Windows 98 SE nederlandse USB driver?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustRob

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
110
Ik heb pas een oude laptop gekocht met Windows 98 SE om wat mee te klooien. Het zou makkelijk zijn als ik bestandjes over kan plaatsen via een USB stick, maar ik kan geen USB driver vinden in het nederlands. Deze website heeft een USB driver in veel talen, behalve nederlands: http://www.technical-assistance.co.uk/kb/win98se-usb-mass-storage-drivers.php

Ik heb geprobeerd een engelse te installeren, maar nu is mijn halve Start menu veranderd in engels en nu moet ik dus Windows 98 SE weer opnieuw installeren om het terug te veranderen naar nederlands. Schiet niet op.

Weet iemand of er überhaupt ooit een nederlandse USB driver beschikbaar is geweest voor Windows 98 SE? En kan ik die nog ergens vinden?
 
Wat maakt het uit of een driver voor USB in NL of EN is?
De SE (Second Edition) van Windows 98 zou trouwens standaard al USB moeten ondersteunen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kan je googelen op de hardware ID van de usb?
Bijvoorbeeld: VEN_8086&DEV_1C26&SUBSYS_04AA1028&REV_05
In dit voorbeeld zoek je op VEN 8086 DEV 1C26. Daarna ga je verder zoeken met de gevonden info.

** weet niet zeker of 98SE netjes de hardware ID geeft, voor mij te lang geleden.
 
Laatst bewerkt:
Wat maakt het uit of een driver voor USB in NL of EN is?
De SE (Second Edition) van Windows 98 zou trouwens standaard al USB moeten ondersteunen.

Het maakt uit omdat mijn halve Start menu in engels veranderd als ik een engelse versie installeer.

En dat doet het dus niet, als ik een USB stick erin prik wil ie drivers gaan downloaden. Maar aangezien Windows Update niet werkt op Windows 98 en ik geen drivers heb, vind ie niks.
 
Misschien kan je googelen op de hardware ID van de usb?
Bijvoorbeeld: VEN_8086&DEV_1C26&SUBSYS_04AA1028&REV_05
In dit voorbeeld zoek je op VEN 8086 DEV 1C26. Daarna ga je verder zoeken met de gevonden info.

** weet niet zeker of 98SE netjes de hardware ID geeft, voor mij te lang geleden.

Nope, het enige wat ie aangeeft is Mass USB Storage Device
 
Ja, ieder USB apparaat zal een eigen driver moeten hebben voor onder Windows 98. Kijk op de site van de fabrikant. Anders kan je inderdaad nog een algemene driver proberen, zoals hier: https://www.raymond.cc/blog/how-to-install-usb-mass-storage-device-on-windows-98

Deze drivers kunnen natuurlijk niets te maken hebben met het Start menu. Misschien heb je eerst een servicepack geïnstalleerd in de verkeerde taal. Ga voor ongedaan maken terug naar een systeemherstelpunt. Misschien helpt de opdracht sfc /scannow om de beveiligde systeembestanden te controleren. Een malware scan is ook niet verkeerd.

De site die je noemt lijkt mij niet helemaal betrouwbaar. Gecontroleerd met VirusTotal https://www.virustotal.com zie ik één positief. Wees wantrouwend wanneer je drivers zoekt. Vaak is er daar malware en stellen de bestanden die je krijgt te downloaden niets voor. In dit geval kan een belangrijk systeembestand vervangen zijn wat niet was opgevallen wanneer je de juiste taal gedownload had, is maar een theorie.
 
Ik weet zeker dat ik geen servicepack heb geïnstalleerd, en de taal was veranderd nadat ik die driver had geïnstalleerd. Misschien kwam het ergens anders door, maar het is mij een beetje te toevallig dat de taal veranderd was naar engels nadat ik de engelse versie van die driver had geïnstalleerd. Voorlopig ben ik dus even voorzichtig met drivers waar niet specifiek een taal bij staat, een systeemherstel kan ik nog niet doen, volgens mij moet je dan eerst een back up maken en ik weet nog niet precies hoe dat werkt. En een verse installatie van Windows 98 doen op dit ding duurt een eeuwigheid.
 
Systeemherstelpunten worden automatisch gemaakt. Je vindt ze bij Bureauaccessoires > Systeemwerkset.

Drivers hebben volgens mij alleen een taal als er toelichting bij is. Anders is het een stuurprogramma. Drivers vragen niet welke taal de Windows installatie heeft. De download heeft iets ingrijpendst gedaan en Windows bestanden aangepast.
 
Dat is pas vanaf Windows ME volgens mij, in Windows 98 had je dat nog niet. Er is alleen een programma van Microsoft om backups te maken, maar dat kan niet naar een CD.

Ik zal die driver van die link hier boven straks wel even uitproberen.
 
Bijvoorbeeld: VEN_8086&DEV_1C26&SUBSYS_04AA1028&REV_05
In dit voorbeeld zoek je op VEN 8086 DEV 1C26. Daarna ga je verder zoeken met de gevonden info.

Nope, het enige wat ie aangeeft is Mass USB Storage Device

Klik in apparaatbeheer met rechts op Mass USB Storage en klik dan op Eigenschappen.
Zoek daar de VEN en DEV id.

Je kan trouwens het bestand nusb33e.exe (generieke versie met engelse installer) met winzip of winrar uitpakken. Daarna kan je in apparaatbeheer bij USB Storage via Stuurprogramma Bijwerken naar de uitgepakte map gaan. Windows controleert dan zelf of het de goede driver is.

Waarom zet je er niet Win XP op. In veel gevallen is dit gewoon mogelijk. Op een oude laptop uit 2003 heb ik zelfs Win 10 werkend.
 
Laatst bewerkt:

Deze doet helemaal niks.

Ja, ieder USB apparaat zal een eigen driver moeten hebben voor onder Windows 98. Kijk op de site van de fabrikant. Anders kan je inderdaad nog een algemene driver proberen, zoals hier: https://www.raymond.cc/blog/how-to-install-usb-mass-storage-device-on-windows-98

Deze drivers kunnen natuurlijk niets te maken hebben met het Start menu. Misschien heb je eerst een servicepack geïnstalleerd in de verkeerde taal. Ga voor ongedaan maken terug naar een systeemherstelpunt. Misschien helpt de opdracht sfc /scannow om de beveiligde systeembestanden te controleren. Een malware scan is ook niet verkeerd.

De site die je noemt lijkt mij niet helemaal betrouwbaar. Gecontroleerd met VirusTotal https://www.virustotal.com zie ik één positief. Wees wantrouwend wanneer je drivers zoekt. Vaak is er daar malware en stellen de bestanden die je krijgt te downloaden niets voor. In dit geval kan een belangrijk systeembestand vervangen zijn wat niet was opgevallen wanneer je de juiste taal gedownload had, is maar een theorie.

Deze doet het wel, maar zoals ik al zei, veranderd een deel van mijn installatie naar engels. Gewoon een driver of niet, het is toch echt zo. Fotootje voor de ongelovigen:

PdNLfiV.png


Bijvoorbeeld: VEN_8086&DEV_1C26&SUBSYS_04AA1028&REV_05
In dit voorbeeld zoek je op VEN 8086 DEV 1C26. Daarna ga je verder zoeken met de gevonden info.

Nope, het enige wat ie aangeeft is Mass USB Storage Device

Klik in apparaatbeheer met rechts op Mass USB Storage en klik dan op Eigenschappen.
Zoek daar de VEN en DEV id.

Je kan trouwens het bestand nusb33e.exe (generieke versie met engelse installer) met winzip of winrar uitpakken. Daarna kan je in apparaatbeheer bij USB Storage via Stuurprogramma Bijwerken naar de uitgepakte map gaan. Windows controleert dan zelf of het de goede driver is.

Waarom zet je er niet Win XP op. In veel gevallen is dit gewoon mogelijk. Op een oude laptop uit 2003 heb ik zelfs Win 10 werkend.

Het idee is juist om het een Windows 98 machine te laten, Windows XP is te nieuw.
 
Het idee is juist om het een Windows 98 machine te laten, Windows XP is te nieuw.
Windows uit de oude doos is altijd leuk :) Heb je de 2 tips in bericht 11 geprobeerd?
 
Bijvoorbeeld: VEN_8086&DEV_1C26&SUBSYS_04AA1028&REV_05
Je kan trouwens het bestand nusb33e.exe (generieke versie met engelse installer) met winzip of winrar uitpakken. Daarna kan je in apparaatbeheer bij USB Storage via Stuurprogramma Bijwerken naar de uitgepakte map gaan. Windows controleert dan zelf of het de goede driver is.

Yep... doen.... met R-muis de inf's installeren na uitpakken, controleer of je de dll's al hebt en anders moet je de missende wel installeren.
Hiermee reduceer je de kans op ENG een stuk, maar er kan nog altijd ietsje overblijven.
 
Is er iets geïnstalleerd wat staat vermeld bij Programma's en onderdelen in Configuratiescherm?
 
Windows uit de oude doos is altijd leuk :) Heb je de 2 tips in bericht 11 geprobeerd?

Yep... doen.... met R-muis de inf's installeren na uitpakken, controleer of je de dll's al hebt en anders moet je de missende wel installeren.
Hiermee reduceer je de kans op ENG een stuk, maar er kan nog altijd ietsje overblijven.

Dit ga ik morgen proberen, had geen idee dat je dat install bestandje kon uitpakken met Winzip. Zat er al aan te denken om een engelse versie van Windows 98 te installeren, maar liever niet.
 
Hier staat SP2-NL met een deel USB ondersteuning
Software-update: Windows 98SE Unofficial SP 2.0.1 NL
Door Japke Rosink, 22 juni 2005 10:21 • 17 reacties, submitter: Acheron, bron: Klaas Nekeman • Feedback Facebook Linkedin Twitter
Klaas Nekeman heeft de voor de Nederlandse versie van Windows 98 Second Edition een onofficieel Service Pack vrijgegeven met 2.0.1 als het versienummer. Dit Service Pack bestaat uit een verzameling van kritieke patches die te downloaden zijn via de website Windows Update plus enkele third party programma's en tweaks. Er worden alleen updates voor het besturingssysteem zelf meegeleverd, updates voor onder andere Internet Explorer 6, DirectX 9 en Windows Media Player zullen nog steeds apart geïnstalleerd moeten worden. Het Service Pack wordt als volgt beschreven:

Features:
....
Verbeterde WDM- en USB-ondersteuning
..)
'USB 1.x Mass Storage Device'-ondersteuning (optioneel)


Of het goed werkt?

Edit:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23646575#23646575
De usb masstorage drivers heb ik niet los aangezien je ze ook apart kan installeren met het volgende commando
sesp201nl.exe /C:usbstor.inf


Edit2:
Vond nog een SP2 NL
http://www.mdgx.com/spx/SP203NL.EXE
op http://www.mdgx.com/upd98me.php

Edit 3:
er is ook nog een niet officiële SP3.
Je zou daar de usb zaken uit kunnen halen en handmatig kunnen installeren.
https://www.techtalk.cc/viewtopic.php?t=65

edit 4:
Laatste versies van diverse programma's voor 98SE. Best handig, met Google kun je wellicht waar je geen taalkeuze krijgt nog een NL versie zoeken (mbv de naam v/d exe en dan NL of dutch erbij zetten in Google)
http://www.msfn.org/board/topic/105936-last-versions-of-software-for-windows-98se/
 
Laatst bewerkt:
Die servicepack heb ik geprobeerd te installeren, alleen mijn USB stick doet het nog steeds niet. Ik denk dat het komt omdat mijn USB stick waarschijnlijk 2.0 of hoger is, en in de beschrijvingen die ik kan vinden van dat servicepack staat alleen ondersteuning voor mass storage USB 1.x.

Toen geprobeerd die driver van eerder uit te pakken met Winzip, naar Apparaatbeheer gegaan en de driver geprobeerd te installeren met de wizard en naar de map gebladerd waar ik hem had uitgepakt. Helaas werkt dat ook niet, de wizard voltooid wel maar ik houd het gele driehoekje bij USB Mass Storage en de USB stick doet niks.

Dus wat ik nu (denk ik) nog kan proberen is bestandjes uit die nusb36e.exe handmatig ergens te installeren, alleen ik heb geen idee waar. Weet iemand van jullie misschien welke bestandjes ik moet hebben en waar ik ze moet plaatsen?

Foto van uitgepakte installer:

IMG_0550.JPG
 
Heb het nogmaals geprobeerd, maar als ik probeer de driver "handmatig" te installeren zoals beschreven in post #11 houd ik een uitroeptekentje in apparaatbeheer met de volgende foutmelding:

http://i.imgur.com/k3MPTMk.jpg

Denk dat ik het beter maar kan opgeven en morgen gewoon de engelse versie van Windows 98 installeren. Dan maar engels...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan