Afbeeldingen worden weergegeven alsof ze bewerkt zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

kaatjev1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
3
De afbeeldingen op mijn laptop, ook op bijv. FB, worden ineens weergegeven alsof ze bewerkt zijn, met rare schaduwen enzo.
Het gebeurde zo ineens, zo van het ene moment op het andere.
Weet iemand hoe ik dit weer goed kan instellen?
 
Fijn dat je op het forum bent, In het stuurprogramma van de grafische kaart staat de kleurdiepte waarschijnlijk laag ingesteld. 24 bits kleuren wordt acceptabel maar bij foto's zijn overgangen gelijkmatig bij 32 bits.

Zie dit voorbeeld, de hals van de kat is een schaduw geworden bij 16 bit kleur diepte: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_quantization
 
Bedank Alfred,

Het gekke is dat het ineens ook weer goed is. Ik had hem gisteren opnieuw opgestart en dat maakte geen verschil en nu vanmorgen startte ik op en is het ineens weer goed. Ik ga eens zoeken naar m'n grafische kaart.
 
Als je gaat kijken, stekker er uit, dan kan je misschien even afstoffen en kijken of de ventilator op het kaartje rond draait.

Doordat drivers geladen moeten worden kan het systeem wel eens een keer onstabiel zijn. Selecteer gerust 16 bits kleuren en je ziet waarschijnlijk het zelfde effect. Fouten van de grafische kaart, terwijl er nog beeld is, gaan vaak gepaard met artefacten in beeld, zoals driehoek vormen.

Hebben jullie misschien de computer een keer niet helemaal laten opstarten of is er anders op dat moment of de keer daarvoor automatisch een update geïnstalleerd voor de grafische driver? Wanneer dat updaten niet is gelukt dan kan een driver wel eens opnieuw aangeboden worden. Mijn ervaring is: houden wat je hebt, wanneer het goed werkt. Microsoft denkt daar tegenwoordig anders over. Updates van drivers installeren kan je mogelijk zelf wel uitschakelen bij de instellingen.

Ga na of de voeding, in Watt, voldoet aan de eisen van de grafische kaart. Wanneer die onder de maat is dan zal de grafische kaart misschien in een andere modus komen want er is stroom voor nodig. Meestal betekent merkloos en 300 Watt al dat de voeding op den duur beter vervangen kan worden door een zwaardere en eentje met hoog rendement. Bij een simpele grafische kaart is 250 Watt ongeveer de benedengrens.

Ik hoop dat het beeld goed blijft en we horen er anders nog wel van. Wanneer vensters soepel schuiven en pagina's scrollen moeiteloos, dan is de driver in ieder geval goed. Soms willen ze moeite hebben met andere instellingen dan de precieze resolutie van de monitor en de hiervoor voorgeschreven verversing frequentie maar de frequentie wordt haast altijd automatisch gedetecteerd. Het kan geen kwaad om voor deze twee dingen toch nog even in het boekje te kijken. In de BIOS (Setup) is er de mogelijkheid om te kiezen tussen de grafische chipset van het moederbord (als die dat heeft) en de PCI slot grafische kaart. Misschien is het voor de computer gemakkelijker om deze instelling "Init first" goed te hebben staan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan