nieuwe ASUS laptop scherm valt uit bij scrollen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lindalucia

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2007
Berichten
15
Ik heb een nieuwe laptop van een maand oud, en als ik op webpagina's met twee vingers op het touchpad naar beneden scrol, valt het scherm uit, om even later weer aan te gaan. Ik kan bijna niet browsen op deze manier en ik moet de balk aan de zijkant gebruiken of de pijltjestoetsen.
Ik heb geen bijzondere apps geinstalleerd en de batterij is nog voldoende opgeladen.
Wat kan het probleem zijn??
 
Zou eens een Windows herstel overwegen, heeft waarschijnlijk iets te maken met de driver van de touchpad...
Desnoods een backup maken en een nieuwe Windows-installatie overwegen als je het niet kunt oplossen.
Dat klinkt heel radicaal, daar ben ik mij van bewust maar dat lost in de meeste gevallen wel de bestaande problemen op.

Als het ook met een schone installatie niet opgelost is, dan terug met het apparaat en je garantie claimen.
 
Toch nog even, voor onze beeldvorming: Terwijl je met die 2 vingers bezig bent blijft de muiscursor precies op zijn plek, correct? En wanneer gaat het dan mis (als je met je vingers onderaan de mousepad bent, als je een zijwaartse beweging maakt met je vingers, in de linker- of juist rechterhoek onderaan de mousepad, ...)?

Ik vraag even door om te voorkomen dat een herinstallatie het probleem ook niet oplost als het een bedien'fout' is. Bovendien is er onderscheid in hoe laptops reageren op acties met de vingers, dus ook het type laptop zou ik erbij vermelden, zodat we (evt.) de gebruikershandleiding ervan kunnen bekijken op indeling van het toetsenbord/mousepad, instelmogelijkheden mousepad(-gedrag) etc.

Onder de streep zou het mij niet verbazen dat blijkt dat je (op een moment) iets bedekt met je handen of met je vingers op een plek/hoek komt van de mousepad waar andere reacties gelden dan (op normale snelheid) scrollen etc.

Tijs.
 
Ik zou het om te beginnen net iets minder radicaal aanpakken.
Download van de Asus site de drivers van Touchpad EN de grafische drivers van je laptop.
Installeer die en kijk of dat een oplossing biedt. Daarna kun je de andere oplossingen proberen voor het geval dat het niet werkt.
Lukt dat allemaal niet, advies van Scrapheap volgen, terug voor garantie.

Vraagje, heeft hij dit van begin af aan gedaan?
 
Hij doet het soms wel en soms niet. Nu ineens is het weer weg.
De cursor blijft op zijn plek staan en het gebeurt alleen bij het omhoog en omlaag scrollen met twee vingers. Wat nu dus wel weer gewoon gaat.
Heb hem even in een donkere ruimte meegenomen en dat maakt geen verschil (ik dacht dat het steeds was in een donkere kamer, maar dat is dus niet zo).
De laptop is een R301UA-FN170T met Intel Core i3.
Ik vind het dus vreemd, hij heeft het vanaf het begin gedaan maar niet altijd...
 
Support aanvragen bij Asus: hier
Support startwebpagina voor jouw type laptop: hier
NL handleiding: hier , FN+F9 (op pagina 33) om de touchpad uit- en in te schakelen.

Ik zie zo snel in de handleiding (vanaf pagina 29) niet een vingercombinatie die hem uit- of aanzet. Mogelijk is het genoeg om, zodra het probleem weer optreedt, even die FN+F9 toetscombinatie 2x te gebruiken om de werking weer te herstellen. Echter, lees gewoon even verder, want blijkbaar staat niet alles in de handleiding.

Zie verderop dat het mogelijk er mee te maken heeft dat je een externe muis hebt aangesloten of niet. Persoonlijk laat ik altijd de touchpad uitschakelen als een externe muis is aangekoppeld(!)

Ik zie hier dat er een plek is op de touchpad waar schrijven (alsof het een pen is) wordt geactiveerd. Check of dat op momenten van problemen het geval is.

Ik zie verder dat mogelijk (lees: waarschijnlijk) Smart Gesture software wordt gebruikt, omdat je (vlgs. de handleiding) geen fysieke linksklik en rechtsklik knoppen hebt op je touchpad (dus je hebt een, zogenoemde, klik pad / clickpad touchpad). Mogelijk moet je de instellingen (of de software ervan) updaten. Ik geef even wat links over (o.a.) Smart Gesture, gehaald uit de FAQ van je laptop:
link (=Smart Gesture software links). Alternatief staat hier hoe je een specifiek versie voor jouw laptop zou kunnen downloaden.
link (=handleiding over (de instellingen van) Smart Gesture) én over het uitschakelen van de touchpad als een externe muis is aangesloten.)
link (=verhaal over bij welk type touchpads Smart Gesture in gebruik is (=klik pad of smartpad, ter referentie.)
link (=algemene informatie over het verwijderen van ELAN touchpad drivers bij gebruik/installatie van Smart Gesture, ter referentie.)
link (=over het uitschakelen van (de instellingen van) Smart Gesture en de gehele touchpad via FN+F9).

Andere tips heb ik niet. Kom je er met bovenstaande links/tips er niet uit, zoek contact met de support-afdeling van Asus via de eerste link voor ondersteuning.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan