Router functioneert niet goed met Stroomnet netwerkadapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phil3p

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2017
Berichten
4
Beste allen,

Recentelijk probeer ik op een plek in het huis waar ik geen wifi heb met een kabel en een stroomnet netwerkadapter alsnog internet te krijgen in het huis. Echter kan hij elke keer als ik mijn computer aansluit op deze adapter geen ip-adres krijgen van de router. Andere apparaten op hetzelfde netwerk werken nog wel, totdat je ze opnieuw verbindt: dan krijgen ze ook geen geldig ip-adres.
Ik heb gekeken naar de instellingen en verbonden apparaten op de router met een laptop die al was verbonden met het netwerk toen ik mijn computer aansloot op de adapter (deze had dus nog wel internet). De instellingen lieten geen nieuwe apparaten zien en er was niets verbonden met ethernet-port nummer 1 (waarop de adapter is aangesloten). Het huisje op de stroomnet netwerkadapter werd oranje na een tijdje.
Als ik de router reset na het aansluiten van mijn computer op de netwerkadapter blijft het probleem bestaan. Als ik de verbinding met de computer via de stroomnet netwerkadapter loskoppel blijft het probleem bestaan. Pas als ik de kabel loskoppel en vervolgens de router reset is het probleem verholpen en hebben de overige apparaten weer internet.
Ik heb het al met andere apparaten geprobeerd, de router/modem en de netwerkadapters tig keer gereset, maar het probleem blijft bestaan.

Ik ga er vanuit dat het een probleem is met de ip-configuratie, maar ik kan er niet achterkomen hoe het verholpen kan worden. Het probleem is pas ontstaan toen ik software voor de verbinding had gedownload om het sneller te maken. Het probleem is echter gebleven toen ik windows 10 had geinstalleerd.

De computer draait op Windows 10 maar had het zelfde probleem op Windows 8. Mijn laptop draait Ubuntu 12.04 LTS.

Stroomnet netwerkadapter:
KPN MT:2360

Router:
Ziggo Connect Box
Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 4.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-4.50.18.23-4-GA-NOSH
MAC-adres : 54:67:51:F3:A6:91
Serienummer modem : DDAP62220C10
Beschikbaarheid : 0day(s)0h:6m:38s
Netwerk toegang : Toegang tot internet

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.
 
a. Ik kan helemaal niets met deze vermelding:
"Het probleem is pas ontstaan toen ik software voor de verbinding had gedownload om het sneller te maken. Het probleem is echter gebleven toen ik windows 10 had geinstalleerd."
Leg duidelijk uit wat je hiermee bedoelt. Een driver/stuurprogramma voor de bedrade verbinding of Een driver/stuurprogramma voor de draadloze verbinding? En had de pc/laptop daarvoor wel via de Stroomnet adapter werkend Internet?

b. Ook krijg ik niet duidelijk hoe die laptop in het volgende verhaal verbonden was met de Connect Box: Via LAN aansluiting 2, 3 of 4 (bedraad dus)? Of draadloos?
"Ik heb gekeken naar de instellingen en verbonden apparaten op de router met een laptop die al was verbonden met het netwerk toen ik mijn computer aansloot op de adapter (deze had dus nog wel internet)."

c. Wat is er allemaal aangesloten op de Connect box als het werkt. Ik vraag dit omdat de Connect box ook in briding modus gezet kan worden (zie deze link) en het heeft nogal impact als dat inderdaad gebeurd is.

d. Stel dat een apparaat (laptop of pc) nu draadloos of bedraad is verbonden met de Connect Box en die heeft Internet, heeft dat apparaat dan een IPv4 ip-adres in de 192.168.178.x reeks? [Windows-toets]+R toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

e. Heb je de Stroomnet adapters wel aangesloten conform deze handleiding, dus rechtstreeks in een stroompunt, niet via een stekkerdoos, evt. stroompunten ernaast leeggelaten etc.?

f. Vlgs. deze link zijn er 2 types Stroomnet sets die KPN levert:
1 type voor iptv
1 type voor Internet
Zie ook dat die sets verschillend zijn ingericht: "voor internet en iptv (welke twee gescheiden netwerken zijn)." én dat je (zoals KPN ze uitlevert) er niets op kunt instellen.
Ik vind het allemaal leuk bedacht dat je probeert KPN hardware te mixen met een Ziggo abonnement, maar blijkbaar is het uiterst van belang te weten welk type set KPN Stroomnet adapters je hebt (de iptv versie is niet geschikt, tenzij je de Devolo software er weer op kunt zetten, mogelijk geldt hetzelfde voor de Internet versie).

We horen het wel. Graag puntsgewijs reageren, zodat we alle relevante informatie in 1x hebben.
Alvast, mocht het nodig zijn, staat hier (o.a.) de Devolo firmware voor de Devolo dLAN 200 AV(plus) ("firmware dLAN® 200 AV 4.4.0.5") en hier de Devolo handleiding (in het Engels), mogelijk is de NL-versie van de handleiding deze


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Phil3p

Even een vraagje tussendoor hoelang heb je de connect box van Ziggo al?
 
Dank voor je snelle reactie.

a. Ik was hier een beetje onduidelijk omdat ik niet goed meer terug kon vinden wat ik nou precies had veranderd. Volgens mij was de software van https://www.kpn.com/faq/16214 die ik had gedownload. Dit had ik gedaan omdat de verbinding soms niet werkte of erg langzaam was. Daarvoor had ik inderdaad wel internet, maar deze werkte vaak niet of was erg langzaam (enkele mbit/s).

b. Ik heb op de Ziggo Connect Box 4 ethernetports. Port 1 gebruik voor de stroomnet netwerkadapters. Port 2 voor de extra router in een ander deel van het huis en port 4 voor mijn laptop. Ik had dus toen ik mijn computer aansloot op de stroomnet netwerkadapter, die aan de andere kant van het stroomnet verbonden was aan port 1 van de Connect Box, tegelijkertijd in port 4 mijn laptop aangesloten waar ik nog wel internet op had.

c. Hieronder een screenshot van de verbonden apparaten.
- Philip-Laptop is de Ubuntu 12.04 LTS laptop
- Extra is een tweede router die als verlengstuk werkt
- 6549516657746901786 weet ik eigenlijk niet wat het is
- android is mijn Galaxy Apha telefoon
- Chromecast is onze 2e generatie chromecast
Verbondenapparaten.jpg

d. Ja
ifconfig.jpg

e. Ja

f. Ik denk inderdaad dat hier het probleem ligt. Dat hij blokkeert toen ik er KPN software op heb gezet terwijl ik een Ziggo router gebruik. In eerste instantie dacht ik dat KPN slechts zijn logo op de apparaten had geplakt en dat ze verder hetzelfde zouden werken. Ik ga nu proberen de Devolo te installeren en dan zal ik doorgeven of dat gewerkt heeft.

Ik heb de Connect Box nu raam een jaar
 
De firmware van KPN en Devolo is wel op dezelfde versie gebaseerd, namelijk versie 4.4.0.5
Ik ben benieuwd of het je wel gaat lukken om die firmware op die KPN apparaten te krijgen, gegeven de problemen die je er (nu) mee hebt.

Gegeven je schermafdruk bij c. en d. geldt dat de Connect Box niet in bridging modus staat. Dat is dus je antwoord voor c. Dat komt goed uit, want anders (dus met de Connect Box wél in bridging modus) hadden stroomnet = dLAN = Powerline sets niet kunnen werken indien aangesloten aan de Connect Box.

Tijs.
 
Helaas lukt het mij niet de firmware op de adapters te krijgen. In Devolo Cockpit ziet alles er goed uit, maar als ik de firmware wil installeren op het apparaat zegt hij dat hij het apparaat niet herkent. Ik zal het nog even via mijn laptop proberen maar ik verwacht niet dat dat zal helpen.
Heb alles via Cockpit meerdere keren gereset en alle updates doorgevoerd maar dat mocht ook niet baten.

Cockpit.png

Firmware.png
 
Er staat in je tweede schermafdruk dat je het apparaat niet over het stroomnet kunt updaten. Daar heeft KPN iets over geschreven: Sluit 1 Draadloze Verbindingsadapter met een ethernetkabel aan op de computer of laptop.
Dus rechtstreeks een computer/laptop via een netwerkkabel aansluiten aan 1 van de Stroomnet adapters, niet via je router etc. Ik kan uit je vorige posting niet halen of je dat ook echt gedaan hebt?
Heb je dat gedaan, maar je kunt nog niet updaten, haal dan beide Stroomnet adapters uit het stopcontact, stop er 1 in terug, wacht tot die is opgestart en doe een netwerkkabel erin die je (ook) steekt in je computer/laptop. Update die eerste Stroomnet adapter vanaf je computer/laptop.
Is dat gelukt, dan die ene Stroomnet adapter eruit, en de andere in het stopcontact, wacht tot die is opgestart en doe een netwerkkabel erin die je (ook) steekt in je computer/laptop. Update die tweede Stroomnet adapter vanaf je computer/laptop.

Lukt het dan weer niet, dan houd het voor me op.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beide opties geprobeerd en beide werken niet. In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik betwijfel nog steeds of KPN de adapters zo zou hebben aangepast dat ze niet met Ziggo werken, maar ik weet op dit moment niet hoe ik anders de adapters zou kunnen updaten met Devolo firmware. Ik ga daarom maar naar een andere manier kijken om internet te krijgen in dit deel van het huis.
 
Mogelijk lukt het niet omdat beide (KPN en die van Devolo) firmwares grotendeels gelijk zijn, in ieder beiden op basis van firmware 4.4.0.5 zijn.

Je kunt nog 2 dingen proberen:
a. Via wat de handleiding in 4.3 schrijft nogmaals de Stroomnet apparaten met elkaar koppelen en kijken of het daarna (toch) werkt i.c.m. de Connect Box.
b. Kijken bij vrienden en kennissen of de set daar wel werkt.

Meer is er niet wat mij betreft.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan