com poort bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees1955

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2017
Berichten
77
ik heb een usb relaiskaart gekocht en wil de ze via een usb programmeren
heb nog nooit eerder met poorten in vb.net gewerkt en krijg geen verbinding
is er iemand die mij op weg kan helpen
 
die pagina heb ik al geprobeerd maar kom er niet uit
zoek eigenlijk een simpel voorbeeld programma of voor beelden
heb google al door gezocht maar kan niks vinden
 
Er staat een compleet voorbeeld programma op die pagina.
 
het voorbeeld heb gebruikt maar kom er niet uit
als ik de Function in een module zet krijg ik de fout meldingen Parity = niet gedefinieerd
ik start het programma op met door wat in Public Shared Sub Main staat in een button te plaatsen
maak ik geen module en laat de function in het form1 staan en start het op krijg ik de fout melding com1 bestaat niet
wat doe ik niet goed ???
 
Zie dat in de code de beschikbare COMpoorten geënumereerd worden. Als ik echter deze instructie mag geloven meldt zo'n usb relaiskaart zich (onder Linux dan toch) niet als een COMpoort, en moet (dus) via 'rechtstreeks' babbelen met de USB poort worden aangestuurd.

Als ik andere relaiskaarten bekijk dan lijken die zich ook niet als COMpoort te melden. Wél is het zo dat ik bij een hoop ervan zie dat er (programmeer-)libraries voor zijn te downloaden, zodat ze te programmeren zijn zónder dat je vanaf 0 hoeft te beginnen. Ga dus zeker nakijken bij de fabrikant (of Google) of dergelijke (programmeer-)libraries zijn te downloaden voor jouw relaiskaart.

Ik vraag me dus af of de titel van je vraag wel aansluit bij het apparaat dat je gekocht hebt: com poort bewerken
Ga in ieder geval eens in Apparaatbeheer kijken of je onder "Poorten (COM en LPT)" wel COMpoorten hebt. Indien niet, dan gaat de code die edmoor gelinkt heeft niet werken (tenminste: niet zonder ingrijpende aanpassingen, want dat moet met USB poorten gecommuniceerd worden, niet met COMpoorten). Als voorbeeld van een apparaat dat zich wél meldt als COMpoort: Prolific USB-to-Serial kabel die ik, niet geheel toevallig, bezit, maar dan van een ander merk (ICIDU, helaas failliet heb ik begrepen).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de kaart gekocht om dat deze beschikbaar is voor usb
hij meld zich ook aan
bij aparatenbeheer staat hij als com5
 

Bijlagen

  • usbpoort.JPG
    usbpoort.JPG
    12,4 KB · Weergaven: 57
Wacht even: Het apparaat dat je laat zien in de schermafdruk is er zo een zoals ik heb. Hoe komt die bij Poorten te staan? Heb je echt zo'n kabel?
Want een relaiskaart is heel wat anders dan een USB-naar-Serieel kabel.

Zie verder dat in Apparaatbeheer er een uitroepteken bij staat, oftewel: Hij start niet. Dat is doorgaans een driverprobleem. Heb je inderdaad een USB-naar-Serieel kabel van Prolific/Icidu/Velleman/Sweex/etc. én aangesloten aan je pc, dan kan ik je evt. wel gidsen naar drivers als je vermeldt welke versie Windows je hebt en of die 32-bits of 64-bits is.

Toevoeging: Er zijn 'genepte' Prolific chips in omloop bij sommige leveranciers (*) (Velleman komt bij me op) die zich voordoen als Prolific chips, maar problemen geven bij het starten ervan (dus dat uitroepteken tonen in Apparaatbeheer).
De Prolific drivers werken dan ook niet op die 'genepte' chips en ook niet de drivers die via Microsoft beschikbaar zijn. Stel dat jouw apparaat/kabel wél een echte Prolific chip betreft, dan zou het genoeg moeten zijn om erop te dubbelklikken in Apparaatbeheer, tabblad Stuurprogramma te klikken en te klikken op "Stuurprogramma bijwerken" en dan automatisch "op Internet" (dus bij Microsoft) een nieuwere driver op te halen. Overigens moet de Hardware ID dan wel USB\VID_067B&PID_2303 of USB\VID_067B&PID_2304 zijn, want Prolific PL-2303HXA en PL-2303X chips worden niet (meer) ondersteund. Welke chip er in zit (hopelijk een echte Prolific chip en geen PL-2303HXA of PL-2303X) kun je m.b.v. PL2303_CheckChipVersion_v1006.zip achterhalen maar dan hij wel al werken.

Tijs.

(*) Prolific schrijft er zelf over, op deze driver download-pagina:
Warning Notice:
Please be warned that counterfeit (fake) PL-2303HX (Chip Rev A) USB to Serial Controller ICs using Prolific's trademark logo, brandname, and device drivers, were being sold in the China market. Counterfeit IC products show exactly the same outside chip markings but generally are of poor quality and causes Windows driver compatibility issues (Yellow Mark Error Code 10 in Device Manager). We issue this warning to all our customers and consumers to avoid confusion and false purchase.

Please be warned that selling counterfeit products are illegal and punishable by civil and criminal courts according to the trademark, copyright, and intellectual properties laws and regulations. Prolific will take proper and severe actions to cease and confiscate these counterfeit products. Prolific also prohibits the distribution of any PL-2303 drivers (including download links) without written permission from Prolific.

Prolific advices end-users to only purchase vendor branded cable products with company name contact information for service and support. Prolific does not sell cables with Prolific brand and packaging. In case you suspect a counterfeit chip inside, you may also contact Prolific to provide the vendor information.
 
Laatst bewerkt:
Dubbelklik in Apparaatbeheer eens op dat apparaat onder "Poorten (COM & LPT)", ga naar tabblad Details, kies Hardware IDs in het keuzemenu en kopieer de bovenste teruggemelde regel. Plak die in je volgende posting, zodat we (hopelijk) kunnen uitzoeken wat voor apparaat het is en wie de (originele) fabrikant ervan is.

Lees overigens ook mijn vorige posting nog even door, want die heb ik ondertussen nog uitgebreid.

Tijs.
 
Je kunt of op de gelinkt driver-pagina kijken of het volgende citaat uit mijn vorige posting gebruiken:
Stel dat jouw apparaat/kabel wél een echte Prolific chip betreft, dan zou het genoeg moeten zijn om erop te dubbelklikken in Apparaatbeheer, tabblad Stuurprogramma te klikken en te klikken op "Stuurprogramma bijwerken" en dan automatisch "op Internet" (dus bij Microsoft) een nieuwere driver op te halen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan