Kaartenbak maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.638
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik zou graag een kaartenbak willen die begint bij de vraag welk item wilt u invoeren:
Persoon
Boek
Film
Merk(naam)
e.d.
Deze moet dan uit te breiden zijn met andere onderwerpen

In deze items staan vaste invoervelden die ook weer uit te breiden zijn
zoals onder personen:
naam
geboren
land
actief
etc.
In de afzonderlijke 'bakken' moet je kunnen zoeken.
Wie weet zoiets of is dit te maken met Excel. Het moet groot en duidelijk en zeer eenvoudig omdat er tienduizenden regels moeten worden ingevoerd. Dat kan alleen maar als er systeem inzit en werkt.
De kaart moet duidelijk en overzichtelijk op het scherm staan met 'wijzigen'', invoeren of OK en wat wilt u nu opties.
 
Laatst bewerkt:
Ik raad aan om naar Access te kijken.
 
Ik heb Office 2007 for students en Home maar ik zie deze daar niet bij staan.
 
Access is voor dit doel hét programma. Kopen dus!
Bedoel je dit. Dat zijn toch idiote voorstellen. Ik heb Excel, Word, OneNote en PowerPoint 2007 en moet dan per jaar gaan betalen en zo op termijn honderden euro's betalen. Dat zijn toch oplichterspraktijken! Ik heb een licentie en ik zou Access zo gratis moeten kunnen downloaden.
 
Oplichterspraktijken is wel heel overdreven gezegd hoor.....

Kijk anders naar Open Source, zoals LibreOffice dat Base als gratis vervanger heeft voor MS Access. De bestanden zijn ook compatibel met elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ga niet verder hier met dit onderwerp want ik kan er zo geen rendement uit halen. Als Access zo'n gemakkelijk programma zou zijn dat had al lang iemand dit wat ik wil gemaakt want de opzet is zeer eenvoudig. Maar goed het is wel duidelijk, ik moet software aanschaffen en er weer dik voor betalen, er weer tientallen uren instoppen, dan ook nog duizenden mutaties doen als vrijwilligerswerk voor anderen. Ik heb er schoon genoeg van. Einde verhaal.
 
Het kan gratis...
Heb je mijn post al gelezen?

Neem anders een kop thee, en sta morgen weer fris en fruitig op, en ga dan met Libre Office aan de gang. :)
 
Laatst bewerkt:
Ja vroeg ook: "ik zou graag een kaartenbak willen"! "En wie weet zoiets" ! Nou ja het wordt je in de schoot geworpen. Had anders de vraag maar niet gesteld. Beetje jammer. ;):confused:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met OpenOffice Base en heb een Tabel en formulier aangemaakt. Hele morgen over gedaan. Maar nu open ik de tabel en wil gegevens invoeren. Dan krijg ik een weergave zoals in Excel met kolommen maar dan zou ik moeten overschakelen naar formulierweergave om records toe te voegen. Heb al met help gezocht en op internet, kan het niet vinden. Hoe schakel ik naar formulierweergave?

Ik geloof dat ik het door heb. Je moet dan naar > Formulieren gaan en daar kiezen voor volgende record. Beetje vreemd dat je de Weergave In Tabellen niet kunt wijzigen.
Verder begrijp ik het principe van de verplichte ID niet. Welk (begin)nummer moet je daar dan invoeren of is dit nummer in een wetboek vastgelegd. Hoeveel cijfers is dit dan standaard of aanbevolen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een tabel en formulier gemaakt. Dus met nog wat meer oefenen zal dat wat sneller gaan. Maar als je een dergelijk programma ontwikkelt ga je toch met een paar mensen rond de pc zitten en zegt dan wat is de volgende stap? Lijkt mij logisch en dan ga je gezamenlijk verder. Noemen ze dat geen intuïtieve interface of zoiets. Is hier geen sprake van en de helpfunctie is niet praktisch. Veel te lang en ingewikkeld. Die filmpjes op YouTube zijn het beste, alleen zit daar geen goede volgorde in.

Verder begrijp ik het principe van de verplichte ID niet. Welk (begin)nummer moet je daar dan invoeren of is dit nummer in een wetboek vastgelegd. Hoeveel cijfers is dit dan standaard of aanbevolen? Dit zou je in de helpindex toch binnen 1 seconde moeten kunnen vinden!
 
Mogelijk maak je een typ fout. Een help is een help, daar kan ik niets aan veranderen.
 
Dat zal het zijn. ID is maar twee letters...;)
 
Het is niet opgelost. ID blijft mij onduidelijk, het is een nummer maar een nummer moet volgens mij ook aan normen voldoen. Anders gaat iedereen maar een eigen nummer maken.

Het is een leuk programma maar het is bij de uitwerking gebleken dat het niet is wat ik moet hebben. In de fotowereld zijn er programma's die aan elke foto/afbeelding metadata kunnen toevoegen. Deze worden dan opgeslagen in het bestand. Dit is wat ik ook wil maar dan voor alle bestanden docx, pdf, exel etc. En niet onder de Eigenschappen van het document zelf maar zoals aangegeven. Je zou dan zelf de velden in die metadata moeten kunnen maken. Het idee is goed volgens mij, maar ik weet niet of iemand dat ontwikkelt.
 
Elk item, ook record genoemd, in de database is uniek. Daarom geef je die elk een uniek getal mee, als je die laat oplopen ben je er zeker van dat die uniek is. In MySQL/MariaDB heet dit Auto Increment, maar zoiets moet Base ook kunnen.

Je kan ook metadata aan 'foto1.jpg' koppelen i.p.v. een ID, maar wat nou als je twee of meerdere bestanden hebt die zo heten? Dan ga je een probleem krijgen.

Ook kan je ID's koppelen met andere records. Zoals foto's en eigenaren. Elke eigenaar kan meerdere foto's hebben, maar een eigenaar kan wel van naam veranderen vanwege een huwelijk of scheiding.

En omdat ID's nooit veranderen blijft de integriteit tussen de gekoppelde entiteiten altijd bestaan.

Dat is dus de kern van ID's.
Snap je het nu?

Zelf ben ik voor een websiteproject ook bezig met een database voor foto's. Dus als je wilt kan ik de datastructuur wel hier plaatsen. Hoe jij het in Base invoegt is aan jouw, daar doe ik te weinig mee, maar de theorie achter databases is bij elk soort zo goed als gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan