Slijdt een laptop sneller bij veelvuldig aan/uit zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Beste lezers,

De vraag staat eigenlijk al in de titel. Toch nog maar wat achtergrondinformatie. Familie van mij gebruikt een redelijk vlotte laptop alsof het een tablet is.
Dit houdt concreet het volgende in: aanzetten, iets doen (max 15-20 min.), uitzetten. Vervolgens herhaalt dit patroon zich een keer of drie, vier per dag. Mijn gevoel zegt dat dit niet echt gezond is voor de laptop.

De laptop is objectief gezien niet traag, maar 'voelt' traag. Hij wordt tijdens het gebruik niet erg zwaar belast. Dus geen Photoshop, Premiere o.i.d. Windows reageert op zich vlot, maar het laden van bepaalde softwareonderdelen (opstarten van programma's) duurt vrij lang. Kan ook komen doordat er nog een HDD in zit.

Mijn vraag is of en evt. hoe dit de levensduur/werking van een laptop beïnvloed.
Welke onderdelen zouden sneller kunnen slijten en merk je ook softwarematig nog iets van dit verschijnsel?

Groet,
Anton
 
Als er nog een normale 5400 Rpm HDD inzit is dat het onderdeel wat het meest te lijden heeft onder het veelvuldig aan / uit zetten.
De HDD bevat, naast een mogelijke dvdrom-drive, nl. als enige onderdeel in de laptop "bewegende delen" ( motor en lager ).
 
En natuurlijk de aan/uit knop om hem steeds aan te zetten......:p
 
En de accu.
 
Heel gezond is het niet je laptop twee of drie tal per dag aan en uit zetten en dit voor de harddisk, als je een SSD heb is dit geen probleem .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan