Kan ik een besturingssysteem van een HDD halen zonder de bestanden te wissen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustRob

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
110
Ik heb dus een HDD van 2 TB uit mijn oude PC die ik in mijn nieuwe PC heb gestoken. Ik wil de bestanden die erop staan graag houden, behalve het besturingssysteem (Windows 10), want dat neemt onnodig ruimte in beslag. Nu vroeg ik me af of er een manier is om dat eraf te slopen zonder dat mijn bestanden verloren gaan.

Heb ook nog wel een HDD van 1 TB liggen waar ik op zou kunnen back uppen en dan de 2 TB schijf formatteren... Maar als het makkelijker kan doe ik dat liever niet.
 
Heb ook nog wel een HDD van 1 TB liggen waar ik op zou kunnen back uppen en dan de 2 TB schijf formatteren... Maar als het makkelijker kan doe ik dat liever niet.
Is wel het meest trefzekere, mits je voldoende ruimte op die 1tb hebt.
 
Is ook sterk afhankelijk van wat de 'status' van die 2 Tb schijf is, Hangt deze nu als 'extra' schijf in de nieuwe computer, m.a.w. het is niet de C schijf van die machine? Als het dus een extra in de nieuwe machine hangende schijf is, dan ben je m.i. in een paar minuten klaar. Gewoon in de verkenner alles verwijderen wat je niet nodig hebt.

Aangezien er Windows op stond, kan het daarna helemaal geen kwaad (lees : is wel aan te bevelen, want een aantal 'verborgen mappen en bestanden' zullen dan ook verdwijnen) om met de muis de resterende mapjes naar een andere schijf te kopiëren en daarna even die 2 Tb schijf formatteren. Vervolgens de bestanden weer terugzetten.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de C schijf van die machine is een SSD schijf, maar die heeft niet zo heel veel opslag capaciteit.

Maarja als ik hem uiteindelijk toch moet formatteren kan ik dat beter meteen doen.
 
Idd. maar niet nadat je eerst je eigen bestanden veilig hebt gesteld.
 
In de tijd die je er voor neemt om dat allemaal op dit forum uit te zoeken.. Had je a een kopie op de andere schijf kunnen maken...
Maak vooraf even alle temp en download mappen van alle gebruikers leeg en gaan met die banaan..

Als je een image programma gebruikt met compressie, dan kan het zeker op die schijf; je kunt bestanden uit zo'n image tevoorschijn halen bijvoorbeeld met:
Ghost (er staan nog wel eens versies op oude tool CD's)
Of Macrium free http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50080.aspx
 
Ok ik heb nu dus een probleem. Ik heb dus alle bestanden die ik wil bewaren op de 1TB harde schijf staan. Nu wil ik mijn 2TB harde schijf formatteren. Alleen als ik dat doe dan staat er natuurlijk geen OS meer op, dus hoe ga ik dan de bestanden van mijn 1TB schijf terug kopieren naar de 2TB schijf? Ik zit hier nu een kwartier over na te denken en weet ff niet wat ik moet doen. Iemand een idee?
 
Ik heb dus een HDD van 2 TB uit mijn oude PC die ik in mijn nieuwe PC heb gestoken.
Het nieuwe systeem heeft toch een OS... dus hang je de 1TB schijf erbij en dan kun je ze weer terugzetten...
 
Nu ben ik je even 'kwijt'...

waarom dacht je dat ik in bericht 3 vroeg of de schijf je OS bevatte?
Tel daarbij op dat je in bericht 4 antwoordde dat in je nieuwe machine een SSD zit waarop het OS (Windows dus) staat.

Dat allemaal tezamen betekent dat die 2TB schijf een 'gewone' dataschijf is, evenals de schijf waarnaar je het e.e.a. hebt gebackupped en als je nu in de verkenner van Windows, wat dus gewoon als opstartbesturingssysteem op die SSD van je nieuwe machine staat, naar de 1TB schijf gaat, dan kun je alles toch middels kopiëren / knippen of whatever terugzetten naar die 2TB schijf of, desgewenst, naar de C schijf (die SSD)?

Waar maak ik nu de denkfout?
 
Nee, op die 2TB schijf staat een OS van mijn oude PC. De SSD in mijn nieuwe PC heeft nog geen 300GB. Dus daar kan ik niks op kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus een HDD van 2 TB uit mijn oude PC die ik in mijn nieuwe PC heb gestoken. Ik wil de bestanden die erop staan graag houden, behalve het besturingssysteem (Windows 10), want dat neemt onnodig ruimte in beslag.
Niet te volgen! Je schrijft dat je dat je het besturingssysteem wilt verwijderen en nu wil je het weer houden. Het actieve besturingssysteem is toch dat van de nieuwe pc. Dat staat toch op de SSD. Dan is die 2TB schijf nu een "gewone" HDD zoals gast0225 schrijft. Kan zijn dat er iets niet klopt met hoe jij die HDD's dan aansluit, dat weet ik niet.
 
Ik heb 1 PC met 1 HDD van 2TB. Daarop staat Windows 10 geïnstalleerd. Dat was mijn oude PC.

Dan heb ik 1 PC met 1 SSD van 237GB, waarop Windows 10 staat geïnstalleerd, en een HDD voor opslag, van 1TB.

De opslag schijf van 1TB in mijn nieuwe PC is haast vol dus wilde ik hem vervangen met de 2TB HDD uit mijn oude PC. Dus heb ik de 1TB schijf uit mijn nieuwe PC gehaald, in mijn oude PC gestopt, en alles wat ik wilde bewaren van mijn oude PC (de 2TB schijf) gekopieerd naar de 1TB schijf.

Nu wil ik de 2TB schijf formatteren en alles wat op de 1TB schijf staat terug zetten naar de 2TB schijf.

Alleen nu weet ik dus niet hoe. Als ik de 2TB schijf formatteer staat er geen OS meer op, dus kan ik hem niet opstarten in mijn oude PC om de bestanden terug te zetten. Ik kan ook niet tegelijkertijd de 2TB schijf en de 1TB schijf in mijn nieuwe PC hangen, want daar zit de SSD al in.
 
Nee, op die 2TB schijf staat een OS van mijn oude PC. De SSD in mijn nieuwe PC heeft nog geen 300GB. Dus daar kan ik niks op kwijt.
Ja, maar da's toch niet interessant meer, je hebt nu een nieuwe en dat die SSD in je nieuwe te klein is om alles wat op die 2TB stond te bevatten, is toch ook niet interessant? Je verkeert nu in de riante situatie dat je een nieuwe machine hebt met een snelle (opstart) SSD waarop Win 10 staat. Daarnaast heb je 2 dataschijven, 1 van TB en 1 van 2 TB.

Wederom de vraag : waar maak ik / we de denkfout, wat begrijpen we verkeerd (of verwoord jij wellicht verkeerd..............) in jouw berichten?

TENZIJ je bedoelde dat die oude machine nog niet afgeschreven moest gaan worden. Dan tja, heb je een uitdaging en zal je Windows opnieuw op die oude machine moeten gaan zetten. Maar zo heb IK je berichten iig niet begrepen.
 
Laatst bewerkt:
Dan zet je de 1TB EN de 2TB samen toch in de nieuwe PC...later kun je de ene TB weer terug zetten in de oude pc.
Daar moet je dan wel weer windows opzetten...
 
Ja maar die data schijven kan ik niet allebei tegelijk gebruiken, dus als er toch eentje in de kast stof moet liggen happen dan gebruik ik liever de 2TB uit mijn oude PC dan de 1TB uit mijn nieuwe. Alleen hoe zet ik de bestanden over.

Dan zet je de 1TB EN de 2TB samen toch in de nieuwe PC...later kun je de ene TB weer terug zetten in de oude pc.
Daar moet je dan wel weer windows opzetten...

Dat kan dus niet. Ik heb wel drie van die sleuven waar harde schijven in kunnen, maar er zitten maar genoeg kabeltjes voor twee. Je hebt zo'n klein stekkertje en zo'n grote. En daar heb ik maar twee paar van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan koop je voor een luttel tientje een losse externe behuizing (met USB) en hangt daar 1 van de voormalige hdd's in.
 
Ja, maar als je twijfelt dan koop je zo'n ding niet bij een webwinkel, maar bij een lokale pc boer. Neem je harddisk mee en voordat jij je pinpas uit de portemonnee hebt gehaald, zit die hdd in zijn externe behuizing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan