleiding. Aan hoeveel tientjes moet ik dan denken?
Als het meevalt zou het misschien wel een optie zijn. Ik zit namelijk met die build die je stuurde al een beetje boven mijn budget.

Groeten
 
Aangezien jij een opleiding gaat volgen ga ik er vanuit dat je niet geheel 'hulpeloos' bent........?
Wat houdt je tegen om even de site van BTO te bezoeken, de machine (die ik voorstelde) aan te klikken en te kijken / klikken op een andere hdd om vervolgens te zien wat daarvan de financiële consequenties zijn? En als je dan toch daar rondneust, neem dan eens de i5 ipv de i7 en zie wat daarvan weer de (leuke) consequenties zijn voor jouw portemonnee.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Waar vind je die laptop dan op die site als ik vragen mag? :eek:

edit: Al gevonden. Ik keek verkeerd.. Ik ga er even goed naar kijken! 'k Hou je op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Ik heb jouw lijstje nagemaakt met een grotere SSD. Kan je mij eventueel informeren over de optie met een hoger contrast scherm? Is dat een must of zie je vrij weinig verschil?
Zo heb ik hem nu:

-15CL71: 15.6" mat Full HD IPS-scherm met Core i7-7700HQ quad-core en GTX 1050 2GB
-Betere koelpasta voor de processor en de videokaart
-16GB DDR4 (2400MHz), BTO Selected RAM
-Geen geheugen in geheugenslot 2 (optioneel)
-256GB, SATA M.2 SSD, BTO selected SSD, 560MB/s-300MB/s
-Geen 2.5 inch HDD of SSD in slot 1 (optioneel)
-Intel® Dual Band Wireless-AC 3165/68 M.2 (2.4/5GHz, 433Mbps) + Bluetooth 4.2
-Verlicht multi-color (RGB) QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)
-Windows 10 Pro NL incl. USB-stick - actie
-2 jaar carry-in garantie
-Basic BTO laptoptas tm 17 inch incl standaard muis en actiekit
-Bij levering binnen Nederland neemt BTO de heffing van Stichting de Thuiskopie voor haar rekening.
-----1.169,00 incl. btw (966,12 excl. btw)
 
Ik heb nog niet eerder 2 verschillende schermpjes naast elkaar zien staan, maar ik denk dat je met de goedkoopste van de 2 een prima keuze doet.

Mogelijk tot slot (voor mij) : kijk even hier en constateer dat de in laptop zittende videokaart niet de allernieuwste / allersnelste is. De 1050 tref je (in de linkerkolom) aan op plek 7. Alle kaarten daarboven zijn sneller. Als je sneller / beter wil hebben dan hangt daar bij BTO natuurlijk weer een ander prijskaartje aan. (zie bij de machine welke videokaartopties je hebt)

Btw : dit zijn desktop videokaarten dus helemaal 1 op 1 mag je de vergelijking niet zien.

Dit is wellicht realistischer : Klik Je treft de 1050 GTX (mobile) aan in de bovenste regionen van de Classe 2 videokaarten. (Class 1 zijn de snelste)

Kijk je echter naar de gameprestaties (naar beneden scrollen, linkergedeelte van je scherm) dan zie je dat je met de 1050 een prima kaartje hebt.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Ah, maar dat verwachtte ik ook niet. Ik zit hiermee dan gewoon netjes boven de minimale specificaties dus op zich zou alles goed moeten komen met deze build, toch?
Als ik maar goed kan werken aan de schoolprojecten en af en toe een spelletje kan doen en een filmpje kan kijken ben ik tevreden. Ik ben ook niet veel gewend. Mijn PC heeft bijvoorbeeld maar 6 GB RAM en een oud i5-je dus ik neem aan dat ik hiermee wel goed zou zitten. Wat zeg jij: zou ik hem maar kopen met de specificaties die ik hiervoor noemde?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan