netpkg zenwalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

stegman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
2
Beste,

Ik heb nu de tijd genomen om Linux echt te leren.
Maar in tegengestelde van andere Linux werkt zenwalk niet met apt-get systeem
Dat is wat verwarrend voor mij want alle normale handleiding werkt blijkbaar niet om bijvoorbeeld printer driver te installeren.
Het is mij niet duidelijk waar de driver in netpkg te zien is.
Zenwalk heeft wel canonprinter driver maar de mijne is er niet bij en dus nam ik een andere versie.
Op het eerste gezicht lukt het wel om netwerkprinter te installeren maar de printer ziet verstuurde bestand doch print niks af.
Maar hoe kan ik deze pagina driver van canon de driver installeren?
Met get-apt gaat dat niet.
 
Je link werkt niet, helaas ("Server Error in '/' Application. The resource cannot be found.")
Het gaat blijkbaar om de driver van een Canon Pixma MG5450 die je probeert te downloaden/installeren, als alternatief voor de printer die je eigenlijk hebt.

a. Welke versie Linux heb je eigenlijk? Wat er zijn wel 1000en verschillende Linux versies, die bovendien gebaseerd zijn op verschillende basis-systemen. [Dit laatste ben je zelf al achter gekomen...] Alhoewel onduidelijk omschreven, mogen we concluderen dat je Zenwalk Linux hebt?
b. Welke printer gaat het je eigenlijk om? Mogelijk vinden wij er wel een werkende driver voor (of is al ingebouwd in jouw Linux versie etc.)
c. Vul eens de printernaam van b. in deze link en kijk of je daarmee (basis-)drivers voor Linux/Unix kunt vinden.
d. Tips m.b.t. de installatiemethode van Canon printerdrivers binnen Ubuntu of Linux Mint staan hier en hier (de links die er in staan kunnen verouderd zijn, het gaat dus vooral om de werkmethode van installeren.)
e. Voor wat betreft de driverpakketten die je kunt downloaden/installeren, als het inderdaad om Zenwalk Linux gaat (een Slackware gebaseerde distro), dan schijnt (vlgs. deze link) te gelden m.b.t. de bestandsextensie van die pakketten:
Het pakketsysteem maakt [bovendien] gebruik van gzipte tarballs met een bestandsnaam eindigend op .tgz, wat in feite gewoon gecomprimeerde archieven zijn met alle benodigde bestanden tezamen en een aantal extra configuratiebestanden voor de pakketbeheerder. Sinds Slackware 13.0 maakt het pakketsysteem gebruik van de LZMA compressie algoritme in plaats van gzip. Hierdoor is de extensie gewijzigd in .txz en zijn de pakketten kleiner geworden zonder verlies van performance bij het uitpakken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat inderdaad om zenwalk linux
https://www.canon-europe.com/suppor...pe=drivers&language=EN&os=WINDOWS 10 (64-bit)

Het klopt dat je .tgz of .txz bestanden zijn maar dat kan je ook niet via terminal uitvoeren.
Uitpakken is geen probleem.
Zo heb ik een bestand install.sh maar je kan zoiets niet uitvoeren met get-apt of zo.
zenwalk werkt volgens link in slackware of mirror en als je dat klik dan wordt alles geïnstalleerd zonder dat je iets voor moet doen.

Mijn vraag is dat ook om andere programma of driver dat niet standaard bij zenwalk of mirror zit ook kan geïnstalleerd worden.

Bij ubuntu doet je bijvoorbeeld als ik mij niet vergist met get-apt update enz.
Dus zoiets kan niet zoals:
chmod +x name_of_file.sh
sh ./name_of_file.sh
 
a. Je kunt toch gewoon de grafische variant van de package manager gebruiken, lijkt me (=xnetpkg)? handleiding, die zelf alles regelt m.b.t. die .tgz of .txz packages?
b. Je hebt (daar vroeg toch om?) niet vermeld welke printer je hebt.

Meer tips heb ik zo snel niet voor je dan al vermeld in deze en mijn vorige posting.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan