Reset PC lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

marjan1983

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2008
Berichten
76
Hallo,

Ik heb een HP 14 200 ND
Hij heeft niet veel werkgeheugen blijkt, ik kan zelfs de updates niet installeren. Daarom wil ik graag de pc terug zetten naar de fabrieksinstellingen en eventuele programma's vanaf de SD kaart installeren.
Het probleem is echter dat ik de reset niet voor elkaar krijg. Er is onvoldoende geheugen vrij om een herstel uit te voeren.
Ik heb alle programma's die ik er op heb gezet al verwijderd en ook een schrijfopruiming gedaan.
Dan nog vraagt ie om 2,2 GB extra ruimte.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Mvg Marjan
 
Zo een paar stappen die (doorgaans) behoorlijk veel ruimte vrijmaken:
a. Sluit alle apparaten aan die je (nu en in de toekomst) denkt nodig te hebben en waarvoor je drivers apart hebt geïnstalleerd (die van de leverancier of fabrikant).
Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad en plak als opdrachtregel erin:
Code:
cmd.exe /k CD /d %windir%\inf & for %X in (oem*.inf) do pnputil -d %X
Geef de snelkoppeling een slimme naam, zoals pnputil , anders heeft hij de naam cmd , die weinig verklarend is.
Rechtsklik op de nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"

Ik heb zojuist bij mijzelf getest op een Windows 10 computer en de snelkoppeling werkt. Er zullen meldingen ontstaan als:
i.
Microsoft PnP Utilitity
Driver package deleted successfully
ii.
Microsoft PnP Utilitity
Deleting the driver package failed: Eén of meer apparaten zijn nu met behulp van het opgegeven INF-bestand geïnstalleerd.

Melding i. ontstaat bij het verwijderen van een driver die op dat moment niet in gebruik is (dat slaagt, zoals de bedoeling is).
Melding ii. ontstaat bij het proberen verwijderen van een driver die op dat moment wel in gebruik is (wat niet slaagt, zoals de bedoeling is).
Dit is allemaal normaal. Is de computer klaar, dan zal de cursor stil staan op de C:\Windows\INF> prompt en mag worden afgesloten met het bekende rode kruisje te klikken.
Kijk of je voldoende schijfruimte daarmee hebt vrijgemaakt.

b. Start cleanmgr.exe, laat C: analyseren, klik Systeembestanden opschonen en dan weer C: schijf kiezen.
Daar kan iets gemeld worden qua "Vorige Windows-installatie(s)". Indien je zeker bent dat het weg kan (bijv. omdat je een backup hebt gemaakt, zoals je blijkbaar gedaan hebt) dan kan je hier veel ruimte mee vrijmaken.
Dus staat er wat achter "Vorige Windows-installatie(s)" en het is zinvol/veilig om het weg te halen, vink het dan aan. In mijn geval (Windows 8.1 geupgraded naar Windows 10) staat er 23,3 GB die ik daarmee kan vrijmaken.

Ook (staat bovenaan in de lijst bij mij) kan ik nog 1,91 GB verdienen door ook "Windows Update opschonen" aan te vinken.

c. [Deze optie niet gebruiken, want is bewerkelijk én vereist het ombouwen van het rapport (=Output.txt) naar een batch-file] Gebruik deze instructie, vanaf "Deleting the Unused MSI Entries Manually"
LET OP: Het rapport-bestand dat WiMsps.vbs genereert geeft aan welke bestanden juist bewaard moeten blijven, dus niet welke bestanden weg kunnen! Oftewel (wil ik wel voor je doen, post maar als bijlage in je volgende posting) is dat je van het rapport-bestand een batch-bestand maakt dat de bestanden even parkeert/verplaatst uit de C:\Windows\Installer map, zodat je wat in die map overblijft aan .MSP bestanden kunt verwijderen. Daarna moeten de geparkeerde bestanden weer worden terugverplaatst naar de C:\Windows\Installer map.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan