• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevensvalidatie die gekoppeld wordt aan een celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Berichten
429
Ik heb in het voorbeeld een gegevensvalidatie gemaakt.

Is het mogelijk dat ik de laatste twee posities van de periode koppel aan de fomule die hier onder staat? Deze staat in het voorbeeldbestand in Cel b9

='C:\Users\wimlin\Desktop\[2017-06 Voorbeeld bedrag periode rapportage uitgebreid 2017-06.xlsx]Blad1'!$C$8
 

Bijlagen

  • 1. Vervangen.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 31
Ongenuanceerd dan nee het kan niet. Met de functie INDIRECT() kan het wel maar dan moet het bronbestand open staan. Als de data statisch is dan kan je dit beter 1 keer per maand in de tabel kopiëren of maandelijks even een koppeling maken naar het nieuwe bestand/tabje. Met INDEX() en VERGELIJKEN() kan je dan eenvoudig de gewenste gegevens opvragen.

Als de namen en de paden van de bestanden consistent zijn dan is er wat meer mogelijk met VBA.
 

Bijlagen

  • 1. Vervangen.xlsb
    10 KB · Weergaven: 31
ZoekenVervangen

VenA

Ik had gisteren eerst onderstaande macro opgenomen. Ik kan zelf geen macro's schrijven alleen opnemen.

Omdat de gegevens in vaste reeksen staan dacht ik dat er misschien wat mogelijkheid zou zijn met de laatste 2 posities die nu in mijn Cel B2 in mijn voorbeeldbestand staan.

Zou ik een macro op kunnen nemen, die zodra ik cel B2 (tabblad opties) wijzig in het tabblad data bij deze
Code:
Range("B4:B7,D4:D7,H4:H7")
de posities 33, 34, 87 en 88 aanpast met de laatste 2 posities uit cel B2 (tabblad opties)?

Code:
Sub ZoekenVervangen()
'
' ZoekenVervangen Macro
'

'
    Sheets("Data").Select
    Range("B4:B7,D4:D7,H4:H7").Select
    Range("H4").Activate
    Selection.Replace What:="05", Replacement:="06", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False
    Sheets("Opties").Select
End Sub

Omdat de gegevens in vaste reeksen staan dacht ik dat er misschien wat mogelijkheid zou zijn met de laatste 2 posities die nu in mijn Cel B2 in mijn voorbeeldbestand staan.

Zou ik een macro op kunnen nemen, die zodra ik cel B2 (tabblad opties) wijzig in het tabblad data bij deze Range("B4:B7,D4:D7,H4:H7") de posities 33, 34, 87 en 88 aanpast met de laatste 2 posities uit cel B2 (tabblad opties)?
 
Laatst bewerkt:
Is deze werkwijze misschien iets voor u,
Ik heb in O1:O12 de 12 formules gezet die mogelijk zijn voor 2017,
Deze haalt de gegevens gewoon op uit een gesloten bestand.
Ik weet niet hoeveel formules je zo moet maken maar het is maar eenmalig.
 

Bijlagen

  • Vervangen (cobbe).xlsx
    20,3 KB · Weergaven: 34
Cobbe,

Eigenlijk maak ik dus een tabblad met alle formules. Daar zet ik dan het periode getal voor en dan kan ik ze met verticaal zoeken gewoon vinden. Super creatief!! Top. Maar dit is denk ik wel mijn oplossing. Ga het straks proberen.
 
Of met VBA met in B1 het jaartal en in B2 het maandnummer 1-12

je zal er denk ik nog iets mee moeten spelen om de juiste waarde in c00 te krijgen.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address <> "$B$2" Then Exit Sub
  c00 = Mid(Range("B4").Formula, 28, 7) 'te zoeken waarde bv 2017-06
  c01 = Range("B1") & Format(Range("B2"), "-00") 'vervangen door
  Range("B4:B7,D4:D7,H4:H7").Replace c00, c01
End Sub
 
Macro

VenA die macro kan ik gewoon kopiëren in wat eerst mijn macro was en er een snel toets aan toewijzen en testen?
 
Nee. Deze moet in de module van het blad waarin de keuzelijst staat. Op het moment dat je wat wijzigt in B2 wordt de macro uitgevoerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan