advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
hoi
kan iemand mij advies geven, ik heb een database gemaakt voor dashboard gegevens. Elke dag zet mijn ERP systeem een csv bestand weg met alle factuur regels 2016/2017 (+100.000 regels) dit ververs ik elke dag. database bestand is +/- 100 mb. ik werk veel met queries welke ik weer gebruik voor grafieken.

ik wil een totaal dashbord scherm maken met meerdere grafieken. sommige enkelvoudige grafieken duren best lang om op te starten als ik deze ga combineren in een scherm ben ik bang dat alle queries lang op zich laten wachten. (database staat op server)

is het verstandig om van bepaalde queries een tabel te maken en deze steeds te verversen om aan snelheid te winnen?
factuurregels worden factuurkoppen een kleinere tabel / omzetten per maand kleinere tabel enz.. of is het beter om queries te blijven gebruiken?

verder gooi ik dmv queries tabellen leeg, om ze vervolgens weer opnieuw te vullen met csv gegevens, ik merk dat de database na 3 keer uitgroeit tot 300 mb deze maak ik dan weer kleiner. maar hoe kan het dat de database steed zo groot wordt? maak ik een fout om de gegevens steeds weg te gooien en opnieuw te importeren?

Is het verstandig om op de server een access pakket te zetten zodat de import functie en reorganiseren 's nacht opgestart kan worden zodat de gegeven niet meer geïmporteerd hoeven te worden door de eerste gebruiker?
 
... ik merk dat de database na 3 keer uitgroeit tot 300 mb deze maak ik dan weer kleiner. maar hoe kan het dat de database steed zo groot wordt?
Dat is volkomen begrijpelijk als je begrijpt hoe een database werkt. En dat is heel simpel: je gooit iets weg in een prullenbak, maar heb je het object dan verwijderd, of bestaat het nog steeds? Je zult zien dat je naar de prullenbak kunt lopen, en het object dat je net hebt weggegooid er gewoon uit kunt halen. Je hebt het feitelijk alleen maar verplaatst. Iets vergelijkbaars doet Access ook. En daarom groeit de db, ondanks dat je alles weggooit. In tegenstelling tot de prullenbak, is het terughalen van gegevens een stuk moeilijker trouwens; je zult dan iets met DAO en Transition moeten doen. En dan nog. Maar het échte opschonen doe je dus door de db te comprimeren en herstellen. Je zult dan zien dat de grootte enorm inkrimpt. Op dat moment wordt namelijk ook de transition log verwijderd.

Queries die veel tijd nodig hebben om een dynaset te maken kun je inderdaad prima in een tijdelijke tabel zetten. Of dat veel helpt, is maar de vraag omdat die tabelmaak/toevoeg query gebruik maakt van dezelfde gegevens, en dus ook tijd nodig heeft om de dynaset op te bouwen. Daarna is de tabel wel sneller, maar als je dat elke keer moet doen, en de tabel dan maar één of twee keer gebruikt, is de tijdwinst minimaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan