• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op zoek naar een functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike564

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2015
Berichten
83
Goedemiddag!

Ik ben op zoek naar een functie. Deze moet in principe automatisch doen wat ik in het voorbeeldbestand handmatig met een "ALS" functie heb gedaan.
Het probleem is echter dat wanneer je bij data meerdere producten toevoegt het adres van de cel wordt gewijzigd.
Draaitabellen zijn helaas geen optie.

Ik kan mij wel een functie herinneren die dit voor gegevensvalidatie doet door middel van "verschuiving", "vergelijking" en "aantallen.als".
Ik dacht dat ik deze functie in het verleden een keer ben tegengekomen voor de doeleinden die ik voor ogen heb, maar kan deze nergens meer terugvinden.

Mvg en bij voorbaat dank,
Mike
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    30,8 KB · Weergaven: 36
Ik heb het voor het eerste item "VOETBAL" gedaan in bijlage. Rest mag je zelf doen want ik moet zeggen dat het tabblad SPORTEN heel onhandig is opgezet. Je moet handmatig elk lijstje bij langs om de bereiken aan te geven, formules zijn niet door te trekken.

Als voorstel ook opgenomen in bijlage een draaitabel (op aparte tabblad). Bekijk het maar eens.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    35,9 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Ik heb het voor het eerste item "VOETBAL" gedaan in bijlage. Rest mag je zelf doen want ik moet zeggen dat het tabblad SPORTEN heel onhandig is opgezet. Je moet handmatig elk lijstje bij langs om de bereiken aan te geven, formules zijn niet door te trekken.

Als voorstel ook opgenomen in bijlage een draaitabel (op aparte tabblad). Bekijk het maar eens.

Dank voor je reactie!
Wat je voor groep voetbal hebt gedaan is eigenlijk precies wat ik zoek.
Ik snap dat het een matrixformule is en weet ook hoe je deze moet starten, wat ik alleen niet snap, is op welke manier je de bereiken aan moet geven.

Draaitabellen zijn helaas nog steeds geen optie.
 
Waarom zijn draaitabellen geen optie? Omdat je eerst van het mooie uitgaat ipv de ingebakken functionaliteiten?

In de formule staan maar 2 variabelen $B$3 en row()-5. Als je gebruik maakt van formules evalueren dan kan je het voor de volgende sporten waarschijnlijk ook zelf oplossen.
 
Dag VenA

Dit is slechts een voorbeeldbestand, het bestand dat ik wil gaan ontwerpen zal op A4 formaat moeten passen, waarbij de tabellen onder elkaar staan weergegeven. Daarnaast komen er kolommen bij waarin formules komen te staan en wil ik voor de weergave uit verschillende talen kunnen kiezen (zover ben ik uiteraard nog niet) en een aantal opties die je (naar mijn inzien) niet met een draaitabel kan bereiken. Zoals ik het voor ogen had leek dit mij de enige manier om dit te bereiken (uitgaande van mijn expertise).

Verder is de 1e variabele mij ook wel duidelijk, maar wanneer ik de 2e variabele probeer aan te passen, gaat dit elke keer fout. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik de formule niet begrijp, wat ik wel graag zou willen.

In ieder geval dank voor de moeite om te antwoorden :)
 
Ik ben er toch achter gekomen door de formule te evalueren, dank voor de tip!:thumb:
Ik ga er mee aan de slag en de vraag is voor nu opgelost, thanks!
 
Formule is:
Code:
=INDEX(Data!D:D;KLEINSTE(ALS(Tabel5[Groep]=Sporten!$B$3;RIJ(Tabel5[Groep]);9^99);RIJ()-5))
Dit is een matrixfunctie (invoeren met Control+Shift+Enter), d.w.z. dat de uitkomst een rij getallen is i.p.v. een enkele waarde.

In bovenstaande formule staat feitelijk:
1. ALS een waarde uit kolom Groep gelijk is aan B3 (Voetbal) dan moet Excel het RIJ-nummer nemen, anders een heel groot getal (9^99)
2. Zoek vervolgens de KLEINSTE waarde uit deze rij getallen (de matrix) (=1e uitkomst). Omdat de formule op rij 6 begint, nemen we hiervoor RIJ()-5 (bij doortrekken is de uitkomst op de volgende regel 2, daarna 3 etc. daarmee krijg je dus de op 2 na KLEINSTE waarde, 3 na kleinste waarde etc.)
3. Zoek de bijbehorende waarde op middels de INDEX functie.

Voor Case "TENNIS" moet B3 dus B10 worden, en RIJ()-5 moet RIJ()-12 worden (de lijst begint immers op regel 13).

Nogmaals: ik hoop voor je dat de lijst niet te lang is want je maakt het heel bewerkelijk en foutgevoelig. Als er een artikel voor voetbal bij komt, moet je de hele lijst door om deze aan te passen. Je doet daarmee handmatig dingen wat Excel veel gemakkelijker automatisch voor je kan doen. Maar goed: jouw keuze.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan