• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jarenoude formule werkt niet meer na upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
145
Beste mensen, al jaren maak ik gebruik van een hier geleerde formulier voor mijn persoonlijke kasboek.
Al sinds 2011 voer ik mijn bankafschriften met de hand in* en op een ander tabblad maak een opsomming en overzicht van bepaalde totalen.
B.v. het maandelijkse salaris vul ik in, en op een ander tabblad zie ik in één oogopslag wat de verschillen zijn (i.v.m. overwerk enz.)
Ik gebruikte daarvoor deze formule
=SOMPRODUCT((Invoer!$E7:$E58698="Salaris J")*(MAAND(Invoer!$C7:$C58698)=1)*(JAAR(Invoer!$C7:$C58698)=2012)*(Invoer!$G7:$G58698))
Die ik dan voor iedere kolom aanpas, en voor ieder jaar ook aanpas.

Maar nu werkt de formule niet meer! Ik heb geen idee waarom, ik gebruik hem al jaren en heb hem niet aangepast.
Ik ben wel geupgrade van Office 2010 naar offline Office 2016 - wat voor geheel Office niet soepel verliep trouwens...
Maar goed, ik kan wel met Excel werken, alleen is mijn boekhoudingsoverzicht nu naar de knoppen.

Het lijkt wel of de nieuwe Excel deze formule niet meer herkent. Wie kan me weer op weg helpen? Hulp wordt zeer gewaardeerd!

*(Geef aub niet het advies om een boekhouding/kasprogramma te gebruiken, ik wil het absoluut in Excel hebben.)
 

Bijlagen

  • 20170728_164021.jpg
    20170728_164021.jpg
    323,2 KB · Weergaven: 90
  • 20170728_164210.jpg
    20170728_164210.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 89
Met plaatjes kunnen we niet zoveel. Anonimiseer deze en plaats het excel-bestand s.v.p.
 
Met de formule is niets aan de hand. Werkt prima in Excel 2016.
Misschien is de installatie niet helemaal goed verlopen.

Met een draaitabel kan je trouwens veel gemakkelijker dergelijke overzichten maken.
 
Vlgs. dit artikel kunnen Office 2010 en 2016 naast elkaar bestaan. Nu vermeld je er niets over, maar ik ga er dan maar vanuit dat beiden de 32-bit versies zijn.
De 64-bit versies geven soms compatibiliteitsproblemen, vandaar dat zo'n beetje elke applicatiebeheerder hier op het forum werkt met 32-bit versies van Office.

Er is geen upgrade manier, dus mogelijk heb je nu dus 2010 en 2016 naast elkaar op de computer. Dan zou ik dus Office 2010 deïnstalleren, Office 2016 deïnstalleren en dan Office 2016 (opnieuw) installeren.

NB1: Ik ga ervan uit dat je bent overgestapt van Office 2010 NL-versie naar Office 2016 NL-versie, dus niet naar Office 2016 Engelse versie.
NB2: Ik neem aan dat je Office 2016 altijd kunt installeren, dus een installatie-key hebt die ook werkt als je Office 2016 installeert zónder dat er een vorige versie op de computer staat.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ik heb Office 365, 64 bit. Voordat ik dit installeerde heb ik Office gedeinstalleerd.
Voor dat ik deze formule ging gebruiken, heb ik enorm lopen zwoegen met draaitabellen. Omdat ik bepaalde dingen wil zien die ik niet in een draaitabel voor elkaar krijg, werk ik met deze formule.
Gek genoeg als ik het document anoniem en leeg maak met een paar regels, werkt de code ineens weer wel.
Het ligt denk ik aan de datum kolom, alhoewel als ik die gewoon als datum eigenschap neerzet, en een datum invul, hij alsnog geen bedrag in tab 2 zet.
Het complete bestand insturen gaat niet i.v.m. financiele prive gegevens.
Ik ga nog even wat verder testen. Ben wel blij dat de formule in ieder geval goed is.
 
Daar zit je probleem
Office 365, 64 bit
******* de 64 eraf en zet er de 32 versie erop, en uw formule zal terug werken.
De office 64 versie heb je eventueel nodig als je met heeeeeeel grote bestanden werkt (+ 2 GB)
Dit lijkt mij in uw geval niet van toepassing.
 
Ok het is het proberen waard! Het is niet een groot bestand, maar wel veel regels 8000+.
Ik ga aan de slag, ik laat het weten hoe het gaat.
Dank!
 
Hoi,
een paar woordjes extra uitleg.
(volgens mij kan dnties zoiets beter uitleggen dan ik:eek:)
Het is niet omdat je windows 64 hebt als OS dat je Office 64 moet installeren. (hebben niets met elkaar te maken)
8000 regels? Als het gewoon tekstregeltjes zijn zal je nog een paar regeltjes moeten bijvoegen voor je aan 2GB komt.;)
 
zoals je aangeeft zal vermoedelijk ergens een fout in je datumkolom staan, er is mogelijks een cel met een datum als tekst, niet als getal.
Maak die kolom anders eens beduidend breder, getallen staan rechts gealigneerd, tekst links, dat zou al moeten opvallen. Als 2e hulpmiddeltje, maak je datum eens als getal-opmaak, alle goeie datums worden getallen, de teksten blijven teksten.

Andere opmerking, +8000 regels dat is nog altijd een fractie van 59.000 regels, dat bespaart een hoop rekentijd.
 
Laatst bewerkt:
@gast0660: Het verschil citeren tussen 32-bits en 64-bits Windows versie is geen vast onderdeel van mijn ochtendrituelen als systeembeheerder, laat staan dat ik er lol in zou hebben om het (in mijn eigen woorden) hier op Helpmij uit te leggen. :D Geïnteresseerden mogen Microsoft of Wikipedia artikelen daaromtrent raadplegen, wat mij betreft. :)

Wel is het zo dat je 64-bits applicaties niet kunt installeren/gebruiken in een 32-bits Windows versie, terwijl andersom wél kan (wordt WoW64 genoemd, zie ENG uitleg hier).
Dus je kunt (bijv.) Office 2016 32-bits installeren in een 64-bits Windows versie.
Het systeem van Windows on Windows bestaat al sinds de invoering van 32-bits Windows versies, maar toendertijd om 16-bits applicaties te kunnen draaien in 32-bits versies van Windows, dus "WoW32", zeg maar.

Overigens zou hier moeten staan wanneer je zou moeten kiezen voor 64-bits Office en wanneer voor 32-bits Office, maar ik vind de informatie nogal mager uitgevoerd (behalve voor het Microsoft Access onderdeel). Ik houd gewoon aan wat de applicatiebeheerders ook doen hier op Helpmij: Alleen in uiterste situaties Office 64-bit installeren, in alle andere gevallen altijd de 32-bit versie.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Alleen in uiterste situaties Office 64-bit installeren, in alle andere gevallen altijd de 32-bit versie.
@dnties, zie je dat je het beter kan uitleggen :D
 
Ik heb de 64 bit versie verwijderd en de 32 geinstalleerd. Verliep zonder problemen.
Het financiele document weer geopend, maar helaas nog steeds geen auto invullen van formules.........
 
@gast0660: LOL :D
Dat is geen uitleg, dat is "best practice" (dus "gebaseerd op wat het beste werkt in de praktijk")

@yolandal: Zie dat AlexCEL in posting #2 vraagt om een voorbeeldbestand. Mogelijk komt iemand daarmee achter het probleem (misschien gelden de tips van cow18 in posting #9 etc.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@yolandal wat bedoel jij met auto invullen van formules?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad beetje krom gezegd; ik bedoel het automatisch laten invullen van de resultaten van de formules.
Ik heb een tabblad met invoer, en een apart tabblad waar ik deze formule gebruik
=SOMPRODUCT((Invoer!$E2:$E52598="Salaris J")*(MAAND(Invoer!$C2:$C52598)=3)*(JAAR(Invoer!$C2:$C52598)=2011)*(Invoer!$G2:$G52598))
Daarmee wordt de cel vanzelf ingevuld met de waarde (Salaris van die maand in dat jaar), en zo heb ik een heel overzicht, zie plaatjes.
Maar nu heb ik allemaal formule cel/fouten - rode driehoekjes - terwijl de invoerlijst goed is (ja, de jaartallen staan erin, ja, de kolom is datum), en de omschrijving is ook goed.
Sterker nog, ik heb daar nooit iets aangewijzigd.
Nu dat 32 bits erop staat had ik gehoopt dat ik weer een ingevulde lijst zou hebben, maar ik heb weer allemaal rode driehoekjes :-(
 
Is het wel een probleem met je nieuwe office-versie? Zet je bestand op een USB-stick, en plug deze in bij iemand anders in zijn computer.
Werkt jouw bestand wel op andermans computer, dan heb je inderdaad een probleem met je eigen computer.
Werkt jouw bestand niet op andermans computer, dan heb je waarschijnlijk ergens een tekst ingevoerd i.p.v. een getal.

Greetz/Excelbat
 
Gek genoeg als ik het document anoniem en leeg maak met een paar regels, werkt de code ineens weer wel.

Dit wijst dus ergens op een foute invoer: tekst i.p.v. getal. Als je nu alleen de laatste tien regels eens verwijdert, wat gebeurt er dan? Of de laatste vijftig regels?
Misschien heb je ergens wel een getal ingevoerd met een . (punt) i.p.v. een , (komma). Een spatie ergens in een getal? Dat soort foutjes zijn vrijwel onzichtbaar, maar geven wel een fout !

Greetz/Excelbat
 
Invoer!$E2:$E52598

Jouw gegevens gaan precies t/m rij 52598? Of bijv. tot rij 61234? Of tot rij 48943? Zo ja, zo nee, dan formule aanpassen !

Greetz/Excelbat
 
wat staat er voor melding dan in die rode driehoekjes?
het blijft een beetje raadspelletje zo zonder voorbeeld, maar je zei zelf al als je het bestand leegmaakt het dan weer wel werkt. Dus het lijkt er toch op dat je ergens tegen een limiet aanloopt of toch een invoerfout die je zelf niet meer opmerkt.

veel verder dan algemene adviezen kunnen we dan ook niet komen.
somproduct is een matrix formule en die vragen relatief veel rekencapaciteit dus een bereik van 52500+ regels terwijl je er in 10 jaar maar 8000 hebt gebruikt is een beetje overdreven. daarnaast geef je aan dat je elk jaar de formules handmatig aanpast dus. zorg dan dat die bereiken niet telkens op rij 2 beginnen met zoeken als je al weet dat 2017 op zijn vroegst ergens op regel 7000+ voorkomt en ruim voor regel 8000 weer ophoud. dus een bereik van maar 1000 regels is dan haalbaar.
Deze methode zou je ook kunnen gebruiken om steeds kleinere bereiken (of klein beginnen en steeds grotere bereiken pakken) om te zien waar /wanneer het misgaat.

ik ben nooit zo goed in uitrekenen hoeveel berekeningen er exact uitgevoerd worden bij complexe formules maar dat zijn er in je huidige bereik minimaal 4x 52500 = 210.000 maar waarschijnlijk een veelvoud daarvan omdat bij een matrix formule hetzelfde bereik vaak meerdere keren wordt doorlopen. Dus als je je bereik beperkt tot 4x 1000 of 4x 2000 rijen dan zit je zo wie zo op een fractie van het aantal berekeningen
 
Het werkt weer! Ik weet niet waarom. Maar ik tijdens de upgrade naar 2016 en compabiliteitsissues was een deel van de kolom datum vernaggelt.
Ik heb die delen weer opnieuw een datum ingevoerd, en nu laadt-ie weer de uitkomsten van de formules. Pfew! Goed om te weten dat als er een datum fout in zit, hij dus moeite heeft met de uitkomsten.
Ik hoop nu dat ik op 32 bits zit de sheet ook sneller werkt, want dat was hiervoor een drama.
Dank voor de hulp en suggesties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan