Defragmenteren en Optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Wat is het beste Defragmentatie en Optimalisatie programma voor Win10

He liefst dat ie ook USB-sticks kan doen.

MVG
Dukkel
 
Hallo RogerS

Op een SSD is het toch niet aan te raden?
 
Daarom vroeg ik het ook.

Windows 10 doet standaard zelf al defrag. Daar hoeft geen extra software voor te worden ingezet. Los even van de eeuwenoude discussie of het zin heeft. Scheelde meen ik 1% toen men het eens gemeten heeft. En dat ook nog onder ideale omstandigheden.

Waarom zou je in hemelsnaam een USB stick willen defragmenteren. Dat levert al helemaal niks op.
 
De standaard defrag van win10 doet zijn werk goed en daar is geen extra defrag software meer nodig, zoals bij vorige versies van windows.
 
Wat is nu precies je bedoeling? Defragmenteren is een onderdeel van optimaliseren/prestaties verbeteren, maar de functie is met de huidige generatie schijven achterhaald. Optimalisatie o.a. registercleaning door gratis en betaalde software is ook vaak flauwekul en weggegooid geld. Windows kan zijn eigen onderhoud doen. Goede hardware, SSD en meer geheugen zijn betere oplossingen voor betere prestaties. Je kunt zelf ook binnen Windows een aantal zaken instellen.
 
Ik zou ver weg blijven van clean tools etc etc. SSD niet aan te raden, hoeft ook helemaal niet.

Fabrikanten stemmen hun marketing af op tools (angst) en dat gaat verder dan je denkt! Clean tools vinden namelijk altijd wel te verwijderen bestanden en registerwaarden, de ene nog meer dan de ander. Voor de argeloze gebruiker het ultieme bewijs dat de betreffende tool nut heeft. Echter, veel van de verwijderde bestanden en registerwaarden zijn niet relevant of worden na verwijdering net zo snel weer aangemaakt...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal

Wat is het beste Defragmentatie en Optimalisatie programma voor Win10

He liefst dat ie ook USB-sticks kan doen.

MVG
Dukkel
@Dukkel : jij en ik (en nog vele anderen) zijn 'vaste' gasten op dit forum, daarom durf ik het volgende ook te posten :

ik heb je nog niet zo lang geleden (enkele weken / twee maanden?) in een vraag van jou hier op het forum over het één of andere tooltje, min of meer redelijk direct geadviseerd je VERRE van leuke / interessante / spannende / veel belovende, tooltjes te houden. Reden dat ik je dat adviseerde was omdat imho bij 20 tot 40% van je problemen zo'n "leuk" tooltje direct of indirect de oorzaak was van je probleem / vraag. Dit geldt zeer zeker ook voor 'vage' driverupdatesites : niet doen!

Behalve een virusscanner en Mbam (of een andere goed anti Malwareprogje) heb je (wederom imho) géén andere tooltjes nodig die Windows 10 soepeler / geoptimaliseerder laten werken.

Daarom nogmaals hetzelfde advies : blijf ver weg van allerlei leuke / interessante tooltjes voor Windows 10 en als je dan toch wil experimenteren, zorg er dan voor dat je een GOEDE image van je Windowsinstallatie voorhanden hebt.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225 en nog vele anderen,
je kunt antwoorden wat je wilt, maar Dukkel heeft heel vaak hele andere intenties bij zijn vragen die vaak simpel van opzet zijn en onvolledige informatie geven. Vaak blijkt later dat hij met heel andere zaken/doelstellingen bezig is.
 
Het is slecht een goed bedoeld advies. Dus welles, nietes is niet van toepassing. @Jan weet dat ook wel en is ons bijna altijd dankbaar. :D:p
 
@Dukkel : jij en ik (en nog vele anderen) zijn 'vaste' gasten op dit forum, daarom durf ik het volgende ook te posten :

ik heb je nog niet zo lang geleden (enkele weken / twee maanden?) in een vraag van jou hier op het forum over het één of andere tooltje, min of meer redelijk direct geadviseerd je VERRE van leuke / interessante / spannende / veel belovende, tooltjes te houden. Reden dat ik je dat adviseerde was omdat imho bij 20 tot 40% van je problemen zo'n "leuk" tooltje direct of indirect de oorzaak was van je probleem / vraag. Dit geldt zeer zeker ook voor 'vage' driverupdatesites : niet doen!

Behalve een virusscanner en Mbam (of een andere goed anti Malwareprogje) heb je (wederom imho) géén andere tooltjes nodig die Windows 10 soepeler / geoptimaliseerder laten werken.

Daarom nogmaals hetzelfde advies : blijf ver weg van allerlei leuke / interessante tooltjes voor Windows 10 en als je dan toch wil experimenteren, zorg er dan voor dat je een GOEDE image van je Windowsinstallatie voorhanden hebt.

Hallo gast0225

Ja, ik weet dat je gelijk hebt.
Het gaat hierom.
Eén van m'n Harddisks is 2,3% geformatteerd, en een andere 0,7% geformatteerd.
Ik heb alles met Optimatiseren en defragmenteren uit-geprobeerd, zowel de Win10 routines als wel die van IOBit SmartDefrag 5 en zelfs ook met Glary Utilities PRO 5.6
Maar deze onregelmatigheden worden door geen van deze programma's verwijderd.

Ik kwam hier toe, omdat ik vanmiddag niets kon kopieren naar die eerste disk (met 2,3% gedeformatteerd)
Dus ik daarom ben toen driftig aan het deformatteren geslagen.

Met vriendelijke groet
Jan
 
Laatst bewerkt:
Vanzelfsprekend bedoel je met 'geFORMATteerd', geFRAGmenteerd, maar dat terzijde. Ik mag toch hopen dat je het hebt over 'ouderwetse' 'roterende' hdd's en NIET over SSD's? Bij SSD's is defragmenteren ongeveer hetzelfde als vloeken in een zeer strenge kerk.
2,3% is in mijn ogen 'niets'. Pas bij een fragmenatie van meer dan 20/25% zou ik bij een CONVENTIONELE hdd eens gaan "denken" aan defragmentatie.

Dat je niet kon kopiëren heeft niets met de 2,3% fragmentatie te maken. Ik ben echter wel zeer nieuwsgierig wat er voor melding kwam toen je niet(s) kon kopiëren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo gast0225,

Natuurlijk het ik het over een "ouderwetse" HDD.
Hierover ben ik al eerder terecht gewezen toen ik vragen stelde over een SSD, of door jouw of door Lange Pier

Toch was het wel degelijk zo, dat ik niets kon kopieren vanaf mijn USB stickie naar die schijf "slechts" 8,8% gefragmenteerd bleek. Na bewerking (hij bleef dus 2,3% gefragmenteerd), kon ik wel kopieren.
En vervolgens heb ik dus zoals ik al schreef van alles geprobeerd om ook die 2,3% rottigheid weg te werken

MVG
Jan
 
Ik zou ver weg blijven van clean tools etc etc. SSD niet aan te raden, hoeft ook helemaal niet.

Fabrikanten stemmen hun marketing af op tools (angst) en dat gaat verder dan je denkt! Clean tools vinden namelijk altijd wel te verwijderen bestanden en registerwaarden, de ene nog meer dan de ander. Voor de argeloze gebruiker het ultieme bewijs dat de betreffende tool nut heeft. Echter, veel van de verwijderde bestanden en registerwaarden zijn niet relevant of worden na verwijdering net zo snel weer aangemaakt...

Hallo Manamana
Dat begreep ik alwel betreffende het advies van jou.
Maar zie de probleempjes die ik had in #11 en #13
Overigens van harte bedankt voor jullie goed bedoelde adviezen
Met vriendelijke groet
Jan Filarski
 
Ik zat / zit niet achter die machine, maar vooralsnog 'weiger' ik pertinent van jouw Windows aan te nemen dat het jou het kopiëren verboden heeft omdat er sprake was van 8,8% defragmentatie. Er moet iets anders aan de hand (zijn geweest).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al zo vaak geschreven dat defragmenteren schijven om zeep helpt. Het is een zware belasting voor de schijven en ik spreek uit ervaring. Je hebt geen problemen maar maakt ze.

Die percentages fragmentatie zijn laag en volgens mij heel normaal omdat er bestanden kunnen zijn die helemaal niet verplaatsbaar/opnieuw te ordenen kunnen zijn.

Er is geen enkele sprake van rottigheid. De rottigheid krijg je door het constant maar defragmenteren met ook nog meerdere defragtools. Nog even en de schijf is helemaal in de soep.

Het niet kunnen kopiëren moet ergens anders aan liggen. Wat is dan de foutmelding?

'Goed bedoelde' adviezen komt mij wat vreemd over. Het zijn gewoon adviezen gebaseerd op jouw informatie en dan putten mensen uit hun eigen kennis en ervaringen. Maar luisteren naar anderen is soms moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Defragmenteren maakt geen ruk uit, niets wordt sneller maar kwaad kan het verder niet, gaat niets stuk van bestanden verplaatsen.
Koppen hangen een paar micron boven de platters en maken geen fysiek contact en het is d.m.v. magnetisatie hoe de boel wordt wordt opgeslagen en maakt echt niet uit hoe vaak je bestanden verplaatst.
 
Veel te simpel. En op internet kun je en zal altijd alles ter discussie gesteld worden.

Citaat:
Fragmentatie (versnippering) van computerbestanden op een harde schijf komt voor als er bij het schrijven van een bestand niet voldoende aaneengesloten vrije ruimte is om alle gegevens achter elkaar te kunnen opslaan. Het bestand wordt in dit geval opgedeeld en verspreid over lege plekken op de harde schijf opgeslagen. Dat leidt ertoe dat bij het lezen van het bestand de leeskop meermaals opnieuw moet worden gepositioneerd en pas gelezen kan worden als de betreffende sector zich onder de leeskop bevindt. Beide kost relatief veel tijd.

Dat is dus een voortdurend proces. Defragmenteren is het constant weer positioneren en lezen en schrijven van de bestanden. Dus dat voortdurende lezen en schrijven noem het magnetisatie levert geen slijtage op? Vreemd, want dan zouden schijven 'eeuwig' of veel langer mee moeten kunnen gaan. Maar goed verdere discussie heeft geen enkele zin. Mijn ervaring is, en de feiten zijn dat bij mij meerdere schijven defect raakten door het defragmenteren. Maar ik begrijp heel goed dat mensen die werkzaam zijn in deze branche er alle belang bij hebben meer omzet te maken door zaken te verdoezelen.
 
Laatst bewerkt:
Verdiep je er eens in, alles gaat via de mft dus die kop bewegingen blijven gewoon en nee, het geeft verder geen slijtage, hooguit aan het lager waar de koparm om draait.
Maar goed, je hebt al een mening gevormd en bent heilig van overtuigd in je gelijk, bij deze, voor mij heb je gelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan