Bij opstarten geen internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

jootje123

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Berichten
189
Hallo,

Elke dag bij het opstarten van mijn computer heb ik geen internetverbinding.

Zodra ik naar apparaatbeheer ga zie ik een uitroepteken bij het netwerkadapter.
Als ik daar op ga staan en vervolgens kies voor "zoeken naar gewijzigde apparaten" komt mijn internet weer terug.

Maar voor de foutmelding staat mijn werkadapter op Intel(r) 82579LM Gigabit network connection, en na zoeken naar gewijzigde apparaten staat er Intel(r) 82579V Gigabit network connection.

Hij maakt er dus volgens mij een andere driver van. Maar dit gaat dus elke dag zo.
Ik heb al geprobeerd om het apparaat te verwijderen maar dat helpt dus niks.

Wat kan ik nu doen om dit dagelijkse ritueel te voorkomen ?

Groetjes,
Jolanda
 
Je zou hier kunnen kijken, en dan klikken op Download generic drivers from Intel en die driver dan downloaden en installeren (kies natuurlijk de juiste Windows versie in "Any Operating System (208)").
De driver geldt voor allebei de door jou genoemde types (82579LM + 82579V) bedrade netwerkkaarten/netwerkchips, dus ik ga ervan uit die Intel driver (dus) altijd (gaan) werken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb de desbetreffende driver (PROWINX64) gedownload en er staat inderdaad dat deze geschikt is voor allebei de netwerkkaarten .
Na installatie heb ik het even afgewacht maar het probleem blijft.

Netwerkkaart met Intel(r) 82579LM Gigabit network connection wordt opgestart.
Vervolgens naar apparaatbeheer, zoeken naar gewijzigde apparaten.
Hij vindt Intel(r) 82579V Gigabit network connection, en internet doet het weer.

Maar ik moet deze extra handeling via apparaatbeheer blijven doen, na opstarten heb ik niet direct internet.

Hoe krijg ik dit opgelost ??

Groetjes,
Jolanda
 
Welke versie Windows heb je?

Tijs.
 
Ok, doe het volgende (als ik ervan uit mag gaan dat alle andere apparaten op dit moment goed werken én dat je je 'trucje' met Apparaatbeheer hebt uitgehaald (dus dat de bedrade netwerkadapter nu ook werkt):
Verwijder alle (zelf-geïnstalleerde) drivers die nu niet in gebruik zijn:
Zoek CMD.EXE , rechtsklik erop en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
In het CMD-venster:
CD /d %windir%\inf
for %X in (oem*.inf) do pnputil -d %X


Bovenstaande stappen verwijderen alle niet in gebruik zijnde extern geïnstalleerde drivers. Je kunt daarna het CMD-venster afsluiten via het bekende rode kruisje.

Herstart daarna de pc, kijk of er verbetering optreedt. Indien niet, dan heb ik nog wel een paar stappen die je kunt zetten, maar probeer het eerst even met bovenstaande instructie. Ruimt bovendien (afhankelijk van hoe lang Windows al op de computer staat en hoeveel externe drivers je in de loop van die tijd hebt geïnstalleerd) flink op. :p

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Ik heb CMD.exe gevonden en geopend als administrator. Ik heb je opdracht gekopieerd en daar geplakt.
Maar krijg de volgende (fout)meldingen :

- kan het bericht voor berichtnummer 0x2350 niet vinden in berichtenbestand voor application
- onvoldoende opslagruimte beschikbaar om deze opdracht te verwerken (ik heb nog 1,3 TB over, dus lijkt mij meer dan genoeg beschikbaar
en dan tig keer de melding bij oem.inf:
- dns server treedt niet als autoriteit voor zone op.

Dus volgens mij gaat deze cmd ook niet helemaal lekker.
Wat kan ik nu proberen?

Groetjes,
Jolanda
 
Hallo Tijs,

ik heb nog even gekeken bij configuratie en ik zie de volgende 2 dingen van Intel staan :

Intel(R) Management Engine Components Intel Corporation 18-4-2012 7.0.0.1144
Intel(R) Network Connections 22.4.16.0 Intel 23-7-2017 15,3 MB 22.4.16.0

Die onderste is die download die jij mij adviseerde en die bovenste zegt mij niks. Geven deze 2 conflicten met elkaar misschien.
Moet ik die niet verwijderen ?

Groetjes,
Jolanda
 
Die 2 Intel programma's lijken me niet in verband te staan met elkaar.

M.b.t. je posting daarvoor: Ik vermoed sterk dat je een type-fout hebt gemaakt. Ik zal het even anders aangeven voor je:
a. Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad en plak als opdrachtregel erin:
Code:
cmd.exe /k CD /d %windir%\inf & for %X in (oem*.inf) do pnputil -d %X
Geef de snelkoppeling een slimme naam, zoals pnputil , anders heeft hij de naam cmd , die weinig verklarend is.
b. rechtsklik op de nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"

Ik heb zojuist bij mijzelf getest op een Windows 10 computer en de snelkoppeling werkt. Er zullen meldingen ontstaan als:
i.
Microsoft PnP Utilitity
Driver package deleted successfully
ii.
Microsoft PnP Utilitity
Deleting the driver package failed: Eén of meer apparaten zijn nu met behulp van het opgegeven INF-bestand geïnstalleerd.

Melding i. ontstaat bij het verwijderen van een driver die op dat moment niet in gebruik is (dat slaagt, zoals de bedoeling is).
Melding ii. ontstaat bij het proberen verwijderen van een driver die op dat moment wel in gebruik is (wat niet slaagt, zoals de bedoeling is).
Dit is allemaal normaal. Is de computer klaar, dan zal de cursor stil staan op de C:\Windows\INF> prompt en mag worden afgesloten met het bekende rode kruisje te klikken.

De doelstelling van bovenstaande pnputil actie is bij jou niet (speciaal) om schijfruimte vrij te maken maar de andere doelstelling, namelijk om 'oude' geïnstalleerde drivers te verwijderen die anders gekozen zouden kunnen worden door Windows voor (bijv.) je bedrade netwerkverbinding. Hopelijk levert dat op dat Windows (na de volgende herstart) meteen de juiste driver pakt voor je bedrade netwerkverbinding.

Ik hoor het wel hoe je ermee gevaren bent.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Tijs,

Bedankt voor je extra uitleg. Het is nu wel gelukt.
De 2 meldingen komen inderdaad zo voor zoals je verteld. Dus dat is goed gegaan.
Alleen daarna heb ik dus mijn PC weer uitgezet en weer aangedaan en je ziet meteen een rood kruisje dat ik geen internetverbinding heb.
Hij start nog steeds op met die LM kaart die ik dus met die stappen/verversen naar de V kaart moet zetten.

Het probleem blijft dus nog steeds. Wat zijn de verdere ideetjes die je nog hebt ?

Groetjes,
Jolanda
 
Jammer dat het geen resultaat geboden heeft m.b.t. je probleem.

Ik heb even rondgekeken, en het schijnt er aan te liggen dat de zgn. firmware van de Intel netwerkchip niet deugt. Nu zijn er 3 paden (probeer ze in die volgorde, met telkens een herstart er tussen om te zien of het geholpen heeft):
a. Je kijkt of er een bios update is bij de fabrikant van het moederbord. Indien je het moederbordfabrikant en -type niet weet, installeer en start Speccy Free
b. Je kijkt wat de Intel® Driver Update Utility je te melden/updaten heeft. Kijk daarbij zeker of je ook tegenkomt wat ik bij c. 'los' beschrijf.
c. Er is een firmware update van Intel, hier beschreven waar een firmware update bij hoort (rechtstreekse link: deze), die je moet uitpakken en dan de versie starten in de submap die hoort bij jouw besturingssysteem vanuit cmd.exe die je "Als Administrator starten" hebt gestart.
Voorbeeld, voor 64-bit Windows versies zoals de jouwe:
82579VSKUW64e -nosilent
Dus, als ik ervan uit mag gaan dat je het gedownload hebt naar je Downloads map, uitgepakt naar een subfolder 82579VSKU, dan kun je het regelen door een snelkoppeling te maken op je bureaublad, met opdrachtregel:
Code:
cmd /k cd /d %userprofile%\Downloads\82579VSKU\Win64e & 82579VSKUW64e.exe -nosilent
en dan rechtsklikken op die snelkoppeling en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren"
Zodra de firmware is bijgewerkt de pc herstarten en kijken of het probleem voorbij is.
PS: Om evt. mee te spelen als bovengenoemde snelkoppeling niet (goed werkt), hier vermeld de opties die als parameter geldig zijn voor dat update-programma:
LVDASKU version 1.2.2
Tool to update Lewisville NVM ASKU
Copyright (C) 2012 Intel Corporation

Usage: 82579VSKUW64e.exe [options]
-noauto - wait for user input
-log [filename] - generate log info
-report [filename] - generate report file
-nosilent - display the user interface
-nofunction0only - update shared EEPROM
-nodriver - don't auto-install driver
-p - only check for update needed
-undo - undo changes previously made

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Tijs,

Ik ben een tijd bezig geweest met het zoeken naar de drivers voor een update van de bios.
Via Speccy ben ik er achter gekomen welke dat was. Het waren drivers met datum 20-03-2011.
Op de site van de fabrikant heb ik een update kunnen downloaden, deze was van 18-10-2011.
Behoorlijk oud eigenlijk dus ik had er een hard hoofd in.

Gisteren en ook vanochtend start de PC op en het heeft direct internet. Met de juist netwerkkaart uiteraard, die "V".

Toen ik die datum van de update zag, ook in 2011, dacht ik dat dit hem niet ging worden maar blijkbaar werkt het nu toch wel.

Ik ga het de komende tijd zeker in de gaten houden want ben wel beetje huiverig. Maar misschien overbodig natuurlijk.

Super bedankt voor alle hulp en moeite. Heerlijk dat zo'n probleem opgelost is want het was best irritant.

Groetjes,
Jolanda
 
Problemen met componenten op het moederbord raken op termijn natuurlijk ook bekend bij de moederbord fabrikant. Zie dat het tijdpad ongeveer hetzelfde is, dus jouw bios update is van (eind) 2011 en de nieuwste versie van de Intel firmware update is van 2012.

Anderen die hetzelfde probleem hadden konden met een BIOS update het probleem ook oplossen, waarbij hun moederbord fabrikant als reden/motivatie voor de BIOS upgrade aangaf "Improve LAN stability", oftewel dat de BIOS upgrade ingrepen bevat die meehelpen m.b.t. de bedrade netwerkcomponent (dus, in jouw geval, een firmware upgrade ervan).
Dat gaf, gecombineerd dat het probleem met de netwerkcomponent al lang geleden was geconstateerd, vertrouwen dat een BIOS update kansrijk zou moeten zijn ook bij jou te helpen, dus dan (hoogstwaarschijnlijk) b. en/of c. niet noodzakelijk zouden zijn. Daarom de volgorde van a., b. en c.

Fijn dat je snel reageerde m.b.t. (de resultaten van) de gegeven tips zodat ik snel op de hoogte was en daarna dan met nieuwe tips kon komen. :thumb: Binnen redelijke termijn reageren blijkt namelijk (helaas) niet zo normaal voor vragenstellers dat ik zelfs aan de aan de beheerders van Helpmij heb moeten vragen om (o.a.) sneller/vaker reminders te sturen aan 'trage' vragenstellers (zie hier).

Heel fijn dat het opgelost is. :thumb: Ik zou het zelf ook een irritant probleem gevonden hebben als het mij getroffen had.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan