nieuw met voip

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman2

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Berichten
136
ik heb een abo van kpn met bellen en internet en betaal 16,50 per maand voor bellen. dat moet goedkoper kunnen dacht ik.
Maar een goedkoper los vast telefoonabo naast internet van kpn kan niet. Maar misschien wel met voiptelefoon (en de onze is toch aan vervanging toe) en een voipprovider? Ik weet niet goed hoe het werkt maar volgens mij zeg ik kpn bellen op. neem een abo bij 12connect en sluit de nieuwe telefoon aan op de router.
klopt dat zo?
 
Lijkt me van niet, maar ik zou het gewoon voorleggen aan 12connect.
Waar het om draait zijn
a. De mogelijkheden die je in de KPN Experiabox (of welk apparaat je dan ook maar hebt van de KPN) zelf VOIP instellingen kunt doen. Ook is van belang of je dat apparaat moet inleveren voor eentje zónder telefonie als je telefonie opzegt uit je abonnement. Dit voor het geval je een analoge telefoon wilt aansluiten op de Experiabox ipv. een VOIP toestel.
b. Stel dat je niet een gewone analoge telefoon wilt aansluiten maar het VOIP toestel zélf de verbinding met de VOIP centrale van 12connect wilt laten onderrhouden, ook dan zou ik ook 12connect raadplegen, om te achterhalen welk merk+type VOIP toestellen/VOIP basisstations compatible daarmee zijn (dus goed werken met hun VOIP centrale(s)).

Zover ik kan zien maakt het niet zoveel uit of je de verbinding ('inloggen') op de 12connect VPBX centrale van áchter de Experiabox doet of door de Experiabox zelf, maar je moet er wel op letten dat ALG op de Experiabox uitgezet moet worden om de verbinding goed te laten werken. Alternatief kan vanuit de VOIP telefoon/basisstation ook verbinding worden gelegd met de STUN server van 12connect, als ALG niet uit te zetten is. Ook dat zou ik gewoon even voorleggen/vragen aan 12connect.

Ik ga er hier even vanuit dat je niet zelf op je thuisnetwerk een VOIP centrale gaat aanleggen. Mocht je dat wel van plan zijn, dan wordt doorgaans SIP Trunking gebruikt, waar een 'schone' Internet-verbinding het meest ideaal voor is (dus een extra Internet-verbinding puur voor VOIP, niet het gebruik van je huidige KPN verbinding).

Nummerportering moet je ook over nadenken, want kost meestal enige tijd, moet worden aangevraagd (doorgaans wil een VOIP provider, zoals 12connect, dat wel voor je doen), je moet daarvoor bewijs indienen dat je 'eigenaar' bent van het nummer, onder welk kenmerk het telefoonnummer (of eigenlijk: diens abonnement) bij je huidige provider bekend is etc., zodat de portering succesvol kan worden aangevraagd door je VOIP provider. En denk aan evt. afkoop die daar ook soms nog bij komt kijken (bijv. resterende maanden doorbetalen tot een opzegdatum, ook al is het nummer al geporteerd naar de nieuwe VOIP/telefonie provider).

En verder natuurlijk nadenken of het allemaal wel uit kan. Vrienden van mij bellen naar vast en naar mobiel in NL 'gratis' voor een vast bedrag per maand. Check of vergelijkbare (of betere) voorwaarden dan je nu hebt bij een abonnement van 12connect gelden.

Ook zullen er (aanschaf-)kosten zijn voor jou als je een nieuw VOIP toestel/basisstation moet gaan kopen voor contact met 12connect.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Moet je kijken bij de instellingen van de router. Ik heb een dect-toestel en bel via de router. Via dect of PC. Betaal bij Budget Phone voor het nummer 1,25 en bel vrijwel gratis met VoipBuster 120 freedays. Moet je niet via Budget Phone bellen! Mobiele nummers via VoipConnect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan