Windows 98 SE nederlandse USB driver?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je Astra32 geprobeerd om te zien of de fabrikant, model, type of chip wordt herkend.
 
Nee, maar dat geef ik weinig kans. De enige USB sticks die ik heb zijn generieke dingen die ik ooit gratis ergens bij heb gekregen. Staat niet echt een merk op of zo.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar dat geef ik weinig kans. De enige USB sticks die ik heb zijn generieke dingen die ik ooit gratis ergens bij heb gekregen. Staat niet echt een merk op of zo.
Het gaat niet om de USB stick maar om de USB chip in de computer. Astra herkent die mogelijk wel. Zo niet, dan geeft Astra wellicht de Vendor code (fabrikant) en device code (chip of type). Astra kan je downloaden en testen zonder het direct aan te schaffen. Met de vendor en device code kan je een stuk makkelijker googelen.

astra_usb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe doe ik dat dan?
Je moet de start menus opzoeken, dat kan ik me herinneren.
Daar staan de namen die je aan moet passen.
Wat ik me herinner is er een standaard menu en een gebruikers menu (of was dat pas bij XP?) . Igg zoek zoiets op, helaas geen 98SE ier... tis een tijdje terug...
Een aantal namen zullen in een dll zitten...
Probeer te vinden wel dll anders vervangen is, en als je een backup maakt van de windows map kun je de oude weer terug zetten.
Met die combi is dat ongeveer het maximale resultaat dat je halen kunt...
 
Je moet de start menus opzoeken, dat kan ik me herinneren.
Daar staan de namen die je aan moet passen.
Wat ik me herinner is er een standaard menu en een gebruikers menu (of was dat pas bij XP?) . Igg zoek zoiets op, helaas geen 98SE ier... tis een tijdje terug...
Een aantal namen zullen in een dll zitten...
Probeer te vinden wel dll anders vervangen is, en als je een backup maakt van de windows map kun je de oude weer terug zetten.
Met die combi is dat ongeveer het maximale resultaat dat je halen kunt...

Ja het start menu via de verkenner had ik ook gevonden, maar daar staat lang niet alles bij...

Maar hoe maak ik een backup van de Windows map? Ik kan geen USB dingen aansluiten, diskettes zijn te klein en heb ik nu niet, op CD dan?
 
Maar hoe maak ik een backup van de Windows map? Ik kan geen USB dingen aansluiten, diskettes zijn te klein en heb ik nu niet, op CD dan?
2 partities maken op je harddisk, eerste voor Windows en tweede voor backup
 
Klopt, alleen als je nog vrije ruimte hebt. Als je Windows C: alle ruimte hebt gegeven op je harddisk dan lukt het alleen door alles te verwijderen, dan 2 partities maken en dan Win98 opnieuw installeren.
 
Ok. Ja ik heb tot nu toe steeds gewoon 1 partitie gemaakt, maar de harde schijf is geloof ik 40 GB en zoveel ruimte heeft Windows 98 niet nodig. Dus zal ff proberen om twee partities te maken dan. Hoeveel ruimte denk je dat ik nodig heb voor de backup partitie?
 
Maak anders een temp map aan en kopieer e windows map daarheen. Is geen volledige backup maar er zit wel veel in.
Idem voor de gebruikers map.
 
RE: Hoeveel ruimte denk je dat ik nodig heb voor de backup partitie?
Ik zou er gewoon 2 x 20 GB van maken. Twee partities geeft veel voordelen.
 
Wordt de tekst in het Start menu eigenlijk niet gewoon bewaard in explorer.exe? Ik heb wat op internet gezocht en ontdekt dat als je de tekst "Start" op de Start knop wil veranderen in Windows 98, je explorer.exe moet aanpassen met een resource hacker tool. Dus zullen de vaste items van het Start menu (Programma's, Instellingen, etc) daar ook niet in bewaard worden?

De installer voor die USB driver heeft namelijk wel een explorer.exe erin zitten. Dus misschien als ik die terugzet met een backup na de installatie dat het dan werkt?
 
Neen, want je kunt handmatig gewoon een extra optie in het uitklap menu aanbrengen...
Sommige opties komen vanuit dll's. wat er precies allemaal uit explorer.exe komt weet ik niet, maar ik vermoed alle tekst die bij de Verkenner horen en dat is niet het Start menu....

Maar: die explorer.exe kun je dus handmatig voraaf backuppen en zet hem na de usb installatie weer terug, zo bedoelde ik dat eerder (kopie v/d Windows map maken, dan kun je daarvan terug zetten wat je wilt.).
gooi niks weg... maar verander alles wat je vervangr in .bak dus explorer.exe owordt explorer.exe .bak. dan kun je altijd terug...
 
Mijn God, wat een gedoe zeg. Maar het is me eindelijk gelukt.

De items in het Start menu bevinden zich dus wel degelijk in explorer.exe. Heb explorer.exe geopend met Resource Hacker, en tot mijn verbazing is het geen eens een heel groot bestand. Had al vrij snel het gedeelte gevonden waar de Start menu items zich bevonden.

TAHJkK0.png

Dus na het installeren van de USB driver heb ik via DOS modus explorer.exe weer vervangen met de back up die ik gemaakt had. Toen was de tekst weer nederlands.

Ondertussen was ik er trouwens ook achter gekomen dat "Systeem" in het Configuratiescherm veranderd was naar engels. Na wat gegoogled te hebben kwam ik te weten dat "Systeem" wordt gerund door een bestandje dat heet "sysdm.cpl". Dus ik met Winzip in de driver kijken, en ja hoor! Stond een "sysdm.cpl" tussen. Dus weer in DOS modus gegaan en ook dat bestandje vervangen met de backup. En ook dat veranderde terug naar nederlands.

Gek genoeg schijnt het allemaal nog te werken ook. Mijn Windows 98 is weer volledig nederlands en mijn USB stick werkt gewoon nog steeds. Waarom doen mensen die drivers maken bestandjes erbij die helemaal niet nodig zijn?

Maarja, het werkt, dank voor al jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:
Chapeau... :cool:

In explorer.exe exe staan de basis namen (alleen, dus daarom "moest" je de explorer.exe vanuit de voorgestelde backup weer terugzetten...dat was mijn vermoeden, en jij hebt nu laten zien dat het klopt.
sysdm.cpl" cpl = control panel....
Mooi resultaat, mag je zelf trots op zijn!:thumb:

PS: "Gek genoeg schijnt het allemaal nog te werken ook...."...
Ja: waarom.. wel....in 98SE is het allemaal nog los opgebouwd. Ik vrees dat met de huidige digitale ondertekening het bij de laatste Windows versies niet meer gaat lukken of je moet geluk hebben...

"Waarom doen mensen die drivers maken bestandjes erbij die helemaal niet nodig zijn? "
Kan zijn dat eea systeem afhankelijk is, daarom worden sommige dll's etc geupdate.

Staat er dus nu geen geel uitroepteken in Apparaatbeheer bij jou ? Als goed is niet meer..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens nog wat kleine dingetjes gevonden die in het engels zijn. Als ik met de muis stil sta op het kruisje in de rechterbovenhoek van een dialoog venster, komt er een klein popupje met "Close" ipv "Sluiten". En als ik bijv. Paint open, iets teken en afsluit en hij vraagt me of ik het wil opslaan, staat er "Yes", "No", en "Cancel" op de knoppen.

De zoektocht gaat verder... :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan