PfSense netwerk opbouwen binnen Vmware workstation

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
Ik wil Pfsense gebruiken om het volgende netwerk op te bouwen:

pfsense netwerk.jpg

Het probleem alleen is, ik krijg de configuratie niet werken.
Iemand die weet hoe ik de netwerkinstellingen binnen Vmware moet realiseren en instellingen binnen pfsense?

Denk dan binnen vmware aan de verbinding naar Internet(NAT) op bridge of de verbindingen voor de sites op vmbet6 en vmnet 7

Dank alvast.
 
Je moet je pfsense config in VMWare koppelen met Bridged networking. Automatisch zou dan pfsense zijn eigen WAN interface als NAT opbouwen.
Dus binnen VMWare hoef je helemaal niets te doen, wel in de Settings van je VM (die dus op Bridged networking zetten).

Ik heb zelf dit YT filmpje gebruikt. Ik ben dus vanaf 0 begonnen, en gaf (in afwijking van het filmpje) em0 aan als WAN interface (de a van Automatic werkte niet, zelfs niet met Bridged networking ingesteld op de VM).
Mogelijk heb je ook wat aan deze instructie, waarbij jij de 2 DMZ segmenten kunt overslaan (komen niet in je plaatje voor) en het Clients LAN segment (bijv.) ServerSegment1 noemt en het Servers LAN segment (bijv.) ServerSegment2 noemt. Uiteraard ook de IP-reeksen/-segmenten aanpassen aan jouw situatie.

Als er andere dingen zijn, dan horen we het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. Ik zl de filmpjes bekijken. Mijn situatie was eigenlijk deze:

netwerk adapter em0 vmnet6 172.16.10.1
netwerk adapter 2 em1 vmnet 7 192.168.10.1
netwerk adapter 3 em2 nat dhcp naar Isp

Ik kan de Nat op de Em2 in bridged veranderen(maakt niet zo veel uit) mar bedoel je effectief dat alle 3 op bridged moeten staan?
 
Nee. Zie de laatste link dat je de 2 NICs die verbonden zijn met 'het achterliggende veld' in aparte "virtuele switches" moet steken. Ik neem aan dat je daarvoor ook custom VMNets kunt gebruiken als je niet Workstation 12 hebt maar een (veel) lagere versie. In mijn Workstation 7.5 versie zijn vmnet6 en vmnet7 van die custom VMNets, dus je config voor em0 en em1 lijkt in orde.

Dus dit lijkt goed, behalve em2, want zoals je het nu hebt creëer je NAT-na-NAT voor de 'achterliggende' netwerken, dus aansluiten van em2 op het bridged netwerk heeft de voorkeur. En die dan een vast ip-adres geven met juiste standaardgateway etc. zodat het (nog steeds) aansluit bij (het ip-segment van) je thuisnetwerk maar geen conflict creëert met de DHCP server die je óók hebt op je thuisnetwerk. Ik kies in dergelijke gevallen altijd een 'hoog' ip-adres, eindigend op 253, dus, als voorbeeld, zoals bij mij (Ziggo Horizonbox) zou ik kiezen 192.168.192.253/24, DNS-server en standaardgateway 192.168.192.1 terwijl ik via DHCP 192.168.192.44/24 krijg met standaardgateway en DNS-server 192.168.192.1 op die netwerkinterface. [Uiteraard kun je, zoals in filmpje1 de DNS server instelling laten overrulen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan