keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

HankMegens

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2015
Berichten
86
Goedemorgen,

Momenteel ben ik bezig om een database toepassing te vervolteren.
Ik heb deze niet vanaf het begin opgebouwd en loop daarom wel eens tegen probleempjes op.

In de betreffende database, worden recreanten aan een perceel gekoppeld om daar facturen mee te kunnen maken.

In de database is in de tabel recreanten een koppeling met de tabel percelen.
Dit is echter door de originele ontwerper gedaan middels een keuzelijst met invoervak, waardoor ik elders in de database tegen het probleem aan loop dat ik niet het perceelnummer retour krijs, maar het perceel ID.

Ik wil dit in de tabel niet aanpassen om te voorkomen dat er elders in de database problemen gaan ontstaan in het gedeelte dat nu al wel werkt.

Nu probeer ik dit te omzeilen door een query te gebruiken om via het perceelID het perceelnummer toch te kunnen gebruiken.

Dit gaat echter mis en ik krijg desondanks het perceelID retour ipv het perceelnummer.

Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?


Hank
 
Ik snap je vraag niet. En dat komt dan vooral door de verwarring die je creëert door te praten over Perceelnummers en PerceelID's. Mij lijkt het logisch dat je op een recreatiepark (daar heb je het over neem ik aan) percelen hebt die allemaal een uniek nummer hebben. Hoe weet je anders, als iemand je een perceelnummer doorgeeft, op welk perceel je moet zijn? Dus perceelnummers zijn uniek. Als je voor elk perceel een uniek perceelnummer hebt, waarom zou je dan ook nog eens een PerceelID maken? Die zijn dan van het type Autonummer (neem ik voor het gemak even aan) en zijn daarmee óók uniek. Je hebt dus twee waarden die allebei uniek zijn, en die je allebei kunt gebruiken om een perceel te definiëren. Gooi er één weg en gebruik de andere.
 
Octafish,

sorry voor de late reactie, maar ik ben nogal een poosje ziek geweest.

Het is misschien niet erg duidelijk wat ik vertelde, maar ik zal het proberen te verduidelijken. (zoals eerder gezegd, ik heb de opzet van deze database niet gemaakt, dus roei ik met de riemen die ik heb)

De percelen en recreanten staan beide in een aparte tabel.
Omdat de percelen al een nummer hadden, hebben deze in de tabel percelen dus ook een percID gekregen, welke niet gelijk is aan het perceelnummer (niet mijn idee, maar zoals eerder al vermeld, niet mijn opzet van de database)

Je idee om het autonummer veld weg te gooien heb ik overwogen, echter ben ik bang dat dit in de rest van d database problemen kan gaan geven. En het is niet de bedoeling om de gehele database opnieuw te maken en te programmeren, daar hij al bijna klaar is.


Hank
 
Kan ook zijn dat er bijkomende problemen ontstaan in zijn tabel met bv historiek als zelfde percelen veranderen van eigenaar; dan is het behouden van een autonummering perceelID wel interessant en kan het perceelnummer meerdere keren voorkomen in zijn tabel toebehorende aan verschillende eigenaars doorheen de tijd. Zonder je DB te zien is het natuurlijk moeilijk om te zien waar en in welke het fout loopt in de keuzelijsten; waarschijnlijk zijn er gewoon een paar kolommen omgewisseld?
 
Laatst bewerkt:
Hoe dan ook: als zowel perceelnummer als perceelID uniek zijn, is er helemaal niks aan de hand. Dan vervang je in de keuzelijst de velden. Anders wordt het als er koppelingen zijn op basis van het ID veld, wat ik eerlijk gezegd wel verwacht omdat er gekoppeld moet worden op sleutelvelden. Een voorbeeldje maakt het natuurlijk veel duidelijker voor ons.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan