CMOS Checksum Bad na updaten RAM geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

markyy16

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
48
Hallo,

Mijn PC boot niet meer nadat ik nieuwe RAM modules heb geïnstalleerd. Daarnaast wil mijn BIOS ook niets meer opslaan van settings die ik verander..

Foutmelding:
Eerst een lijst met aangesloten apparaten met daaronder de melding: CMOS Checksum Bad. Press F1 to enter SETUP. Press F2 to load optimized settings. Beide toetsen zonder resultaat.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- CMOS batterij vervangen
- Jumper eruit gehaald en mobo gereset
- BIOS settings proberen aan te passen (opslaan werkt echter niet)
- Load optimized settings in BIOS
- booten via usb (kan niet omdat hij direct met de CMOS melding komt)
- Geprobeerd om mijn bios te updaten, maar dit lukt niet op een of andere manier...

Helaas heeft niets van bovenstaande mijn probleem verholpen en ik ben door mijn opties heen...

Config van de PC:

Mobo: MSI 770-C45
RAM: 12gb --- 2x 2gb 1033 OZC & 2x 4gb 1600 Transcend (de nieuwe RAM chips)
AMD Phenom X4 945
Bios version: V1.2 06052009

Ik weet niet zeker of jullie genoeg info hebben aan bovenstaand? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groeten,
Mark
 
Dit mobo dus.
Download etc. voor dit moederbord: hier
Quick install handleiding: hier

Bij versie 1.9 van de BIOS update staat "Improved memory compatibility", dus het is verstandig versie 1.9 (of een hogere versie dan 1.9) te hebben. De laatste/nieuwste versie (versie 1.F) is deze, welke (veel) nieuwer is dan de BIOS versie 1.2 die jij hebt. Mogelijk werkt het na een BIOS update.
Zover ik kan zien zit je niet 'te hoog' met de hoeveelheid intern geheugen (12 GB vs. het maximum van 16 GB). Wel neem ik aan dat (staat niet in de handleiding) de modules paarsgewijs geplaatst worden (dus 2x dezelfde modules in DIMM1 en DIMM2 en 2x dezelfde modules in DIMM3 en DIMM4).
Kijk in deze lijst welke merken/types RAM getest zijn op jouw moederbord. Jouw nieuw Transcend aangeschafte modules staan er niet bij: De enige 4GB modules van Transcend die zijn getest is het type TS512MLK64V3N en dat is 1333 RAM, niet 1600 RAM ("PC11000 DDR III RAM (DDR-1333)"))

Dus:
a. Haal de Transcend RAM chips eruit. Zorg ervoor dat de overblijvende 2x2GB modules in DIMM1 en DIMM2 slot zitten.
b. Doe een upgrade van de BIOS, kijk of het systeem (nog) goed werkt. Indien ja, probeer dan de Transcend RAM chips erbij te zetten en kijk of het werkt.
c. Werkt het dan nog niet, koop RAM chips die wél op de lijst van geteste staan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb geprobeerd om het via M-Flash te updaten maar dit werkt niet... USB bootable gemaakt met Rufus en de source files van de bios update naar de root gesleept. De bios herkent de usb stick wel, maar niet de bestanden waarmee het zou moeten kunnen..

Heb verschillende versies geprobeerd en 2 verschillende usb-sticks.

Doe ik wat verkeerd?
 
Rufus heeft 0,0 een BIOS update te doen. De MSI Software Guide van jouw moederbord praat (vanaf pagina 65) over het Click Bios II programma om (vanuit Windows) de bios te flashen.

Het lijkt me nog het meest geschikt om LiveUpdate van MSI te gebruiken om updates (incl. bios updates) te installeren. Daar heb je (zul je wel hebben ondertussen) .Net Framework 4.0 (of hoger) voor nodig en je anti-virus moet (tijdelijk) uitgeschakeld zijn. Handleiding Live Update: hier

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Overigens vermoed ik sterk dat MFLASH alleen overweg kan met FAT32 memory-sticks en waar dan alleen die uitgepakte BIOS flash-bestand(en) op mogen staan.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan