Geen toegang via extern IPadres

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanSr

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2002
Berichten
234
Als ik mijn externe IPadres intoets krijg ik de melding: "geen serververbinding mogelijk".
Wat is daar aan te doen?
 
[off-topic]Waarom gaan veel vragenstellers ervan uit dat iets wel kan, zonder ook maar een clou te hebben waar ze mee bezig zijn?
Als ik jou was had ik de vraag anders geformuleerd, in de sfeer van: "Is hier wat aan te doen?" ipv. "Wat is hier aan te doen?"[/off-topic]

Antwoord: Daar is niets aan te doen, tenzij je op dat moment (puur) mobiel Internet-verbinding hebt of verbinding met de wifi van de buren/vrienden/kennissen/etc.
Vanaf je eigen thuisnetwerk kan dit allemaal niet, vandaar.

Overigens heb ik geen idee waarom je deze actie wilt uitvoeren. Wil je checken of (bijv.) portforwarding werkt of dat 'de instellingen website' van je routermodem extern bereikbaar is, gebruik dan hulpmiddelen vanaf je thuisnetwerk als http://www.canyouseeme.org

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zonder extra informatie is daar niets over te zeggen.
Waar tik je dat adres in?
Wat probeer je te doen?
Heb je een webserver draaien?
Op welke poort?
Staat de firewall er voor open?
 
@ 13dnties:
Wat een ontzettend vriendelijk antwoord! En ik maar denken dat Heplmij. bedoeld is om (domme) vragen te stellen.

Ik waag het er toch maar weer op:

Tot enige tijd geleden werkte het wel. Na opnieuw installeren van mijn PC niet meer (denk ik).
Ik probeer in te loggen via mijn iPhone met WiFi op "uit". Daarmee vermoed ik dat ik niet vanaf mijn eigen netwerk probeer in te loggen.
Via http://www.canyouseeme.org, waarvoor mijn grote dank, hetzelfde resultaat op alle poort.

Tegelijkertijd kan ik wel al mijn files bereiken via DS-File, een appje van Synology.
Kennelijk is er dus wel externe toegang.

Wat ik eigenlijk probeerde is extern toegang tot een IP camera. Zo kwam ik op de vraag. Via [extern IP].camera adres zou dat moeten lukken, net als voorheen. Nu dus niet.

Nogmaals nederige excuses dat ik het waagde een vraag te stellen.

@edmoor:
iPhone zonder WiFi
Toegang tot een IPcamera
Mijn Synology NAS, is dat een webserver?
Zo ja, poort 5000
Firewall stond aan, nu uit, zelfde resultaat
 
@JanSr: Domme vragen gaat het niet over. Het gaat er over dat je, gegeven je manier van opstellen van je startposting, er klakkeloos vanuit gaat dat het kan, ipv. eerst te vragen of het wel kan (en zo ja, hoe dan).
Als het gewoon kon en het met jouw aanpak gewerkt had, dan had je er geen vraag over hoeven stellen, nietwaar?
Dus wat ik wil zeggen is: Mogelijk kan wat je probeert gewoon niet, dus informeer daar eerst naar ipv. te informeren hoe het is op te lossen. Als iets niet kan is er (natuurlijk) ook geen oplossing voor...

Tijs.
 
@edmoor:
iPhone zonder WiFi
Toegang tot een IPcamera
Mijn Synology NAS, is dat een webserver?
Zo ja, poort 5000
Firewall stond aan, nu uit, zelfde resultaat

Dan moet je dus je IP adres intikken gevolgd door :5000
Je zal dan wel portforwarding in je router moeten gebruiken door die poort door te sturen naar het interne IP adres van die camera.
De firewall zal ook die poort door moeten laten.
 
Tsja, Thijs, wat te doen als je de kennis ontbreekt om de juiste vraag te stellen? Dan maar niet stellen?
Hoe zou ik moeten weten dat iets niet kan dat het voorheen wel deed?
Ga er maar van uit dat ik steeds denk dat IK iets verkeerd doe als een of ander stuk hard- of software niet (meer) doet wat ik wil.
Daarom vraag ik het.
Waar ik niet op zit te wachten is belerende tekst over zaken waar ik niet erg veel van blijk te weten.

Daar komt nog bij dat ik van mening ben dat een trefzeker antwoord op mijn vraag van nut kan zijn voor anderen met een soortgelijk probleem. Dat is de kern van het nut van fora zoals Helpmij.
 
Als je op canyouseeme overal hetzelfde antwoord krijgt wel handig om te vermelden welk antwoord ;) (ik neem aan "error"?)

Heeft de camera een specifieke poort waar die op zou moeten werken?

@dnties: Overigens is het met de juiste hardware wel degelijk mogelijk om een interne service te benaderen via een externe benaming. Vrijwel alle betere edge-routers ondersteunen zo'n optie (hairpinning) ten behoeve van intra-net applicaties van bedrijven met meerdere locaties. (ok ok, ook extreem off-topic)
 
Ok, het gaat dus over een ip-camera en die wil je extern bereikbaar hebben.
Daar zijn een hoop haken en ogen bij mogelijk:
a. De ip-camera heeft zelf geen Internet-toegang en is alleen lokaal bereikbaar. Dat komt dan voort uit dat de standaardgateway / "default gateway" niet is ingevuld op de ip-camera (als die een vast ingesteld ip-adres heeft).
b. Router-na-router opstelling, oftewel de ip-camera is niet verbonden met de routermodem van de provider maar aan een zelf-aangeschafte router (die dan weer, via zijn WAN/Internet aansluiting verbonden is met de routermodem van de provider). In dat geval moet je (tenzij de routermodem van de provider in 'bridging modus' staat) 2x portforwarding doen, namelijk 1x in de routermodem van de provider naar het WAN/Internet ip-adres van de zelf-aangeschafte router en 1x in de zelf-aangeschafte router naar het ip-adres van de ip-camera.
c. Stel dat de ip-camera 'luistert' op poort 80 dan is die poort doorgaans gereserveerd door de routermodem van de provider en/of de zelf-aangeschafte router. Je kunt dan dus niet poort 80 klakkeloos portforwarden, want dat werkt dan niet. Je moet dan óf de luisterpoort van de ip-camera veranderen (zodat daarmee ook de portforwarding moet mee-veranderen) óf je mag hopen dat de routermodem van de provider en/of die van de zelf-aangeschafte router poort-translatie kan, zodat je een andere poort kunt portforwarden dan die poort 80.
Voorbeeld: Stel ik heb een router-na-router setup, de ip-camera luistert op poort 80, waarbij de zelf-aangeschafte router het ip-adres 192.168.192.33 heeft als WAN/Internet adres, de ip-camera (aangesloten aan de zelf-aangeschafte router) het ip-adres 192.168.0.10 heeft en de zelf-aangeschafte router kan poort-translatie aan en de routermodem van de provider niet.
Wat je dan kunt doen is (als voorbeeld) poort 12345 portforwarden in de routermodem van de provider naar poort 12345 van de zelf-aangeschafte router op ip-adres 192.168.192.33 en in de zelf-aangeschafte router poort 12345 poorttransleren naar poort 80 op ip-adres 192.168.0.10
Extern moet dan (natuurlijk) worden verbonden met het publiek ip-adres van de routermodem op poort 12345. Dus stel dat de routermodem het publieke ip-adres 86.34.24.13 heeft, dan http://86.34.24.13:12345 om de ip-camera te bereiken.
d. Mogelijk is er nu (nog) geen portforwarding ingesteld t.b.v. toegang tot de ip-camera.

Tijs.
 
@wampier: Hairpinning/loopback is op bedrijfsrouters vaak wel mogelijk maar op thuisrouters bijna nooit. Er zijn een aantal thuisrouters die het wel kunnen maar dat zijn echt uitzonderingen.
We praten hier niet over een bedrijfsnetwerk maar over een thuisnetwerk, dus mag ik er (met flinke zekerheid) ervan uitgaan dat vanaf het thuisnetwerk de router(modem) op zijn externe adres niet bereikbaar is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Now we are talking!
Modem: Fritz.box 7390, provider, XS4ALL. glasvezel
Camera: Eminent6230; ipadres: 192.168.178.51, poort 81.
Op de camera staat als gateway 192.168.178.1
De camera zit met een UTP kabel in één van de vier netwerkingangen.
De camera is keurig te zien in het netwerkoverzicht van de router.
Na een hoop gedoe ook zo nu en dan op WiFi (na opnieuw opstarten weer niet).
Op een W7 PC kan ik op de camera inloggen.
Ik krijg echter geen beeld.
Merkwaardig is dat ik wel beeld krijg op Surveillance Station van Synology, maar direct ook een foutmelding, waardoor ik er verder niets mee kan.
Tot enkele weken geleden werkte die opzet goed.
Nadat ik mijn MacBook opnieuw installeerde kwam ik dus ook voor het opnieuw aanmelden van die camera toe en toen begon de ellende.
Via het QR plaatje op de camera geen verbinding meer (voorheen wel).
Eminent kwam met een verhaal dat de camera een nieuw ID kreeg vanwege nieuwe "veiliger" software. Sindsdien is het niet meer werkend te krijgen.
Terug naar het oorspronkelijke id kan niet (volgens Eminent)
Eminent meldt dat ze niet in de camera kunnen. Zo kwam ik op de vraag.

Canyouseemee meldt mij: op alle poorten:
Error: I could not see your service on [entern ip adres] on port (23)
Reason: No route to host
 
a. Had je wel al portforwarding op de Fritzbox ingesteld van poort 81 naar (het ip-adres van) de IP-camera?
b. Het heeft weinig zin om extern (via portforarding) met iets op je thuisnetwerk te verbinden als het op je thuisnetwerk niet goed werkt.
c. Bij canyouseeme moet je (om portforwarding van poort 81 te testen) aangeven bij "Port to check": 81
en dan klikken op "Check Port".

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom hier op terrein waar ik onvoldoende van weet.
Het heeft gewerkt, ik heb niets aan het modem veranderd.

Canyouseemee geeft ook op 81 dezelfde error.

Dit vind ik op het modem bij de camera:
 

Bijlagen

  • Poort Camera.jpeg
    Poort Camera.jpeg
    58,5 KB · Weergaven: 83
wat gebeurd er als je http://192.168.178.51:81 in je browser typt en je geeft dan een enter.
Jansr woon je in de buurt van enschede?
 
Laatst bewerkt:
Da krijg ik een vraag om een password. Ik zou niet weten welk, elk paswoord dat met de camera te maken heeft of had leidt tot een error.
Ik woon 033, dus niet eens in de buurt.
 
de vraag om het wachtwoord zal van de camera zijn.
weet je hoe je de camera kunt resetten.
Dat zou je dan kunnen doen en opnieuw instellen voor je fritzbox.
Jammer van 033 is mij iets te ver weg om naar toe te rijden.
in je plaatje mis ik eigenlijk het onderste stukje ...sharing wat staat daar.
 
Wat moet ik hier invullen?

Bij Application krijg ik een lijstje met:
FTP server
HTTP server
HTTPS server
eMule
MS Remote Desktop
en other applications

Bij protocol:
TCP
UDP
ESP
GRE

Dit maakt voor de leek altijd zo lastig. Geen idee waar het over gaat, laat staan waar het voor is.

Ook wat er in die Port hokjes moet staan?

Port sharing Em6230.jpeg
 
Lijkt mij:
Other applications
3x poort 81 invullen (dus bij "port to device", "port" en "port requested externally")
en verder "Internet access via IPv4", dus niet gemixt IPv4 en IPv6.

Zie verder (o.a.) deze gids (mogelijk verouderd, duitse versie van de configuratie'site' van de Fritzbox).

Tijs.
 
Bij Other Applications komt de vraag Name?

En welk protocol?

Behoor ik dat te weten of kan ik dat ergens opzoeken?
Of hoort de camera fabrikant op te geven?
 
Protocol is: TCP
Naam moet je zelf iets invullen, bijv. iets als IPCamera

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan