• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden en %

Status
Niet open voor verdere reacties.

RekenwonderNiels

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Berichten
26
Beste iedereen,

Ik ben op het moment bezig om tijden te berekenen van een tijdrelais
Dit tijdrelais is op meerdere tijden in te stellen door 2 draaiwieltjes.
1 draaiwiel bepaald de tijd (2 sec / 20 sec / 2 min / 20 min / 2 uur) en het andere wiel bepaald hoeveel % van die tijd ook echt moet worden gewacht.

Nu wil ik inzicht krijgen in de mogelijke tijden in een tabel. de formule is niet heel moeilijk: gegeven tijd - de ingestelde %
Maar helaas geeft deze formule in iedere cel #####. dit betekend dat de uitkomst te groot is om weer te geven.. bij één cel werkt de formule wel: 2:00:00 - 5% = 00:48:00

Zodra de formule werkt, kan ik de % gaan aanpassen om zo de uitkomsten overeen te laten komen met wat ik met het relais meet.

Dus mijn vraag is, heb ik de juiste formule? en hoe los ik de ### fout op?


voorbeeld: ( Bekijk bijlage Tijden Finder 80.01 tijdrelais.xlsx )
 
Die ene cel zie je wel een resultaat, maar is niet goed toch? 5% van 2 uur = 6 minuten en niet 48...
Als je de min teken wijzigt voor een vermenigvuldiging (want percentage is delen door honderd en tijd kan niet negatief zijn) dan krijg je volgens mij een goed resultaat.
 
Als je de formule nu eens wijzigt in:
Code:
I13: =$H13*I$12
en daarna doortrekt naar rechts en onder? Geeft dit de gewenste resultaten?

P.S. 2:00:00 - 5% = 0,08 (getalnotatie voor 2:00:00) - 0,05 (getalnotatie voor 5%) = 0,03 (in tijdnotatie: 0:48:00). Niet correct dus zoals spaarie ook al opmerkte.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan