• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zal de juiste uitkomst van de som zijn. Die kan je dan afronden met de functie AFRONDEN.BENEDEN
 
Dit is een mooi deel van de oplossing, maar ik wil bekomen dat de werkelijke som 100,00; in het bereik d2:d11 moet ik iets zien te vinden dat 100,00 genereert en niet 100,01

mvg, Tony
 
Dus je wil dat Excel een foute optelling van de cellen terug geeft?
 
Ik weet niet wat jij met die 100,01 hebt het lijkt een fetisj.

Maar in mijn bestand heb ik dat probleem niet.
 

Bijlagen

  • verdeelsleutel (cobbe).xlsb
    15,3 KB · Weergaven: 39
neen, dit wil ik niet. Ik heb percentages berekend en deze worden als waarden afgerond op 2 decimalen doorgestuurd naar de leverancier. Door deze verrichting kom ik niet meer aan 100,00 maar aan 100,01.
 
Je wil absoluut een echt resultaat maar om dat te bereiken gebruik je AFRONDEN.
Wat denk je?????
 
dag Cobbe,
Ik wil hebben dat er slechts 2 decimalen zijn in kolom D (en wanneer er 3 of meerdere decimalen zichtbaar zijn deze 0 zijn, bvb 9,7500). Maar de som moet 100,00 zijn. Manueel aanpassen is een optie, maar niet wenselijk. Het einddoel is dat de leverancier bvb 10.000 aanrekent en dat hij deze ontvangt. Als ik de waarden van kolom C kopieer en afrond tot 2 decimalen, ontvangt hij 10.001. Ik besef dat het vergezocht is, maar dit is een gegeven waarvoor ik geen oplossing vind.
 
Wat te denken van wegmoffelen?
In het voorbeeld wordt het verschil weggemoffeld bij filiaal 3; die met de grootste omzet.
 

Bijlagen

  • verdeelsleutel.xls
    27,5 KB · Weergaven: 41
Cijfers manipuleren?? Fraai.
 
Ieder zichzelf respecterend bedrijf gebruikt tegenwoordig sjoemelsoftware Cobbe. Een sjoemelformule is wel het minste :D
 
Och ja het is u en hem vergeven.
 
Probeer het eens op deze manier
 

Bijlagen

  • Copy of verdeelsleutel.xls
    27,5 KB · Weergaven: 35
Het einddoel is dat de leverancier bvb 10.000 aanrekent en dat hij deze ontvangt. Als ik de waarden van kolom C kopieer en afrond tot 2 decimalen, ontvangt hij 10.001.

Hoe zou een supermarkt met afrondingen omgaan.
Hier zal de kassa ook niet op de cent af nauwkeurig zijn.
De een betaald contant, dat wordt dan afgerond.
Een ander pint en wordt dus niet afgerond.
Niemand doet daar moeilijk om

Zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • contant vs pin betaling.xlsm
    9,7 KB · Weergaven: 41
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan