• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een gedeelte van een tekst herkennen binnen een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aardbei1

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2017
Berichten
22
Beste gebruiker,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een gedeelte van een tekst binnen een cel te herkennen. Ter verheldering:
Ik heb in kolom I van mijn werkblad via (indirecte) verwijzingen de sectoren van verschillende bedrijven staan. Hierbij vallen er 16 sectoren te onderkennen.
Zo staan er bijvoorbeeld "Life sciences" en "Construction".

Ik wil graag een filter aanmaken zodat ik op bijv. "Life sciences" zoek, waaruit alle bedrijven die o.a. werkzaam zijn in Life sciences worden getoond.
Is het mogelijk zo'n filter aan te maken?

Ik heb zelf al geprobeerd om extra kolommen met een vinklijst aan te maken, met een ALS functie die bij de x''jes de sector desbetreffende sector invult: ALS(J805="x";"Life Sciences ";" ") en vervolgens met =TEKST.SAMENVOEGEN(H805;H806;H807;H808) samen te voegen in 1 cel, maar dit verhelpt het probleem nog niet en zorgt voor velen extra (verborgen) kolommen.

Ik hoor graag je gedachten.
 
En ik zie graag een voorbeeldbestandje :), al denk ik dat je met een autofilter een heel eind komt.
 
Dag SjonR,

Hierbij het voorbeeldbestand.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1.xlsx
    14,8 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Mag het ook één bedrijvenlijst worden waarin "x"-jes gezet kunnen worden?

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1 (AC).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 45
Beste AlexCel,

Dat ziet er al goed uit. Ik kan de lijst die je hebt opgesteld als hulptabblad opstellen om dit resultaat te bewerkstelligen.
Is het mogelijk om naast de sector, ook de prijzen mee te nemen in in de lijst van blad 1?

Zie bijlage voor de toelichting.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1 Versie 2.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 42
Het kan wel, de formule wordt er niet simpeler van. Zie bijlage.

Daarin ook een alternatieve opzet (gele tab) van de tabel waarbij d.m.v. filtering zonder formules de gewenste lijst wordt gekregen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1 Versie 2 (AC).xlsx
    14,8 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Allereerst hartelijk dank voor het meedenken en de formules. Dit waardeer ik ten zeerste.

Betreffende de tweede optie:
Deze optie had ik zelf ook overwogen, echter wordt de lijst gecompliceerd doordat er +-500 bedrijven zijn die in sommige gevallen in meerdere sectoren werkzaam zijn.
Vandaar dat ik terugkom op mijn eerste vraag: is het mogelijk een deel van de tekst te herkennen binnen een cel? Zo kan ik het probleem efficiënt oplossen.
In de bijlage de toelichting.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1 Versie 3.xlsx
    18 KB · Weergaven: 50
Een lange lijst is voor Excel geen probleem. Het maakt het zoeken echt stukken gemakkelijker en sneller.

PS in je oorspronkelijke bestand had je per bedrijf een tab, d.w.z. 500 tabs in je echte bestand?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eens moet kijken naar de functie VIND.ALLES()
 
Maak gebruik van het geavanceerde filter.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1 Versie 3.xlsb
    16,5 KB · Weergaven: 40
Een lange lijst is voor Excel geen probleem. Het maakt het zoeken echt stukken gemakkelijker en sneller.

PS in je oorspronkelijke bestand had je per bedrijf een tab, d.w.z. 500 tabs in je echte bestand?

Dit klopt, ik heb een allerlei gegevens van bedrijven, waarbij ik elk bedrijf in een apart tabblad heb opgenomen.
Net zoals dit in het originele bestand was opgebouwd.

Is dit problematisch?
 
Laatst bewerkt:
Maak gebruik van het geavanceerde filter.

Is het mogelijk om met het geavanceerde filter meerdere selectiecriteria op te nemen?
Bijvoorbeeld sector met "life science" en prijzen van "0-500". Dit is meer tot nu toe nog niet gelukt.
 
Hartelijk dank voor de informatie en het meedenken.
Het is gelukt!
 
Ik loop toch nog tegen een probleem aan.

Ik heb een macro gemaakt die op basis van de sector, de prijs vanaf en de prijs tot een overzicht maakt van de bedrijven die hieraan voldoen.
Dit gebeurt op basis van een geavanceerd filter. Ik wil echter ook bedrijf 5 met prijs "Onbekend" (zie voorbeeldbestand) laten zien.

Hoe richt ik het geavanceerde filter in zodat de bedrijven in de sector Life science met een prijs van 20 en de prijzen die "Onbekend" zijn worden weergeven?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Geavanceerd filter.xlsm
    20 KB · Weergaven: 35
De macro heb ik iets dynamischer gemaakt.

Code:
Sub Uitvoeren()
  Sheets("Totale data").Cells(1).CurrentRegion.AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("G3").CurrentRegion, Range("B13:E13")
End Sub

Met het geavanceerde filter moet je een beetje spelen om te begrijpen hoe de EN, OF, EN/EN, OF/OF, EN/OF, etc werken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Geavanceerd filter.xlsb
    19,7 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Terugkoppeling wordt ook altijd gewaardeerd.:thumb: Succes met het uitvogelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan