• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Items zoeken in pivot via vert.zoeken obv de omschrijving

Status
Niet open voor verdere reacties.

SVDW

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2017
Berichten
22
Hi allemaal,
Ik heb een export gemaakt waarin verschillende kostensoorten zitten, per project. Wat ik graag wil is deze kosten totaliseren en heb daarvoor nodig dat ik de omschrijving van de kostensoorten kan vinden via vert.zoeken.
Welke formule gebruik ik daarvoor? Ik wil dus dat hij in de kolom bijv. ''K13'' meeneemt.

De voorbeeldsheet in de bijlage schetst mijn vraag denk ik beter. Daarin heb ik ook een tekst met het gewenste resultaat opgenomen.

Bedankt!!

Bekijk bijlage Voorbeeldsheet3.xlsx
 
Met deze in D5 gaat dat wel lukken:
Code:
=INDEX(pivot!$A$4:$E$11;VERGELIJKEN($B5;pivot!$A$4:$A$11;0);VERGELIJKEN(D$4;pivot!$A$4:$E$4;0))
 
draaitabel opvragen doe je met die functie toch ???
Er is niets zo dynamisch als de layout van een draaitabel, dus vert.zoeken en index zijn verkeerde functies
Code:
=+DRAAITABEL.OPHALEN("Totale kosten (na doorbelasting)";pivot!$A$3;"Projectnaam";$B5;"Omschrijving";D$4)
 
Laatst bewerkt:
draaitabel opvragen doe je met die functie toch ???
Er is niets zo dynamisch als de layout van een draaitabel, dus vert.zoeken en index zijn verkeerde functies
Code:
=+DRAAITABEL.OPHALEN("Totale kosten (na doorbelasting)";pivot!$A$3;"Projectnaam";$B5;"Omschrijving";D$4)
Deze lijkt nog niet te werken voor mijn 2e vraag, klopt dat of doe ik iets verkeerd? 'D$4' verwijst naar K12, maar bij K13 lukt dit dus niet door de samenstelling van K13a en K13b. Hoe pas ik dat (evt door handmatige tekst) aan in de formule voor cel E5?
 
Door te groeperen kan je een aantal kolommen samenvoegen in een draaitabel.
De naam van de nieuw kolom mag echter geen "K13" zijn want die bestaat al (om een of andere reden).
Ik heb een beetje gesmokkeld door de naam te veranderen in "K13 ".
Ook heb ik de naam aangepast bij de rapportage.

In een excel-tabel (opmaken als tabel) kan je met dynamische bereiknamen werken.
Samen met de functie SOMPRODUCT kan je dan allerlei krachtige berekeningen uitvoeren.

Persoonlijk geef ik de voorkeur voor draaitabellen. Maar helaas zijn ze soms te beperkt!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldsheet3 (1) ma.xlsx
    19 KB · Weergaven: 54
in mijn optiek is vertikaal zoeken en een draaitabel hier niet de juiste oplossing, door de structuur van de data is eeen draaitabel een onnodige tussenstap en verticaal zoeken geeft je altijd alleen het eerste resultaat terwijl je (soms) meerdere regels wilt optellen.

De sommen.als formule geeft je veel meer controle over wat je zoekt.
Code:
=SOMMEN.ALS(export!$C$1:$C$16;export!$A$1:$A$16;$B5;export!$B$1:$B$16;E$4&"*")

Door de toevoeging van &"*" achter E$4 worden a en b opgeteld

in een sommen.als formule kun je ook eenvoudig meer of minder criteria opnemen en als je bijv een kolom opneemt met kolomkop K1 telt hij alles op dat begint met K1. (zie kolom H)
deze formule geeft dus de nodige flexibiliteit om bijv ook controle tellingen te maken.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeldsheet3-1.xlsx
    17,7 KB · Weergaven: 50
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb het uiteindelijk opgelost met de sommen.als-optie n.a.v. de tip van Roel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan