rapport: bepaalde velden enkel tonen bij yes (yes/no Boolean)

Status
Niet open voor verdere reacties.

conehead

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2015
Berichten
22
Hallo,

Ik heb een rapport gemaakt (soort label) waarop ik bepaalde velden toon vanuit een query, in die velden zitten enkele yes/no waarden. Dit werkt naar behoren maar ook al staat er een no waarde (dus geen vinkje) wordt de waarde getoond in het rapport.

Mijn vraag:

Is het mogelijk enkel de yes waarden in het rapport te tonen en hoe pas ik dit dan best aan ?

Op het forum heb ik niet onmiddellijk iets kunnen vinden

Alvast bedankt
 
Mag het nog vager?

Natuurlijk kan je alles filteren. Hoe ziet de query eruit? Plaats een relevant voorbeeldje.
 
Natuurlijk kan je alles filteren. Hoe ziet de query eruit? Plaats een relevant voorbeeldje.
@ VenA: Dit heeft niks met filteren te maken, en al helemaal niks met de query. Dat je het vaag vindt, komt waarschijnlijk omdat je Access niet zo goed kent :).

@TS: je wilt waarschijnlijk velden verbergen die leeg zijn. In dit geval gaat het dan vermoedelijk om Ja/Nee velden, die als ze zijn aangevinkt de waarde TRUE (eigenlijk: -1) hebben of FALSE (de waarde 0). Je kunt ze met Voorwaardelijke opmaak wel onzichtbaar maken, maar ik vermoed dat je daar niks mee op schiet, want de ruimte op het rapport wordt nog steeds gevuld. Je krijgt dan rare gaten, en dat is (in mijn ogen) nog veel lelijker dan dat je ziet dat iets niet is geselecteerd is. Bij een tekstveld heb je nog de mogelijkheid om het te verkleinen als het leeg is (met als resultaat dat de rest opschuift en je dus geen gaten hebt). Een Ja/Nee veld heeft dat niet. Je zou dus in de query de Ja/Nee velden kunnen ombouwen naar tekstvelden en die ofwel een waarde geven (Ja) ofwel leeg laten, en dan de tekstvelden in je rapport zetten.

Een alternatief kun je doen met programmeren, door de velden resp. stuk voor stuk uit te lezen bij het opmaken van het rapport, en op basis van de waarden dan de velden zichtbaar of onzichtbaar te maken. Maar dat is ongelooflijk meer werk.
 
Beste OctaFish, ik begrijp nu waarom deze sectie van het forum een totaal afstervend gedeelte is. Wat een arrogantie als alwetende.

In dit geval gaat het dan vermoedelijk om Ja/Nee velden
lijkt mij evident als het veld op TRUE/FALSE staat. En natuurlijk heeft het met filters te maken tenzij je er een andere 'zelf uitgevonden' benaming voor hebt. Bepaalde data wil ik zien en andere bepaalde data niet staat in de vraag. (-1 wel en 0 niet) Of het om een AND/AND, AND/OR, OR/OR gaat weet jij evenmin als ik.

Deze heb je blijkbaar gemist http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/921783-Linken-van-Referentieveld-in-Koptekst-van-vervolgbladen-in-Word

In deze sectie heb je blijkbaar ook het alleenrecht.
 
Beste OctaFish, ik begrijp nu waarom deze sectie van het forum een totaal afstervend gedeelte is. Wat een arrogantie als alwetende.
Jij noemt het arrogantie, ik denk: lees de vraag even goed voordat je een antwoord geeft. TS geeft nergens aan dat hij/zij de query wil filteren, alleen maar dat hij/zij de Ja/nee velden niet wil zien op het rapport. Dat heeft niks met filteren te maken, omdat je die velden wel op je rapport moet hebben staan, ongeacht de waarden. En dan zie je dus altijd.
Ik heb hier niet het alleenrecht, zoals je donders goed weet, en anderen geven ook regelmatig goede antwoorden. Zoals het hoort. Maar als iemand een verkeerd antwoord geeft, dan vind ik wel dat ik dat mag verbeteren.
 
Hallo,

Ocatfish heeft de vraag toch goed begrepen en een voorbeeld tonen had volgens mij ook niet veel zin .... Mijn vraag is bij deze beantwoord en ik vreesde er al een beetje voor dat het enkel via programmering mogelijk was en daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten ....

Heb hier nog een ander probleempje waar ik wel een voorbeeld van kan tonen maar zal voor een ander onderwerp zijn.

Alvast bedankt
 
Zoals ik al aangaf, zou je nog kunnen proberen de Ja/Nee velden om te zetten naar een tekstveld. De waarde "Ja" vervangt dan TRUE en "" vervangt dan FALSE. Omdat Nee dan leeg is, kun je het tekstveld laten verkleinen op het rapport, en dan zie je het dus niet meer terug. Ik heb daar geen voorbeeld van liggen, al was het maar omdat ik zelden rapporten maak, dus voor dit geval, als je er niet uitkomt, zou een voorbeeldje wel degelijk handig zijn :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan