foto's koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elsverheyen

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2016
Berichten
53
Hey, ik weet dat deze vraag al vaker gesteld is maar mijn programmeerkennis is 0. Dus deze vraag is om meer duidelijkheid :) hoe ik het juist moet doen.
Ik heb de link gevolg naar https://support.microsoft.com/nl-nl/help/285820 daar staat een ganse code die moet opgeslagen worden als een module maar zo ver ben ik niet mee. Ik had op you-tube iets gevonden dat simpeler leek maar als er geen foto's in de tabel staan geeft het een error. Nog wat verder gezocht en een voorbeeld gevonden op https://www.pc-helpforum.be/topic/50470-fotos-linken-aan-access-2010/ (een zip bestandje)
Ik heb in mijn tabel 4 lijntjes gemaakt met afbeelding1 - text zo tot afbeelding4 - text
Dan heb ik in mijn formulier 4 bestuuringselementen afbeelding geplaats met de namen foto1 tot foto4
Dan heb ik in de eigenschappen van het formulier, bij gebeurtenissen; bij aanwijzen de volgende code gezet:
foto1.Picture = afbeelding1
foto2.Picture = afbeelding2
foto3.Picture = afbeelding3
foto4.Picture = afbeelding4

Het probleem is als er geen foto ingegeven is, en ik krijg ook maar 1 foto per record

ik had iets gevonden in het laatste voorbeeld maar ik krijg dat niet aangepast naar mijn situatie
Private Sub Form_Current()
On Error GoTo foutje
AfbeeldingFilm.Picture = CurrentProject.Path & "\FotosFilm" & fotonaam
Exit Sub

foutje:
AfbeeldingFilm.Picture = CurrentProject.Path & "\FotosFilm\GeenAfbeelding.png"

End Sub

Is mijn uitleg nog te volgen? Het is waarschijnlijk een te simpele oplossing...

Ik heb nog iets gevonden op http://home.hccnet.nl/bp.bergsma/ afb.exe maar ook van dit weet ik niet juist hoe het te gebruiken en wat het juist doet

Al vast bedankt
Els
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel grappig dat je overal en nergens naar een oplossing voor je vraag zoekt, en dan uiteindelijk als laatste redmiddel hier bij HelpMij de vraag stelt. Je had ook hier kunnen beginnen, dan had je in dit draadje een oplossing kunnen ophalen :).
 
Hey,
ik denk dat ik iets probeer te doen dat mijn petje te boven gaat maar met het voorgestelde draadje kom ik nergens.

Ik probeer op een formulier 1 tot 4 foto's te gelijk te krijgen zonder dat ik nog een nieuw tabblad of zo moet openen en die niet in access zelf zijn opgeslagen.

Ik heb id van alles gevonden maar ik snap er geen jota van hoe ik dat moet gebruiken of wat het juist doet.

Kan dat wat ik probeer te bekomen? Of is dat gewoon te moeilijk voor een leek zoals ik.

Grts
Els
 
Het draadje dat ik je gaf bevat een kant en klare oplossing waarmee je 20 foto's op één formulier kunt laten zien. Met het formulier kun je ze ook toevoegen en uitvergroten om ze groter te bekijken. Kortom: alles wat je nodig hebt. Dat je het niet zelf kan programmeren, kan ik nog wel begrijpen want het is best een ingewikkeld onderwerp. En zeker niet geschikt voor beginners. En volgens mij is dat de categorie waar jij nu in valt. Oneerbiedig gezegd, wil je iets maken waarvoor je de kwaliteiten nog niet hebt. Dat geeft niks, dat is best te leren. Maar dit soort problemen en oplossingen is voor de gevorderde gebruiker, niet voor de beginner.

Wil je tóch een oplossing die naar jouw inzichten is gemaakt, dan moet je die dus laten maken, als je het niet zelf kunt. En dan zijn er zat helpers die het voor jou willen maken, zeker als ze daar goede voorbeelden bij hebben. Maar alles begint dan wel met jouw database, want als jij een voorbeeld niet kan uitwerken naar je eigen situatie, dan kunnen wij dat op afstand al helemaal niet bedenken. Dan hebben we jouw database nodig.
 
Hey,
je zal mijn database misschien wel herkennen, ze is wat gemoderniseerd en aangepast. De laatste aanpassing was de opname van een kleinere database door iemand anders gemaakt. Ik dacht die eerst te koppelen maar dat gaat blijkbaar ook niet dus heb ik ze maar volledig toegevoegd. Dit is te zien op het tabblad architectuur. Daar staan ook 2 foto's op maar opgeslagen in de database zelf. Omdat dit geen goed idee is wil ik dat veranderen naar gekoppelde foto's. In die kleine database ging het over ongeveer 300 records maar in mijn database heb ik er al meer dan 2000. Ik heb ook meestal een 4-tal foto's per record. Ik zou die willen plaatsen naast het invulvak grafopschrift zodat ik onmiddelijk kan zien of ik de meest recente foto's heb.
Voila, dit is de situatie, hopelijk is er een goede oplossing.
Het bestand staat in mijn dropbox: https://www.dropbox.com/s/kvp9qifitna73i9/Begraafplaats Kapelle-op-den-Bos juli 2017test.accdb?dl=0
Al vast bedankt voor alle moeite.
Grts
Els
 
Ik zal er morgen naar kijken! Ga nu wat anders doen...
 
Hey,
ik denk dat ik al een deel van de oplossing heb gevonden. Zie aangepaste database in mijn dropbox. Maar is er nu een makkelijke manier om een foto toe te voegen via het formulier ipv de link te moet inbrengen in de tabel?
Groeten
Els
 
Als ik jouw db zo bekijk, dan valt mij één ding op, en dat zou ik, als ik de db zou maken, als eerste gelijk veranderen. En dat is: je hebt aparte tabellen voor verwantschappen. En eigenlijk kan/mag dat niet. Tenzij bij jou een man iets totaal anders is als een vrouw, zet je objecten die hetzelfde zijn, en dezelfde gegevens bevatten, altijd in één tabel. Jou tabellen zijn identiek, en moet je dus gewoon samenvoegen. De tabel [Grafgegevens] lijkt mij ook slecht genormaliseerd; alle concessiegegevens zou je m.i. moetn verplaatsen naar een andere tabel.
Wat betreft het toevoegen van foto's: in het voorbeeldje dat ik gepost heb werk ik met een techniek waarbij je op een label klikt om een foto toe toe voegen, die dan in een image object wordt getoond. En met een apart knopje kun je hem dan weer verwijderen en komt het label weer terug. Als je dat niet zelf ingebouwd krijgt, zet ik dat wel even in jouw db.
 
Hey,
al vast bedankt om naar mijn database te kijken. Waarom zou ik die concessie gegevens moeten verplaatsen - wat heb ik juist fout gedaan? En dat voorbeeldje dat je gepost hebt, is dat dat met de 20 foto's op 1 pagina of kijk ik ergens verkeerd.
Groeten
Els
 
Nee, dat heb je goed gezien, dat is de pagina met de 20 fotovakken. Elk label werkt daar als een aparte trigger. In het voorbeeld worden de foto's (verwijzingen) overigens opgeslagen in één record, en eigenlijk is dat niet mijn voorkeur. Ik heb liever voor elke foto één record. Dat kan wel, maar vereist een kleine aanpassing aan de database. Voordeel ervan is dat je niet meer beperkt bent tot 20 foto's, maar dan met bladeren een volgende set kunt tonen. Dat wil ik dus eigenlijk nog wel een keer maken.
 
kan ik dat formulier dat open gaat na op de knop te hebben geklikt ook rechtstreeks in mijn hoofdformulier zetten maar dan beperkt tot 4 of 5 foto's? Het is wel makkelijker om foto's toe te voegen. Bijvoorbeeld als een soort subformulier dan, naast mijn invulbox grafgegevens. Ik doe het vooral om snel te kunnen kijken welke foto's ik al heb geupdate. Want elk jaar maak ik nieuwe foto's van de recente graven maar sommige hebben dan nog een tijdelijk graf dat in het jaar nadien nog wordt vervangen. Ik moet dan telkens mijn fotobestand nakijken per geupdate jaar.
 
Je hebt nu een subformulier op het hoofdformulier staan, met daarin een tabblad met o.a. het tabblad Architectuur. Daar zie ik twee fotovakken op staan. Wil je die foto's daar weg hebben, en op een tabblad op het hoofdformulier laten zien, maar dan met meer foto's?
 
Die 2 fotovakken op het tabblad architectuur komen van de database die ik geïmporteerd heb maar die worden in de database zelf op geslagen. Niet zo goed dus. Ik wil die inderdaad op mijn hoofdformulier krijgen maar dan een 4-tal.
 
Ik ben al wat aan het proberen. Er moeten nogal wat procedures overgezet worden, en een paar bibliotheken aan. Zal wel vanavond worden.
 
Denk je dat het gaat lukken om ze op het hoofdformulier te zetten? Wil je er dan ook de uitleg bij doen hoe ik het moet installeren want ik heb nog 2 andere databases van de andere deelgemeenten.
Al vast bedankt.
 
Het gaat wel lukken, maar ik zit nog even te dubben omdat je al een subformulier hebt op dezelfde gegevensbron. En dat is geen geweldige constructie. Persoonlijk zou ik een aparte tabel gebruiken voor een (onbeperkt) aantal foto's. Maar dat is een andere aanpak.
 
sorry voor het aandringen maar heb je al een oplossing kunnen vinden voor mijn probleem?
 
Ik heb er nog weinig tijd voor gehad; vanwege gezondheidsproblemen zit ik wat minder vaak achter de computer.
 
Hey, heb je soms al heel eventjes tijd gehad om naar de oplossing voor mijn probleem te kijken of gaat het toch te ingewikkeld zijn? Al vast bedankt
 
Kijk, te ingewikkeld is het uiteraard niet zo snel, daar is meer voor nodig. Als jij een oplossing hebt voor een afgescheurde pees, dan hou ik mij op mijn beurt weer aanbevolen :). Want daar zit ik dus een tijdje mee te worstelen de laatste weken, en ik kan je verzekeren dat achter een pc zitten niet de juiste remedie is. Vandaar dat ik de laatste tijd alleen de makkelijkere vragen heb opgepakt. Maar ik doe mijn best, en ik zal er enige prio aan geven, of iemand anders moet er zin in hebben. Dat mag natuurlijk altijd :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan