• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je de datum bij Jansen wijzigt in bv 4-4-2016 dan staat er in C2 toch 5-5-2017?
 
Ja dat klopt, maar dan moet eigenlijk in C2 ook 4-4-2016 staan.

Ik ben bang dat ik het dan niet helemaal duidelijk heb uitgelegd. Excuses.

Wanneer in cel B2 een datum staat, wil ik graag in cel C2 dezelfde datum ziens, mits deze datum ook op blad 2 te vinden is. Mocht deze datum niet op blad 2 te vinden zijn, dan zou ik graag de datum van blad 2 in cel C2 zien die het dichtst in de buurt komt van de datum in B2 op blad 1.

Stel dat ik in B2 de datum 25-3-2016 zet, dan zou ik graag in C2 de datum 4-4-2016 zien verschijnen. Stel dat ik de datum 1-1-2017 in B2 zet, dan zou ik graag in C2 de datum 5-5-2017 zien verschijnen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
 
Het is toch allemaal terug te vinden in de eerder gegeven antwoorden?

Wel even vertalen waarschijnlijk.
Code:
=IFERROR(SMALL(IF((Blad2!$A$2:$A$8=A2)*(Blad2!$B$2:$B$8>=B2);Blad2!$B$2:$B$8);1);MAX(IF(Blad2!$A$2:$A$8=A2;Blad2!$B$2:$B$8)))
 
Dankjewel voor de formule. Als dat zo is, mijn excuses. Ik had hier niet eerder om gevraagd, dus daar ging ik niet van uit.

Volgens mij gaat er alleen nog iets mis bij de formule. Als ik bij Jansen bijvoorbeeld de datum 3-2-2016 invoer, krijg ik bij C2 de datum 4-4-2016 te zien, terwijl dit 2-2-2016 moet zijn omdat 3-2-2016 hier veel dichter bij zit. Kun je dit verklaren en wellicht zelfs oplossen? Zou fantastisch zijn.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand4 verticaal zoeken.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 33
Is vast wel mogelijk. Elke keer de vraag wijzigen heeft weinig nut als je zelf niet weet wat je wilt en er niets van begrijpt. Dus is elke moeite van de helpers hier verspilde tijd.
 
Wanneer in cel B2 een datum staat, wil ik graag in cel C2 dezelfde datum ziens, mits deze datum ook op blad 2 te vinden is. Mocht deze datum niet op blad 2 te vinden zijn, dan zou ik graag de datum van blad 2 in cel C2 zien die het dichtst in de buurt komt van de datum in B2 op blad 1.

Ik heb de regel even rood gemaakt van #22. :thumb:
 
Is vast wel mogelijk. Elke keer de vraag wijzigen heeft weinig nut als je zelf niet weet wat je wilt en er niets van begrijpt. Dus is elke moeite van de helpers hier verspilde tijd.

Excuses hoor. Misschien was ik aan het begin niet duidelijk, maar ik heb de vraag echter geen een keer gewijzigd, zie ook de reactie van HSV. Hoe de formule in elkaar zit begrijp in inderdaad niet helemaal, alhoewel ik het wel geprobeerd heb. Dat is ook meteen de reden dat ik hulp vraag aan experts hier.
 
Lukt het hiermee?

Ligt al vanaf 17-8-2017 voor je klaar.
Code:
=INDEX(Blad2!B$1:B$8;MIN(ALS(GELIJK(MIN(ALS(Blad2!A$2:A$8=A2;ABS(B2-Blad2!$B$2:$B$8)));ABS(Blad2!B$2:B$8-B2));RIJ(Blad2!A$2:A$8))))

Matrixformule.
Ctrl+Shift+Enter bij het invoeren.
 
Ja hiermee lukt het! Ik had het inmiddels op een andere manier gedaan, maar met slechts één formule is véél beter. Heel erg bedankt :D :thumb:

Zou je misschien de formule kort voor mij kunnen uitleggen? Hoe heb je dit precies aangepakt?
 
Als je de Index functie doorhebt moet het geen probleem zijn?
Even kijken naar de MIN wat de rij wordt met de ƒx knop links van de formulebalk.

Of de evalueerknop gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan