Tabel voor algemene gegevens van verschillende categorieën

Status
Niet open voor verdere reacties.

NogGeenGuru

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2015
Berichten
130
Beste forumleden,

Ik ben bezig met een database waarin ik projecten bij kan houden maar ik loop een beetje vast... :(

Ik heb een tabel gemaakt, "Projecten" genaamd, waarin ik de standaard data van projecten bijhoud.
(project nummer, datumIn, DatumUit, etc.)

Nu heb ik verschillende categorieën wat betreft projecten.
van elke categorie wil ik andere data bijhouden.

zo wil ik van de ene categorie kolommen met adresgegevens (postcode, huisnr)
en bij de andere categorie wil ik weer andere dingen bijhouden, zoals bijv. afstanden of aantallen.

is er een manier waarop ik dit kan doen?
of moet ik dan voor elke categorie een tabel aanmaken waarin ik ook de "algemene" gegevens bijhoud?
 
Het is mij volslagen onduidelijk wat je nu wilt. Je eerste tabel ([Projecten]) snap ik. Als je per project verschillende categorieën bij wilt houden, zou ik een tabel [Categorie] maken, en een koppeltabel [Project_Categorie]). Dan kun je per project een onbeperkt aantal categorieën aan een project hangen. Maar dan ben ik dus weg; wat je daarna beschrijft is volslagen onbeheersbaar in tabelvorm. er zit, althans zoals jij het beschrijft, totaal geen structuur in. En als er geen structuur is, kun je ook geen tabelstructuur maken waarin je dat vangt. Kun je net zo goed een memoveld maken waarin je alles als tekst beschrijft, want tabellen zijn dan nutteloos. Tenzij alle categorie-eigenschappen altijd in dezelfde structuur vallen, en je dus weer een tabel met vaste gegevens kunt gebruiken. Maar dan kun je net zo goed tekstvelden in de tabel Categorie_Project zetten waar je die informatie opslaat.
 
Beste OctaFish,

Dank voor uw bericht. Ik zal proberen duidelijker te zijn.


Ik heb verschillende categorieën projecten.
Elk project heeft 1 categorie.

laten we even uit gaan van een simpele versie met 2 categorieën.

Van categorie 1 (BestaandeWoningen) houdt ik de volgende attributen bij:
Projectnr, DatumIngekomen, DatumVerzonden, Postcode, Huisnummer.

Van categorie 2 (Nieuwbouw) houdt ik de volgende attributen bij:
Projectnr, DatumIngekomen, DatumVerzonden, KavelOppervlakte, AantalVerdiepingen


Om dubbele projectnummers te voorkomen wil ik 1 tabel (Projecten) waarin ik de algemene attributen bij houdt.
(Projectnummers, DatumIngekomen en DatumVerzonden)

Om lege kolommen te voorkomen wil ik de unieke attributen bij houden in andere tabellen.
(postcode, huisnummer of KavelOppervlakte, aantalVerdiepingen)


In deze situatie zou ik dan (denk ik) 3 tabellen moeten krijgen.
Projecten, BestaandeWoningen en Nieuwbouw

Mijn vraag was hoe ik deze drie nou precies kon koppelen maar na een nachtje slapen kwam ik er achter dat ik te moeilijk aan het denken was. Volgens mij kan ik gewoon het projectnr van de projecten-tabel als key gebruiken voor de andere tabellen...

Mijn vraag is opgelost maar ik zal deze toch even posten. mocht iemand met eenzelfde probleem zitten.
 
Als één project maar één categorie mag hebben, dan is het m.i. simpel, dan zet je in de tabel [Projecten] ook een veld CategorieID. De categorieën kies je dan met een keuzelijst op een formulier, al dan niet op basis van een tabel. De categorieën, die dus eigenlijk andere (gedeeltelijke) gegevensbronnen zijn, zet je dan in een tabel [Project_Categorie]. Hierin vallen dan alle overeenkomende velden en een sleutelveld. De afwijkende velden zet je dan in aparte tabellen en als dat dan om een één-op-één relatie gaat, koppel je die op de overeenkomende sleutelvelden ([Project_CategorieID]). Op een formulier kies je dan een Categorie_ID en op basis daarvan vul je dan de standaard gegevens in, en in een subformulier dat aan Project_Categorie hangt, zie je dan het juiste subformulier met de kavelgegevens etc.
Dus toch een iets andere oplossing :).
 
Dankjewel OctaFish, idd een net andere oplossing maar iets dat ik zeker toe ga passen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan