Foto's in verkeerde volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.413
Hallo,
Ik heb zo'n 200 oude foto's waar ik een CD van wil maken.
Nu heb ik alle foto's een nieuwe nummering gegeven en staan nu in volgorde.
oude fotos (1).jpg etc.
Maar als ik deze CD in de cd-speler doe, dan is de volgorde:1-10-100-102 etc.
Dus klopt de volgorde niet.
Hoe kan dat en hoe krijg ik de goede volgorde?
Groet,
Martin
 
De bestandsnamen met voorloopnullen maken, zodat oude fotos (1).jpg wordt: oude fotos (001).jpg, dat oude fotos (21).jpg wordt: oude fotos (021).jpg en dat oude fotos (145).jpg gewoon oude fotos (145).jpg blijft.
Ik neem dan aan dat de cd-speler de 0 'lager' zet dan 1, dus (met de nieuwe nummering) het zo afspeelt: oude fotos (001).jpg, daarna oude fotos (021).jpg en daarna oude fotos (145).jpg. Doet hij dat niet, dan wordt het een uitdaging.

Kan (bijv.) met Bulk Rename worden geregeld.

Tijs.
 
Hallo Tijs.

Als ik via mijn Windows 10 NAAM WIJZIGEN doe, dan geek ik een nieuwe naam en en dan op ENTER. Dan krijgen alle foto's een nieuwe naam met () 1 opvolgend tot de laatste foto.
Ik zie dan ook in de Verkenner deze foto's in deze volgorde staan. Dan ga ik er een CD van branden en ja hoor....1-10-100-101 etc.
Ik heb BULK Rename bekeken, maar daar snap ik niets van. Moet toch gewoon in het systeem kunnen?
 
Via de verkenner kun je 2x LANGZAAM op de naam van het file klikken en dan kun je de naam veranderen van het betreffend file, met voorloopnullen zoals dnties aangaf.
Ook op de door jou beschreven manier kun je slechts één naam per keer veranderen.
Bulk rename is niet zo moeilijk en kun je veel in een keer een andere naam geven. Voordat je bevestigt zie je wat het gaat worden. Ik zou zeggen even er mee klungelen.
Links de files selecteren die je veranderen wilt. In de vakken er onder aangeven wat je wilt en je ziet direct wat het gaat worden. Pas als je rechts op de knop klikt wordt het pas definitief.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze een andere naam gegeven (zie bijlage). Meer kan ik er niet aan doen, maar toch branden op een CD een ander resultaat!Knipsel.PNG
 
Ik ben er even 10 min mee bezig geweest en heb je wat screenshots gemaakt.
Het installeren van de laatste nieuwe versie zal hopelijk geen probleem zijn (geweest)
bulk 1.JPG
Even wat bestandjes aangemaakt.
Deze nu selecteren:
bulk 2.JPG
Bij Add (7) heb ik aangegeven dat ik een 0 wil invoegen. Teller laten oplopen (pijltjes) en je ziet de 0 verschuiven.
Daarna op de rename knop gedrukt.

Nu alleen de bestanden selecteren die nog een nul extra nodig hebben:
bulk 3.JPG
en weer rename drukken.

tot slot nog een bewerking om kopie weg te krijgen, alleen om te laten zien wat allemaal kan:
bulk 4.JPG
Dus nu Replace (3) genomen en alles geselecteerd. Als er geen kopie in de naam staat gebeurt er ook niets.
Daarna zou ik de streepjes - nog kunnen weghalen etc.

Je ziet fluitje van een cent.

Ik hoop dat je hiermee verder komt.
 
Dit kan slimmer. Dus (als voorbeeld) met bestanden oude fotos (1).jpg, oude fotos (2).jpg, oude fotos (3).jpg ... oude fotos (21).jpg, oude fotos (22).jpg ... oude fotos (144).jpg, oude fotos (145).jpg
Eerste wat je doet is de fotobestanden in het bovenste venster slepen.
Dan kies je (eenmalig, want wordt onthouden): Display Options -> Sorting -> Logical sorting
Dan klik je zo vaak op de Name kolomtitel totdat de naamvolgorde oplopend is.
Doe Ctrl+A van "Select All". Staan er ook mappen, die dan even via Ctrl+<klik met muis> deselecteren, zodat uiteindelijk alleen de afbeelding-bestanden zijn geselecteerd.

Dan heb je meerdere opties, even de makkelijkste:
In Numbering (10) kies je: Mode: prefix, Pad: 3, Sep: <spatie intypen>
[de rest gewoon op de standaard waardes laten.]
Kies je nu Rename, dan komt er overal een nieuw volgnummer van 3 posities vóór te staan en een spatie.
Dus
001 oude fotos (1).jpg
002 oude fotos (2).jpg
...
021 oude fotos (21).jpg
022 oude fotos (22).jpg
...
144 oude fotos (144).jpg
145 oude fotos (145).jpg

Dit zou die cd-speler al goed afspelen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Alweer wat geleerd! Er zijn zoveel manieren om je doel te bereiken. Alleen deze voorgestelde is het snelste.
Overigens had ik wel nog willen vermelden dat de nummering aan het begin van de regel beter werkt, maar dat heeft dnties al gedaan.
 
@kostenzer: De mooiste optie is met Regular Expressions, maar dan moet je het 2x uitvoeren, namelijk 1x om bestanden met 1 volgnummerpositie, zoals oude fotos (1).jpg, en 1x om bestanden met 2 volgnummerposities, zoals oude fotos (21).jpg, te behandelen. Dit kan namelijk (zover ik kan zien) niet in 1 actie.

De regular expressie zet dan in de eerste uitvoering 00 vóór het volgnummer van alle bestanden die genummerd zijn van 1 t/m 9, zodat het wordt: oude fotos (001).jpg
En in de tweede (gewijzigde!) uitvoering 0 vóór het volgnummer van alle bestanden die genummerd zijn van 10 t/m 99, zodat het wordt: oude fotos (021).jpg
[De bestanden met volgnummers boven de 100 hoeven niet hernoemd te worden, dus vandaar maar 2x uitvoeren, niet 3x.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mannen, het is gelukt. Bedankt voor alle moeite en suggesties. Met Bulk Rename en de uitleg prima gelukt.
Nogmaals bedankt.
Groet,
Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan