Vraag over aansluiten van 3 monitoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Heb een PC met videokaart Geforce GTX 1050Ti. Prima kaart en op zich geen enkel probleem; Ik heb 3 schermen, 2 x 27 inch met o.a. hdmi-aansluiting en een 21 inch met VGA/DVI-d. Ik heb op alle 3 schermen prima beeld.

Vervelend is dat de opstartschermen van ASUS; bios, bootable-dvd van Acronis enz.. op de 21 inch monitor uitgevoerd worden. Monitor is specifiek voor een bewakingscamera en staat ook een stukje van mijn werkplek af. Dus het is dan ook lastig om hier opdrachten op uit te voeren. bij de Windows opstartschermen wordt er geswitcht naar mijn hoofdscherm.

Nu heb ik jaren 2 monitoren en het is mij bekend dat je kunt slepen om ze op de goede plek te krijgen. Ook het instellen van de hoofdmonitor is duidelijk.
Maar... wat ik ook doe, de 21 inch monitor blijft hardnekkig op het eerste scherm '1" en lijkt niet veranderd te kunnen worden. Ik kan dus ook niet switchen naar VGA op de 21 inch monitor en 1 van de 27 inch monitoren op DVI aansluiten, omdat VGA (analoog) op een derde monitor niet door de kaart ondersteund wordt.

Vraag is dan ook; kan ik op een of andere manier de opstartschermen van ASUS/bios op scherm 2 of 3 krijgen.

Ik geef toe dat het klein leed is en als het niet anders kan dan is het maar zo. Het zou mooi zijn als het kan, maar het is meer een bevestiging van het feit dat het niet kan.

Sorry voor het lange verhaal, maar anders is het wellicht niet duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet in de BIOS/UEFI instellen wat je hoofdmonitor is voordat Windows is opgestart? Anders de monitorkabels op een ander poort aansluiten.
 
Bedankt voor je reactie...

Instellen in de uefi is volgens de leverancier niet mogelijk. Hij zegt o.a.: 'De hardwarematige volgorde van je schermen is niet te regelen' en 'De bios/uefi wordt altijd getoond op hardwaremonitor 1, de eerste, dit bepaalt ook de videokaart, want op dat moment is er nog geen Windows-controle. Wij kunnen op dit gebied als gebruiker erg weinig controle uitoefenen".

Bovendien vind ik het 'eng' om in zelf in de eufi te rommelen. Te weinig kennis.

Ook het wisselen van kabels kan volgens mij niet: De 21 inch monitor heeft geen hdmi/display-port aansluiting. Ook andere combinaties zijn niet mogelijk.

De reden voor de vraag was, omdat hier zoveel kennis zit, of er mogelijk binnen Windows nog iets in te stellen was, maar die kans is erg klein denk ik.

Tenzij er iemand nog iets uit de hoge hoed kan toveren, zou ik zeggen 'laat maar'. Het is, wat ik al eerder aangaf, klein leed. En het komt bovendien zelden voor dat ik iets in de dos-omgeving moet doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan