Kaartenbak maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat ie naar een Document Management Software (DMS) systeem moet. Immers het opslaan van doc(x), pdf, xls(x), etc... gaat met het taggen van meta-data wel iets verder dan een fotodatabase.
Voorbeeld:
http://www.itaz.com/globodox-features/
Ben nu uit de running qua werk anders had ik je wel willen helpen zoeken.
Er is wrs wel Open Source voor, maar de fut ontbreekt me om er goed in te duiken.
Access heeft een stijle leercurve om überhaupt zoiets in elkaar te draaien...

Bedrijven kopen van ook zulke DMS-en voor het beheren van alle documenten, vaak draait dat op bij MySQL op de achtergrond met een user interface.
Maar reken op een flink prijskaartje... dus of Open Source met veel zelf nog doen, of MS Access wat je veel tijd kan kosten als je veel noten op je zang hebt. Met MS Access moet alle users wel dat programma hebben.. of je moet er een web frontend voor zetten (geen ervaring hiero) .
Het uniek zijn van een veld (ID) heeft PHP4U al besproken.
Hier staat een aardige on-line cursus voor MS Access:
http://www.gratiscursus.be/Access_2016/index.html

Open Source... Google ernaar
 
ID staat voor identificatiecode. Ik begrijp dat die uniek is en gekoppeld aan een record.

Ook kan je ID's koppelen met andere records. En omdat ID's nooit veranderen blijft de integriteit tussen de gekoppelde entiteiten altijd bestaan.

Dat ligt moeilijker omdat ik dat niet in de praktijk toegepast heb.

Ik ben van mening dat de gebruiker niet moet gaan over het vaststellen van een nummering t.b.v. een ID. Die begint bij 1 en heeft geen 'vaste' opbouw. Hoeveel cijfers neem je dan?

Burgerservicenummer, IBAN, ISBN, postcode, telefoonnummer etc. daar zit systeem in. Er hoeft geen metadata in te zitten.

Ik kan er verder geen pap van maken, sorry.

Het is ook lastig te begrijpen wat exact mijn doel was. Ik heb het verkeerd ingeschat. Helaas ontdek je dat pas als je bezig bent met de database. Mijn doel was om van iedere afbeelding, foto, pdf, jpg, docx etc. een beschrijving te maken. Ik hoef deze niet telkens in te zien, maar het is een soort verantwoording/geschiedenis wat ik daar kan vastleggen. Voor de verschillende typen files heb je niet dezelfde invoervelden nodig. Een persoon, boek, is anders dan een film of foto. Maar goed maak er maar één database van. Dan is het nog niet praktisch want database en files zijn gescheiden.

Stel je download een .mht bestand van internet. Je weet bepaalde gegevens, wie heeft het geplaatst, wat is de datum van plaatsing, wie is de schrijver etc. Dat wil ik dan graag opslaan in het bestand en dat kan alleen als je hetzelfde principe gebruikt als bij bepaalde foto-software met velden die je zelf kunt aanmaken. De metadata zitten dan in het bestand. Dus iemand is bij foto's op dat idee gekomen en ik kom op het idee bij andere files. Dat is alles.

Bedankt allen en komvoorbij. Zal dat bestuderen. Maar een 'database' OpenOffice base, Access is niet te doen. Is mooi, maar onwerkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat het onwerkbaar is lijkt mij sterk. Tien jaar geleden had mijn school al een database met foto's van leerlingen aan een inlog-systeem met pasjes gekoppeld.
Het is dus zeker mogelijk, echter moet je de tijd nemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan