• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

percentages weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tony vdw

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Berichten
39
beste,
Ik heb een heel complexe vraag denk ik. Ik ben werknemer van een bedrijf bestaande uit 10 filialen. We werken met leveranciers die een factuur doorrekenen aan ieder filiaal en dit aan de hand van verdeelsleutels. Deze verdeelsleutels zijn een percentage van de totale omzet. M.a.w. de 10 filialen hebben een omzet die ze aan me geven, ik tel deze allemaal op om de totale omzet te weten. Ik moet vervolgens de verdeelsleutels doorgeven aan de leverancier. Percentages berekenen is gemakkelijk, maar ik mag enkel de verdeelsleutels overmaken aan de leverancier onder de vorm van vast bedrag met 2 decimalen, dus de formule mag niet doorgeven worden. Ik heb al geprobeerd met de functies afronden en geheel maar ik krijg het niet goed: dee som van de percentages is 100, maar wanneer ik de cijfers met 2 decimalen overtik, kan ik een getal uitkomen dat de 100 benadert. Mocht ik mijn berekend blad doorsturen zou er geen probleem zijn, maar dit mag is niet de bedoeling. Ik heb een verschil van 0,01. Kolom D wordt verstuurd aan de leverancier en moet gelijk zijn aan kolom C die een berekende kolom is. Kan iemand helpen?
Dank TonyBekijk bijlage 304501
 

Bijlagen

  • verdeelsleutel.xls
    13,5 KB · Weergaven: 25
Heb 2 oplossingen voor u.
Maar copy - pasteValues lukt toch ook.
 

Bijlagen

  • verdeelsleutel.xlsb
    14,6 KB · Weergaven: 39
Dank je voor je oplossing, maar de gegevens in kolom D worden overgetikt met 2 decimalen en ik bekom 100,01. Dit overtikken is misschien vreemd, maar het is een vaststaand gegeven. Ik wil bekomen dat kolom D slechts 2 decimalen telt en dat het derde decimaal 0 is bvb 9,750. De optelsom moet 100 zijn
 
Wat een onzin boekhouding. Heeft er niemand wat beters te doen bij jullie? Een manager die zegt het moet onder de streep kloppen tot de laatste duizend cent?
 
Laatst bewerkt:
Als je gaat afronden. ontkom je er niet aan dat je ergens moet plussen of minnen in de verdeling. afronden lijdt altijd tot "onnauwkeurigheid" heeeel soms heb je geluk en middelen de afrondingen exact uit. maar 999 van de 1000 keer blijft er + of - 1 of 2 over.
Het is logisch dat de leverancier een lijstje moet hebben dat exact op 100 uitkomt omdat hij anders niet 100% van zijn kosten kwijt raakt of teveel doorbelast.
maar het moet geen enkel probleem zijn om intern 1 van de percentages met 1/100 procent op te hogen of te verlagen om exact op 100 uit te komen. dat heeft alleen effect op de interne verdeling en niet op de totale kosten die de leverancier rekent.
en als afronding op 2 decimalen toch op "principiële bezwaren" stuit moet je naar 3 of 4 decimalen om het effect in euro's te verkleinen.

kleine rekenoefening van de effecten.
bij 2 decimalen heb je nu 0,01% en dat is 100 euro op 1 miljoen.
bij 3 decimalen kom je op 0,002% en dat is dan nog maar 20 euro op 1 miljoen
bij 4 decimalen kom je op -0,0001% dat is dan nog maar -1 euro op 1 miljoen

Pas op dat je inderdaad als boekhouder niet verstrikt raakt in dit soort micro management. voor je het weet kost het meer aan personeelslast om tot de perfecte methode te komen als het bedrag van (foute) afronding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan