• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met VBA code op exacte of unieke waarde zoeken in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benelucky

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2013
Berichten
5
Hallo,

Met de volgende VBA code lukt het om een draaitabel te laten filteren aan de hand van een gekozen waarde in een bepaalde cel. Echter, in de draaitabel zoekt de VBA code niet de exacte waarde erbij. Als er bijvoorbeeld 'Willem' in de cel staat, wordt in de draaitabel zowel 'Willem' als 'Willemsen' geselecteerd. Hoe kan ik deze zoekwaarde uniek maken in onderstaande VBA code. Zodat de draaitabel in het zojuist gegeven voorbeeld alleen 'Willem' selecteert. En niet 'Willemsen'.

Dank alvast voor het meedenken en eventuele reacties!

Code:
Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
Dim s As String
s = Range("B6").Value
If Not Intersect(Target, Range("B6")) Is Nothing Then
    With Sheets("Blad2").PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Locatie")
        If Target.Value = "" Then
            .ClearAllFilters
        Else
            .ClearAllFilters
            For Each p In .PivotItems
                If InStr(1, p.Value, s, 1) = 0 Then p.Visible = False Else p.Visible = True
            Next p
        End If
    End With
End If
End sub

Groet,
Benelucky
 
If InStr(1, p.Value, s, 1) = 0 Then p.Visible = False Else p.Visible = True
wordt
p.Visible=(s=p.value)
snel gokje
 
Code:
Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   If Target.address="$B$6" Then
     for each it in Sheets("Blad2").PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Locatie").PivotItems
       it.Visible = it.value=target
     Next
  End If
End sub
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag en laat het nog weten als het is gelukt!
 
"Filters" is toch een ingebouwde functionaliteit voor Pivot Tables in Excel, of ben ik nou gek??? Snap niet waar om je dit via VBA regel voor regel zou moeten doorlopen...
 
Verklaar je svp nader met voorbeeldcode. Die pivotfilters krijg ik niet aan de praat.
 
Het is een eeuwigheid geleden dat ik nog met VBA en pivotfilters gewerkt heb, dus het kan zijn dat er veel veranderd is.
Dus Ginger, het is wel soms wel handig om die pivotfilters via VBA te laten werken.
Maar ik denk dat die ClearAllFilters soms wel van belang is, anders loop je tegen een error aan op het ogenblik dat er geen enkel pivotelement geselecteerd is terwijl je de loop doorloopt.
 
Dank, het is gelukt met de suggestie van cow18!

De VBA code is trouwens onderdeel van een format waarbij het belangrijk is dat iedere gebruiker (ook gebruikers met weinig Excel kennis) maandelijks op een makkelijke manier de informatie te zien krijgt die voor hem/haar van belang is. Zonder 5 a 6 verschillende draaitabellen iedere keer zelf te moeten filteren.

Dank voor alle reacties! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan